• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopard Mille Miglia vs Omega Planet Ocean 600

Credde

Omega
Okay, ett lite i-lands problem. Jag vill gärna ha en ny klocka och har fastnat för 2 olika:

Omega Seamaster Planet Ocean 600 M Omega Co-Axial Chronograph 45.5 mm
23232465101005-20.png

eller

Chopard Mille Miglia GT XL Power Control
168457-3001_01_5.jpg

Både är riktigt snygga enligt min egen uppfattning. Priset är cirka det samma. Källa Krons Ur, Chopard ca. 50k, Omega ca. 58k, nethandlare i Tyskland begär €4435 (ca. 40k) för Chopard och €5040 (ca. 45k) för Omega'n.

Finns det tips på återförsäljare i Skåne regionen alternativt Danmark som kanske kan matcha internet priserna lite gran?

Jag har läst lite runt och andrahand värdet på Chopard ska inte vara så bra, är det så mycket bättre på Omegan?

Sist men inte minst, vilket tycker ni jag ska välja?? Min egen bedömning säger att Omega'n är mer "klassisk" och Chopard'en kanske lite mer "fräck i klassen"

Mvh
Christian
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Okay, ett lite i-lands problem. Jag vill gärna ha en ny klocka och har fastnat för 2 olika:

Omega Seamaster Planet Ocean 600 M Omega Co-Axial Chronograph 45.5 mm
23232465101005-20.png

eller

Chopard Mille Miglia GT XL Power Control
168457-3001_01_5.jpg

Både är riktigt snygga enligt min egen uppfattning. Priset är cirka det samma. Källa Krons Ur, Chopard ca. 50k, Omega ca. 58k, nethandlare i Tyskland begär €4435 (ca. 40k) för Chopard och €5040 (ca. 45k) för Omega'n.

Finns det tips på återförsäljare i Skåne regionen alternativt Danmark som kanske kan matcha internet priserna lite gran?

Jag har läst lite runt och andrahand värdet på Chopard ska inte vara så bra, är det så mycket bättre på Omegan?

Sist men inte minst, vilket tycker ni jag ska välja?? Min egen bedömning säger att Omega'n är mer "klassisk" och Chopard'en kanske lite mer "fräck i klassen"

Mvh
Christian

Den ena har inhouse den andra ETA.. Snart sitter det dock inhouse i den. Sugen från svensk AD så PM:a.
 

par

Patek
2-Faktor
Chopard är ett märke som mer och mer vuxit för mig. Just GT Xl är inte favoriten men den är inte tokig alls. Kul att den är btydligt ovanligare än Omegan
 

plattfot

Rolex
Kul och angenämt problem.

Omegan är riktigt fin, men rejält stor och hög. JAG hade försökt prova den på armen innan köp.

Choparden är kul, men JAG kan inte låta bli att se en stor smilande mun i kraftindikatorn som jag hade stört mig enormt på. Säkert inget problem för andra.

Har klämt på och kan inte låta bli att rekommendera denna Mille-kronograf (med GMT) med skön racingkänsla:
http://www.ablogtowatch.com/chopard-mille-miglia-gmt-chrono-watch/
 

Rivalen

Rolex
12an är oproportionerlig på Choparden så den går bort - annars en intressant klocka och Mille Miglia är ju kul. Omegan skulle jag gärna äga, men utan orange siffror och gärna i 42mm om det finns. Så smaken är som vanligt ...
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Chopard är coola, hade en för länge sen, fick med en lufttrycksmätare till bilen. Ända problemet är väl när/ifall den ska flippas att begpriset inte är ngn höjdare för säljaren. Omegan är sjukt snygg men som många påpekat prova innan. Annars kanske den vrider axeln ur led pga den är så "topheavy"
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Chopard är ett High End märke vilket Omega inte är. Sedan har de ju även "billigare" som denna med ETA. Det blir dock som att jämföra äpplen med päron..
 

16610

Patek
2-Faktor
Omegan hade varit självklart i mina ögon. Gå till en AD och prova så får du se=) Kan säga att jag drog iväg min Rolex för att köpa en Omega PO så ja jag är färgad=)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Om det är dessa två klockor du står mellan innebär det att du gillar stora och höga klockor. Jag hade valt omegan, väldigt mycket mer klocka för pengarna! Tycker inte Chopardens pris går att motivera
 

Credde

Omega
Tack för alla svaren :) Har fortfarande inte bestämd mig än och vem vet om det kommer en annan klocka in i bilden också!

Kan säga att min nuvarande Breitling är 45mm och ganska "tjock" med, så jag tror inte att Omegan kommer kännas mycket större. Chopard'en är 44 mm. Men ja, gillar stora klockor.

Upptäckte precis denna annan Chopard:
Mille Miglia 2013 edition in stainless steel (limited). Såg på Uhrinstinkt.de att den kostar €4550
168555-3001_01_2.jpg

Det ska inte vara lätt :D
 

jabla

Sarlacc
Nu är det ju inte svar på din fråga men hade jag haft 40-50k att spendera på en klocka hede det inte blivit någon av dem.
Hade hellre köpt en beganad sportrolle.
 

Boris Balkan

Fark you!
Om du envisas med någon av dessa så är det naturligtvis Chopareden du ska ha. Men mitt förslag spara en stund till och köp en Daytona. :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Som sagt, det är ETA i den. Deras LUC består bl.a. av tourbilloner..
Ja men mig veterligen så hittar du ingen MM XL med tourbilloner.
Oavsett vilket så är det ett 7750 som rasslar värre än någonsin när rotorn drar igång men med tanke på att den slls mot ett av klockvärldens mest könlösa
Varumärken så är det ett lätt val.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte riktigt varför folk envisas med att rekommendera Rolex när inte ens märket är aktuellt i denna tråd? Han väljer dessutom mellan två specifika modeller av dessa märken. Alla gillar väl inte Rolex?
 
Topp