• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopperbygge!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Snygg Update! Verkar flyta på bra :)

Nja...
image.jpeg


Min växellåda kallas rotary top och är för hög för nuvarande oljetank, till skillnad från de vanligare racket top. Så tanken måste jag modda, samt fixat ett nytt kopplingsstag med lite alternativ dragning för att kunna köra med fotkoppling.
Men först måste lådan in på lite alusvets och få nya gängor. Gammal aluminium...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nja...
image.jpeg


Min växellåda kallas rotary top och är för hög för nuvarande oljetank, till skillnad från de vanligare racket top. Så tanken måste jag modda, samt fixat ett nytt kopplingsstag med lite alternativ dragning för att kunna köra med fotkoppling.
Men först måste lådan in på lite alusvets och få nya gängor. Gammal aluminium...

Fan vad surt..
 

Edin

Panerai
Ruttet..
Har du kontakter i ämnet eller ska man kolla lite om man kan hjälpa till att förmedla kontakter? Lovar INGET men tvekar inte att försöka hjälpa till om man kan. :)
 
  • Like
Reactions: Ako

joca

Patek
2-Faktor
Nja...
image.jpeg


Min växellåda kallas rotary top och är för hög för nuvarande oljetank, till skillnad från de vanligare racket top. Så tanken måste jag modda, samt fixat ett nytt kopplingsstag med lite alternativ dragning för att kunna köra med fotkoppling.
Men först måste lådan in på lite alusvets och få nya gängor. Gammal aluminium...

Fy fan.. Hoppas att jag inte jinxade det och att du löser det!
 

mega

Rolex
Nej vad jobbigt... Sånt suger verkligen...
Säger som Edin, hojta till om du behöver en stockholmskontakt...
 

easy rider

Brüno
2-Faktor

Ruttet..
Har du kontakter i ämnet eller ska man kolla lite om man kan hjälpa till att förmedla kontakter? Lovar INGET men tvekar inte att försöka hjälpa till om man kan. :)

Fy fan.. Hoppas att jag inte jinxade det och att du löser det!

Nej vad jobbigt... Sånt suger verkligen...
Säger som Edin, hojta till om du behöver en stockholmskontakt...

Surt som fan, men kanske löser sig ok ändå.
Har en kontakt som svetsar alu, men lutar mer åt att byta in lådan + pengar mot en "vanlig" rick rack-låda. Har en på g, lite dyr, men jag slipper modda om oljetanken samt det blir lättare att lösa självmordskoppling.
Tack för erbjudande om hjälp, uppskattas!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Mycket riktigt blev det en ny låda. Och med nyare menar jag äldre, dyrare och mer korrekt.
Fick köpa en kass avdragare på Biltema för att flytta över kopplingshuset, då jag har en annan koppling än original och polarens avdragare passade inte...efter lite våld gick det, men gammal aluminium är som sagt lite skört. Passade även på att byta pinnbultarna i lådan då gängorna var rejält misshandlade, livsfarligt...

Fick också en trevlig leverans från andra sidan pölen.
image.jpeg

Riktigt gedigen bakskärm, inget tjafs och ett tokskönt styre med viss aphängskaraktär, men fortfarande rätt slimmat.

Provmonterat, med skärm och styre.

image.jpeg


Framgaffeln hade blivit kortad, så där har jag beställt nya originalfjädrar. Passade på att polera upp gaffelbenen, då det var någon ful matt yta på. Polerat aluminium är snyggare.
image.jpeg


Tog en Finkbräu och satte polaren i arbete. (Han bär för övrigt Rolex sub, någon grön historia)
image.jpeg


Köpte även hem en växelspak från LeBeef (svensk kille).
image.jpeg


När jag monterat den visade det sig att den hemmabyggda oljetanken trots allt inte funkar då växelspaken tar i påfyllningskranen...så blir nog en annan tank trots allt. Alltid är det nåt...

Så där är jag nu. Nästa steg är att svetsa på alla fästen som krävs, samt att börja med sissybar. Står lite i valet och kvalet mellan vanligt eller rostfritt stål. Krävs en gedigen sissy för att kunna skjutsa samt för att hålla för packning etc.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Tack för uppdateringen.
Den kommer att bli super fin å vad strul beträffar så hör det till sådana här projekt lite mys faktor nästan ;)
Ser fram mot nästa uppdatering.
//S
 

Edin

Panerai
Kul att det går frammåt. Hör ju lite till ett projekt att det är två steg fram och ett steg tillbaka tyvärr..

Ser fram emot en helguppdatering. ;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Bra jobbat, kul att tråden fortsätter leva med uppdateringar :)

EDIT: Förväntar mig att få se många bilder i sommar och även när du åker runt utan hjälm? ;)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Hur går det @easy rider ? Ge oss en update :)
Går väl framåt i sakta mak. Oljetanken gjorde sig omöjlig, trots nya växellådan, så köpte en annan av "min" tatuerare. Fick en bläckindian på köpet..

Det stora som hänt är väl att jag tagit upp hojen till farsans garage och påbörjat diverse svetsning på ramen, innan den ska in på lack. Skärmen har fått fästen, som jag tog från den "gamla" ramen, eller den del som slaktades till förmån för stelben, miljötänk, återvinning, hållbart etc etc är ledorden.. Stänkan är fastloppad i rätt höjd och vinkel mot däcket, så nu kan jag börja fundera på sissy. Köpt in rundstål i 14 mm, som ska böjas medelst värme och handkraft till rätt stuk och efter det kromning. Sen ska den fästas i stänkskärmen, förslagsvis med ett plattjärn som löper under skärmen som skruvas i skärmen med synliga kupolmuttrar upptill. Det ska hålla för passagerare och packning.
Nåja. Köpte ett par up sweeps på någon form av julrea, blir nog några mufflers som förlängning sen. Givetvis tar bromspedalen i främre röret, så där måste jag göra något annat fäste, för att flytta ut/fram pedalen lite grann. Alltid är det något.

Så där är vi idag. Räknar med att få iväg ramen till lack inom någon vecka, sen är det dags att börja färdigställa på riktigt.

Nya tanken och pipor
image.jpeg

Kolla stuket. (Fått hem grön mocka till sadeln, kan nog bli ballt.)
image.jpeg

Transport
image.jpeg

Fästen till skärmen, tagna från slaktade ramdelen.
image.jpeg

Svets
image.jpeg

På köpet-indianen
image.jpeg
 

Nero13

Panerai
Satan vad snygg den ser ut o lackad. Lacka bakskärmen och sen knyter du fast den bakom bilen och åker ut på en grusväg och kör så den också får samma patina som tanken och sen bara klarlacka allt :p
 
Topp