• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chockad!

Bramster

Omega
Var inne i en klockaffär - ansluten till en välkänd kedja - och skulle skaffa ett nytt läderarmband till min vintage Seamaster. Hade sällskap av min kollega, även han en riktigt klocknörd.

Hittade till slut ett fint armband och säljaren erbjöd sig att byta armband.

Tackade 'ja' och frågade: 'Du råkar väll inte sälja såna bandstiftbytesverktyg?'

'VERKTYG...?' svarade han förvånad...

Han gick in i rummet bakom disken och kom tillbaka med en gammal sliten Schweizisk armékniv ...

Genast började han byta armbandet på min klocka - med hjälp av kniven nämd ovan - och sa: 'Verktyg... verktyg... Grabbar, det behövs inga speciella verktyg till sånt här... Det går ju jettebra med en kniv ...'.

Både kompisen och jag var helt lamslagna och chockade.... Vi bara tittade på varann med en blick som säger: 'Är det här på riktigt??'...

Inte förrän dagen efter fpå kontor fattade vi verkligen vad som hade händ...

Ja... Vad ska man tycka om detta...?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Matkniv, morakniv, gaffel, sked, synål, allt detta är perfekta verktyg för arbetet. Är man rädd för märken i boett är ett tips engångsbestick i plast, dessa repar enbart om klockan är i skräpmetall.

Jag använder inte ens särskilda verktyg annat en nubb och en hammare när jag skal få ut fjäderstiften som håller ihop länkarna i armbandet :p
 

F-L-P

Panerai
Var inne i en klockaffär - ansluten till en välkänd kedja - och skulle skaffa ett nytt läderarmband till min vintage Seamaster. Hade sällskap av min kollega, även han en riktigt klocknörd.

Hittade till slut ett fint armband och säljaren erbjöd sig att byta armband.

Tackade 'ja' och frågade: 'Du råkar väll inte sälja såna bandstiftbytesverktyg?'

'VERKTYG...?' svarade han förvånad...

Han gick in i rummet bakom disken och kom tillbaka med en gammal sliten Schweizisk armékniv ...

Genast började han byta armbandet på min klocka - med hjälp av kniven nämd ovan - och sa: 'Verktyg... verktyg... Grabbar, det behövs inga speciella verktyg till sånt här... Det går ju jettebra med en kniv ...'.

Både kompisen och jag var helt lamslagna och chockade.... Vi bara tittade på varann med en blick som säger: 'Är det här på riktigt??'...

Inte förrän dagen efter fpå kontor fattade vi verkligen vad som hade händ...

Ja... Vad ska man tycka om detta...?

Har ett, helt värdelöst. naglar, mejsel, kniv etc. en sliten armekniv kan nog vara bland det bästa enligt min mening. slö egg gärna med några hack, borde ju vara perfekt.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Bröt mannen på Italienska och såg ungefär exakt ut som gentlemannen till vänster i bild?

455706037_640.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Visst går det med en kniv, har gjort det själv. Men väldigt oseriöst av en klockaffär. Om de absolut vill göra det med en kniv och inte riktiga verktyg så gör det inte så att kunden ser.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag själv använder nästan alltid en liten platt skruvmejsel. Har aldrig fått det att fungera lika bra med diverse olika "bandverktyg".
Är man lugn och försiktig så är det absolut inga problem! :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Var inne i en klockaffär - ansluten till en välkänd kedja - och skulle skaffa ett nytt läderarmband till min vintage Seamaster. Hade sällskap av min kollega, även han en riktigt klocknörd.

Hittade till slut ett fint armband och säljaren erbjöd sig att byta armband.

Tackade 'ja' och frågade: 'Du råkar väll inte sälja såna bandstiftbytesverktyg?'

'VERKTYG...?' svarade han förvånad...

Han gick in i rummet bakom disken och kom tillbaka med en gammal sliten Schweizisk armékniv ...

Genast började han byta armbandet på min klocka - med hjälp av kniven nämd ovan - och sa: 'Verktyg... verktyg... Grabbar, det behövs inga speciella verktyg till sånt här... Det går ju jettebra med en kniv ...'.

Både kompisen och jag var helt lamslagna och chockade.... Vi bara tittade på varann med en blick som säger: 'Är det här på riktigt??'...

Inte förrän dagen efter fpå kontor fattade vi verkligen vad som hade händ...

Ja... Vad ska man tycka om detta...?

Har upplevt precis samma sak, tyvärr för sent så länken var skadad efter bytet :(
 

Ricrob

Patek
Köpte ett verktyg för några år sedan, använde det en gång, slängde det och har efter det bytt några hundra ggr med kniven från ett SwissCard.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag använde kniv alternativt en liten skruvmejsel under flera år innan jag började använda bandverktyg. Inga konstigheter alls utan ibland är det lättare med kniv. Och nej, jag repar inte klockorna när jag byter band.
 
Topp