• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopperbygge!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jo du har helt rätt, den där åker man inte långt på och det är ett klart fall av utställningsnörd. Finns ju rätt mycket inspiration där ute, viss utmaning blir att hitta delar om det nu är original rakt igenom som gäller och inget egen gjort osv.

2011-06-19_11-44-31_354.jpg

maxresdefault.jpg

harley-davidson-flh-12.jpg
harley-davidson-shovelhead-love-cycles-shovelhead-4-sale-wheelie-machine-15451-900x600.jpg

1972_Harley_FXE_Shovelhead_Bobber_468x362.jpg
d15dd3c675f0d45e72a3984b04c454fa.jpg

Nja, blir nog lite blandad kompott. Men det ska vara funktionellt, det är väl lite av den röda tråden.

Hur funktionell nu en stelbenschopper med självmordskoppling kan vara.
 
  • Like
Reactions: Wi

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nja, blir nog lite blandad kompott. Men det ska vara funktionellt, det är väl lite av den röda tråden.

Hur funktionell nu en stelbenschopper med självmordskoppling kan vara.
True, har du tanken att åka mycket och långt så är det värt att satsa extra på just funktion osv.
Hur enkelt är det med delar till just dessa?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
True, har du tanken att åka mycket och långt så är det värt att satsa extra på just funktion osv.
Hur enkelt är det med delar till just dessa?

Det finns e x t r e m t mycket på bukten. Sen blir det att besöka lite swap meets här och där, där det också finns en jäkla massa delar.
Sverige är väl det land med flest HD-åkare per capita tror jag, så det finns en del skit ute i stugorna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det finns e x t r e m t mycket på bukten. Sen blir det att besöka lite swap meets här och där, där det också finns en jäkla massa delar.
Sverige är väl det land med flest HD-åkare per capita tror jag, så det finns en del skit ute i stugorna.
Priserna kanske fortf. är humana? Pratade med John tidigare och mycket delar har haft samma prisutveckling som en bra vintage rolex. Lite av utmaningen också menade han men det börjar bli svårt och projekten kan nu ta flera år istället för månader just pga tillgången och priserna på delarna. Fast det kanske är lite annorlunda pga hans inriktning eller nått också.. han söker ju de unika originaldelarna och de har väl säkert en tendens att bli dyrare och dyrare desto äldre en HD blir?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Älskar byggtrådar - nästan oavsett vilka fordon det gäller (även om åka-snabbt-bilar gillas extra mycket).

Jag inser ju att detta är som att fråga: 'varför vill du ha målade index'? Eller: 'varför vill du ha luftkyld Porsche'?

Men varför stelben - (om man nu bortser från att det är sjukt cleant så måste det ju begränsa användarvänligheten en hel del)? Och är den där en gång i tiden modifierad FRÅN stelben TILL fjädring?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Älskar byggtrådar - nästan oavsett vilka fordon det gäller (även om åka-snabbt-bilar gillas extra mycket).

Jag inser ju att detta är som att fråga: 'varför vill du ha målade index'? Eller: 'varför vill du ha luftkyld Porsche'?

Men varför stelben - (om man nu bortser från att det är sjukt cleant så måste det ju begränsa användarvänligheten en hel del)? Och är den där en gång i tiden modifierad FRÅN stelben TILL fjädring?

Nja, inte så mycket ändå. Har en polare som åkte 500 mil med sin chopper ner till Balkan i somras. Handlar väl lite om hur bekväm man är och vad som tilltalar med hojåkandet. Är ändå rätt spännande att inte veta om hojen ska få för sig att strula någonstans eller hålla hela vägen.

Nä, det är en svingarmsram, som så vitt jag vet är original. Troligtvis från Texas, om man ska tro chassinr.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Ska du verkligen skända en sån ram ??
Du kan köpa några gamla Colorod på eBay med fjädrade Sofia, Carolina och Tramps hojar som inspiration
Moderna svenska klassiker
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Hur går det? Hunnit skruva något, eller samlar du delar än?
Ramen lämnades in till Edlund Frames i torsdags, så väntar på den. Vet ej när det blir.
Ska du verkligen skända en sån ram ??
Du kan köpa några gamla Colorod på eBay med fjädrade Sofia, Carolina och Tramps hojar som inspiration
Moderna svenska klassiker
Yes. Klart det ska vara stelben.
 

UNO

Panerai
[QUOTE
Yes. Klart det ska vara stelben.[/QUOTE]
Ok :-(
Ska du inte överväga klassiskt svenskt stuk
+ 8-10 hydra, Sportstertank, pullback, flatfender, dragpipes....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För 20-25 år sedan hade jag hängt på som ett plåster, jag plåtade åt MCM under drygt 10 år och det var lite kamp mellan oss freelance att hitta byggena innan någon annan hann före.
Var det klassiska bitar(Panna, Knöl) gällde inte turordningen utan då var den hojen vikt för nestorn Bengt Aronsson.


Han kör väl runt på en sådan här idag eller är det Mafred?

image.jpg
 

GT_karl

Omega
För att stilla min narcissistiska ådra tänkte jag att ni ska få följa med på mitt chopperbygge nu i vinter. Eftersom klockor är ganska töntigt (kom igen, det är verkligen det) så behövs det lite gammalt coolt amerikanskt junk bland all schweizisk finmekanik. Ni som inte tycker det passar här får väl försöka se paralleller mellan Harley Davidson och Rolex, vilket är ganska lätt; extremt starka varumärken med, inte alltför sällan, lätt fanatiska anhängare samt produkter som egentligen inte alls motsvarar pengarna de kostar. Nu är jag inte direkt den typiska chopperbyggaren. Jag har varken skägg, långt hår eller ölmage och är tre år från 30 vilket gör detta projekt än mer spännande, då jag verkligen inte har en aning om vad jag gör.

Objektet hämtades i Umeå i fredags och kördes i skåpbil tillbaka till Sthlm. En Shovelhead från -73. Typ nybyggd, men till ett stuk som bara Yonsson och andra japsfantaster kan älska.
I dagarna kommer nedmonteringen och vansinnet börja. (Obs, jag har varken snabba löparskor eller shorts på mig, så gliringar över det vidarebefordras till berörda parter. Fritt fram med andra ord)

IMG_1002.JPG
IMG_1003.JPG
IMG_1013.JPG
IMG_1015.JPG
Inte min typ av hoj, men alltid kul med seriösa byggen.
 

Edin

Panerai
Jäkligt spännande det här.
Det där Swapmeetet du var på, vart kan man läsa om dessa till ev. framtida meet. Inte för att jag behöver delar men de bilar man såg på bilderna är ju något jag verkligen skulle vilja titta nära på om man fick chansen. :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jäkligt spännande det här.
Det där Swapmeetet du var på, vart kan man läsa om dessa till ev. framtida meet. Inte för att jag behöver delar men de bilar man såg på bilderna är ju något jag verkligen skulle vilja titta nära på om man fick chansen. :)
Bara googla swapmeets typ. Har inte stenkoll på när nästa är men tror det är efter årsskiftet. Detta var mest fokuserat på jänkarbilar.

Den är ju redan ganska grym! :)

Nää. Japsstuket är ingen hit
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nu har vi äntligen kommit igång. Jag är faktiskt inte själv i denna milda galenskap, utan har sällskap med en annan stolle. Likadana ramar, samma förutsättningar med andra ord.
Ramarna hämtades hos Edlunds i Västberga igår. Gjutna fästen är rätt porrigt och nu ser den ut som de gamla original-stelbenarna.

Min är den översta. Det som skiljer dom två åt är lite fästen här och där, men i det stora hela två likadana ramar, gjorda i samma jigg.
image1.jpeg


image2.jpeg


Storleksjämförelse med undertecknad (lite klockrelaterat, Rootbeer på armen)
image4.jpeg


"Nya" tanken passar rätt bra
image3.jpeg


Tanken är nu att bygga ihop hojarna så mycket det går, för att sedan demontera allt, svetsa dit nödvändiga fästen etc, för att sedan lämna in på blästring och lackering. I princip ska vi försöka få de kördugliga innan vi återigen skruvar ner dom. Det är bättre att ta all huvudvärk och frågetecken nu, än när ramarna är nylackade och fina. Då vill vi bara kunna montera allt och veta att det funkar till 100% (90, ingen HD är någonsin 100).

Växellåda i. Bakhjulet passade och kedjan linjerade fint.
image5.jpeg

Motorn på plats
image6.jpeg


Sadeln ska eventuellt kläs om i mocka
image7.jpeg

Vad jag ska byta/köpa nytt är;
-Bakskärm
-Styre
-21" framhjul utan broms
-Återställa framgaffeln till originallängd
-Växelspak och fotkoppling
-Sissybar
-Ljuddämpare
 
Topp