• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett arvegods från morfar.
Med fruktansvärt flexband. Kanske skulle gilla den om jag köper ett nytt band DSC_0196.JPG DSC_0197.JPG DSC_0198.JPG DSC_0199.JPG DSC_0200.JPG
Släng på ett tunt ostoppat ödla eller krokodilband så har du en riktigt fin dressare! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Något tips på band jag ska titta på? :)
Beror på lite hur mycket pengar du vill lägga. Det finns band i alla kvalitéer och prisklasser. Cousinsuk har helt ok band om du inte vill lägga allt för mycket pengar.
Här är ett billigt men ok krokodilband t.ex.

https://m.cousinsuk.com/sku/watch-s...enuine-flat-high-shine/s38371?_=1449863051453

Surfa runt lite och se vad du gillar. Det viktiga är att du väljer ett med riktigt skinn (inte grain) och ett som inte är padded.

Sedan finns det mängder av internetbutiker som säljer band, ebay kan också vara ett bra ställe att få lite koll över vad som finns.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick klart den här Certinan från ca 1952 idag och den blev inte dum alls.

100093.jpg

När glaset var bytt visade det sig finnas ett fint ansikte under. Man skulle lätt kunna tro att klockan är från 40-talet men det visar bara på att stilar hänger kvar.

100094.jpg

Jag får lära mig göra vintage lysmassa en av dessa dagar så jag kan fylla igen det som saknas men det är snyggt ändå.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick klart den här Certinan från ca 1952 idag och den blev inte dum alls.

100093.jpg

När glaset var bytt visade det sig finnas ett fint ansikte under. Man skulle lätt kunna tro att klockan är från 40-talet men det visar bara på att stilar hänger kvar.

100094.jpg

Jag får lära mig göra vintage lysmassa en av dessa dagar så jag kan fylla igen det som saknas men det är snyggt ändå.
Vacker! Jag tycker zontavlor är tuffa och ofta förbisedda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Martin Lovasz

Audemars
Dagens nyfixade klocka blev också en Certina och likt den förra har denna också ett Certina 320 urvek men är från ca 1961 så i slutet av verkets användning för nu kommer centrumsekund att ta över nära på helt framöver.

100095.jpg

Man ser med en gång att detta är en 60-talsklocka för glaset har blivit vidare men boetten nättare och med mer raka linjer, visarna ser ut som en äldre design men Certina använd faktisk dessa kring 50-talets slut 60-talets början.

Den gav mig en läxa då jag fick för mig att byta O-ringen i kronan efter allt var färdigt och fick inte i den igen så jag skruva isär halva klockan igen för att fixa problemet... Som inte fanns utan det var O-ringen som var för stor... Så en läxa, gör grundjobbet innan ni sätter ihop era klockor så slipper ni klanta er som jag gjorde. :)
 
Topp