• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

virrer

Omega
2-Faktor
Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
image.jpeg

image.jpeg

Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
image.jpeg

Ett riktigt grovt!
image.jpeg

Och tillbaka till det fina papperet!
image.jpeg

Kromglans/autosol i nästa steg!
image.jpeg

Och så Displex!
image.jpeg

Klart!
image.jpeg

På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
image.jpeg

image.jpeg

Och så på armen!
image.jpeg

Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!

Vilket resultat, grymt!
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja mycket fint skick. Stålboetter var lite ovanligt vid den här tiden så klockor som överlevt från 30-talet i bra skick finns det färre av.

Visarna kan ha fått lysmassan bytt men det var i så fall för mycket länge sedan.
 

Martin Lovasz

Audemars
Dessa guldklockor var väldigt populära att ge ut under slutet av 60-talet, hela 70-talet och några år in på 80-talet och i hittar man förmodligen ett Certina 25-66 urverk, då det är en New Art modell så är den troligen från tidigt 70-tal.
 
Dessa guldklockor var väldigt populära att ge ut under slutet av 60-talet, hela 70-talet och några år in på 80-talet och i hittar man förmodligen ett Certina 25-66 urverk, då det är en New Art modell så är den troligen från tidigt 70-tal.
Kul! Ska fråga pappa om han minns något om den som farfar kan ha berättat. Den går nästintill perfekt, eller jag har inte märkt att den går fel nånting alls. Återkommer om det finns nån kul historia bakom klockan!
 

Martin Lovasz

Audemars
Guldstämplar och eventuellt serienummer sitter nog på insidan boetten, Kan sitta en guldstämpel på insidan hornen också.

Boetten är av Monocoque typ så man kan inte öppna den utan man drar av kronan blåser ut glaset men en pump och lyfter ut urverket genom fronten men detta är inget du skall göra utan det är en urmakare som skall göra detta om du vill veta mer, det kostar dock en del så gör bara det om du samtidigt vill serva och använda klockan, annars finns ingen anledning om du bara vill ha den som prydnad och titta på.
 
Topp