• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopperbygge!

easy rider

Brüno
2-Faktor
För att stilla min narcissistiska ådra tänkte jag att ni ska få följa med på mitt chopperbygge nu i vinter. Eftersom klockor är ganska töntigt (kom igen, det är verkligen det) så behövs det lite gammalt coolt amerikanskt junk bland all schweizisk finmekanik. Ni som inte tycker det passar här får väl försöka se paralleller mellan Harley Davidson och Rolex, vilket är ganska lätt; extremt starka varumärken med, inte alltför sällan, lätt fanatiska anhängare samt produkter som egentligen inte alls motsvarar pengarna de kostar. Nu är jag inte direkt den typiska chopperbyggaren. Jag har varken skägg, långt hår eller ölmage och är tre år från 30 vilket gör detta projekt än mer spännande, då jag verkligen inte har en aning om vad jag gör.

Objektet hämtades i Umeå i fredags och kördes i skåpbil tillbaka till Sthlm. En Shovelhead från -73. Typ nybyggd, men till ett stuk som bara Yonsson och andra japsfantaster kan älska.
I dagarna kommer nedmonteringen och vansinnet börja. (Obs, jag har varken snabba löparskor eller shorts på mig, så gliringar över det vidarebefordras till berörda parter. Fritt fram med andra ord)

IMG_1002.JPG
IMG_1003.JPG
IMG_1013.JPG
IMG_1015.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japsare? Bah! I fart in your direction!

Tycker den är ascool som den är även om tyskröven måste bort. Kul bygge och lägg upp skissen, lycka till!

Ska du göra stelben bak?
 

mega

Rolex
Har du provkickat den ? Man ser alldeles för få mc med kick nuförtiden. Svincoolt när den startar på första, coolt när den går igång på andra-femte försöket. Självmordstankar när den vägrar att ens tända och man är långt hemifrån...
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Har du provkickat den ? Man ser alldeles för få mc med kick nuförtiden. Svincoolt när den startar på första, coolt när den går igång på andra-femte försöket. Självmordstankar när den vägrar att ens tända och man är långt hemifrån...

Jodå. Körde en sväng i lördags med den. Fick igång på tredje kicken, men det berodde nog mest på ovana.
 

Edin

Panerai
Så jäkla rätt!
Ska bli kul att följa detta debackel nu i vinter med motgångar och framgångar. Jag menar inte att det ska bli kul att läsa om dina motgångar (även om skadeglädje är den enda sanna glädjen) utan mer att om man skriver om dom med så får man mer energi att kämpa vidare när alla vi andra sjuka jävlar hejar på de mentalsjuka och lever lite extra genom det. Sjukt rätt med stelbent med!

Första frågan från en jobbig jävel (mig mao): Ska du köra på de risers som sitter där eller något mer vinklat/kortare?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Så jäkla rätt!
Ska bli kul att följa detta debackel nu i vinter med motgångar och framgångar. Jag menar inte att det ska bli kul att läsa om dina motgångar (även om skadeglädje är den enda sanna glädjen) utan mer att om man skriver om dom med så får man mer energi att kämpa vidare när alla vi andra sjuka jävlar hejar på de mentalsjuka och lever lite extra genom det. Sjukt rätt med stelbent med!

Första frågan från en jobbig jävel (mig mao): Ska du köra på de risers som sitter där eller något mer vinklat/kortare?

Tack! Mentalsjuk är mitt mål.

Blir ett helt annat styre/risers. Tänker mig ett heroinstyre. (Fråga mig inte varifrån ordet kommer). Ska försöka hitta en bild vad det lider.
 

Edin

Panerai
Tack! Mentalsjuk är mitt mål.

Blir ett helt annat styre/risers. Tänker mig ett heroinstyre. (Fråga mig inte varifrån ordet kommer). Ska försöka hitta en bild vad det lider.

Coolers!
Du har ju redigt bra tempo i alla fall. Märkte även att jag glömde skriva att jag menade att du ska skriva om motgångar inte bara för att vi ska få gotta oss utan i huvudsak att ge tips och peppa. Även om tipsen är irrelevanta och i stil med de man får av mor när allt är skit. :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Denna är ju rätt cool bortsett styret :)

1106-hbkp-01-z%2B1973-harley-davidson-shovelhead-chopper%2Bcover-spread.jpg

Nej. Styret ser så jävla jävla dumt ut, undrar vad fan han rökt. Sen är framgaffeln av modernare snitt och breddad, jävla sattyg. Sadeln, hur tänkte han där, 4 mm läder på en stelben? Luftfilter tycker han inte heller om. Plus för fotkoppling och handväxel. Dock ett solklart fall av utställningsnörd, som till vardags kör en tråkig vrod eller dylikt. Extrem vrod-aura på honom när jag tänker efter.

Tanken är ju att min hoj faktiskt ska gå att köra med, även längre sträckor. Sen ska inte allt se så jävla fint och cnc-fräst ut.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nej. Styret ser så jävla jävla dumt ut, undrar vad fan han rökt. Sen är framgaffeln av modernare snitt och breddad, jävla sattyg. Sadeln, hur tänkte han där, 4 mm läder på en stelben? Luftfilter tycker han inte heller om. Plus för fotkoppling och handväxel. Dock ett solklart fall av utställningsnörd, som till vardags kör en tråkig vrod eller dylikt. Extrem vrod-aura på honom när jag tänker efter.

Tanken är ju att min hoj faktiskt ska gå att köra med, även längre sträckor. Sen ska inte allt se så jävla fint och cnc-fräst ut.
Jo du har helt rätt, den där åker man inte långt på och det är ett klart fall av utställningsnörd. Finns ju rätt mycket inspiration där ute, viss utmaning blir att hitta delar om det nu är original rakt igenom som gäller och inget egen gjort osv.

2011-06-19_11-44-31_354.jpg

maxresdefault.jpg

harley-davidson-flh-12.jpg
harley-davidson-shovelhead-love-cycles-shovelhead-4-sale-wheelie-machine-15451-900x600.jpg

1972_Harley_FXE_Shovelhead_Bobber_468x362.jpg
d15dd3c675f0d45e72a3984b04c454fa.jpg
 
Topp