• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopperbygge!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag har fått garageplats. Bland 50 andra.
Så nu är jag igång
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Kul! Kämpa på!

Har du stött på mycket problem eller tycker du att det rullar på någorlunda?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nu har en månad gått och åtskilliga timmar har spenderats nere i garaget. Fick ett infall och beställde en ny 21" fälg, med ekrar och hela kittet. Mitt gamla nav kunde jag använda.
Det började strula redan när jag skulle ta bort bromsskivorna, insexsbultar som var dragna något djävulskt, tog mig 2 timmar att få loss 9 av 10 (!!). Den sista fick jag borra loss, vilket inte gör så mycket då jag enbart ska köra med en skiva fram.
Sen var det dags att ekra om, något jag aldrig gjort förut. Hade en "mall" i form av en annan snubbe som precis gjort samma sak, så hade hans fälg att kika på. Hjälpte väl någorlunda, men första vändan spenderade jag 6 timmar en fredagkväll, tills jag trodde jag var klar kl 23.30. Väl tillbaka på söndagen upptäckte jag att en (!!) eker satt fel och då var det bara börja om, tog dock bara 1,5 timme den gången.
IMG_3754.jpg


Nu återstår att rikta det och få det helt runt, något som inte är jättesimpelt. Finns en jigg jag kan låna, men är lite pill och kräver en del tid, som jag egentligen inte har.

Jag har också slipat ner oljetanken och nu väntar den på lack. Dammade gjorde det..

IMG_3786.jpg


Jag har utöver detta spenderat orimligt mycket tid på att göra min sissybar. Började med 14mm rundstål, kallböjde i kasst skruvstäd, blev sådär.
Köpte sex meter 12mm istället och började om. Första blev okej men för spetsig, andra kass, tredje för kort och den fjärde blev väl godkänd. Det svåra var att få till de båda böjarna, så att de blev lika lång, i samma riktning och fick samma form. Inte plättlätt med ett dåligt skruvstäd och kallt hårt stål.
Svetsade sen ihop de båda halvorna, på med lite öglor nedtill för infästning, samt fäste för baklampan och stänkskärmen. Svetsa, slipa, svetsa, slipa och sen repetera. Segt, men blev bra till slut.

IMG_3728.jpg

IMG_3982.jpg

IMG_3923.jpg

IMG_3924.jpg


Idag var jag nere en sväng och gjorde klart sissyn och borrade hålen i stänkskärmen för att kunna fästa kupolmuttrar i plattjärnet, tack @Fryken för borrmaskinen jag snodde/lånade av dig. Bakstänkan ska in på lack nu och bli svart.

Efter det var det dags att ge sig på ett annat huvudbry jag tampats med ett tag. Mina pipor jag köpte tog såklart i bromspedalen, så jag var tvungen att göra någon sorts platta med ett förskjutet fäste för hela bromspedalen och behållaren för bromsvätska. Gick förvånansvärt bra och var inte så krångligt som jag trodde. En fet järnbit, rondell, pelarborr samt två fastsvetsade bultar löste biffen.

Generellt sett har det varit väldigt mycket rondellkapning (biltemas brann upp, fick köpa en ny), svetsning samt slipning. Brukar komma ut därifrån helt svart i fejset. Småstressad, men börjar väl se något sorts ljus i tunneln och hoppas få den körklar innan april är slut.


IMG_3985.jpg
 

pjmb

Cartier
Nu har en månad gått och åtskilliga timmar har spenderats nere i garaget. Fick ett infall och beställde en ny 21" fälg, med ekrar och hela kittet. Mitt gamla nav kunde jag använda.
Det började strula redan när jag skulle ta bort bromsskivorna, insexsbultar som var dragna något djävulskt, tog mig 2 timmar att få loss 9 av 10 (!!). Den sista fick jag borra loss, vilket inte gör så mycket då jag enbart ska köra med en skiva fram.
Sen var det dags att ekra om, något jag aldrig gjort förut. Hade en "mall" i form av en annan snubbe som precis gjort samma sak, så hade hans fälg att kika på. Hjälpte väl någorlunda, men första vändan spenderade jag 6 timmar en fredagkväll, tills jag trodde jag var klar kl 23.30. Väl tillbaka på söndagen upptäckte jag att en (!!) eker satt fel och då var det bara börja om, tog dock bara 1,5 timme den gången.
IMG_3754.jpg


Nu återstår att rikta det och få det helt runt, något som inte är jättesimpelt. Finns en jigg jag kan låna, men är lite pill och kräver en del tid, som jag egentligen inte har.

Jag har också slipat ner oljetanken och nu väntar den på lack. Dammade gjorde det..

IMG_3786.jpg


Jag har utöver detta spenderat orimligt mycket tid på att göra min sissybar. Började med 14mm rundstål, kallböjde i kasst skruvstäd, blev sådär.
Köpte sex meter 12mm istället och började om. Första blev okej men för spetsig, andra kass, tredje för kort och den fjärde blev väl godkänd. Det svåra var att få till de båda böjarna, så att de blev lika lång, i samma riktning och fick samma form. Inte plättlätt med ett dåligt skruvstäd och kallt hårt stål.
Svetsade sen ihop de båda halvorna, på med lite öglor nedtill för infästning, samt fäste för baklampan och stänkskärmen. Svetsa, slipa, svetsa, slipa och sen repetera. Segt, men blev bra till slut.

IMG_3728.jpg

IMG_3982.jpg

IMG_3923.jpg

IMG_3924.jpg


Idag var jag nere en sväng och gjorde klart sissyn och borrade hålen i stänkskärmen för att kunna fästa kupolmuttrar i plattjärnet, tack @Fryken för borrmaskinen jag snodde/lånade av dig. Bakstänkan ska in på lack nu och bli svart.

Efter det var det dags att ge sig på ett annat huvudbry jag tampats med ett tag. Mina pipor jag köpte tog såklart i bromspedalen, så jag var tvungen att göra någon sorts platta med ett förskjutet fäste för hela bromspedalen och behållaren för bromsvätska. Gick förvånansvärt bra och var inte så krångligt som jag trodde. En fet järnbit, rondell, pelarborr samt två fastsvetsade bultar löste biffen.

Generellt sett har det varit väldigt mycket rondellkapning (biltemas brann upp, fick köpa en ny), svetsning samt slipning. Brukar komma ut därifrån helt svart i fejset. Småstressad, men börjar väl se något sorts ljus i tunneln och hoppas få den körklar innan april är slut.


IMG_3985.jpg
Härligt att följa! Snart ute på vägarna ju!
 

Aelgen

Omega
Riktigt grymt bygge!
Här kommer en idiotfråga från någon som verkligen inte har koll: Hur funkar det med försäkring för ett sånt här bygge? Går det att försäkra som vilken MC som helst? Behöver man besikta MC?
Som sagt, noll koll men nyfiken!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Easy, det är onekligen inte ordet för ditt bygge, men riktigt kul följa från start till kommande mål! Grym hoj, håller tummarna för målgång i april :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nu börjar det närma sig...

Framfälgen lämnades iväg för att justera in ekrarna och få navet helt centrerat. En tusenlapp och några dagars väntan var det värt, nu är det perfekt runt så när som på 1 millimeter.
Däcket krängdes på utan några problem, och se där, en hoj med två hjul och längst sissy i Sthlms län?

Oljetank, bakskärm samt några fästen lämnades iväg för pulverlack, resultatet blev riktigt bra. En tur till Sifverts skruv och inköp av lite mässingsdetaljer blev en kul twist.

Nu är det bara elen kvar, och självklart pajade tändspolen när jag skulle dra kabeln från brytarspetsarna...kommer i slutet på veckan och vill sig allt väl, vilket självklart inte är fallet, kanske jag kan kicka igång den till helgen. Nu kliar det rejält...

IMG_4113.jpg
IMG_4114.jpg
IMG_4115.jpg
IMG_4116.jpg


Riktigt grymt bygge!
Här kommer en idiotfråga från någon som verkligen inte har koll: Hur funkar det med försäkring för ett sånt här bygge? Går det att försäkra som vilken MC som helst? Behöver man besikta MC?
Som sagt, noll koll men nyfiken!

Inga konstigheter, ska besiktas i år och försäkring via Bilsport Mc veteranförsäkring, runt 700kr/helår.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Måste man besikta ett sånt där bygge som amatörbyggt fordon typ som när man bygger bil från grunden?

Eller klarar du dig ifrån sånt iom att du fick tag på en med 'rätt' papper?

Jäkla grym känsla det måste vara efter allt kneg! Kör försiktigt...eller hur det nu blir... :)

Edit: stavning, va fan, jag är ju inte ens full.
 
Senast ändrad:

easy rider

Brüno
2-Faktor
Måste man besikta ett sånt där bygge som amatörbyggt fordon typ som när man bygger bil från grunden?

Eller klarar du dig ifrån sånt iom att di dock tag på en med 'rätt' papper?

Jäkla hem känsla det måste vara efter allt kneg! Kör försiktigt...eller hur det nu blir... :)

Vanlig besiktning bara, enligt tvåårsintervallet.
Min har ju papper, så det ska inte vara några konstigheter. Har inte ändrat något axelavstånd eller rakeat om framgaffeln.
SFRO krävs om du bygger på en ram utan papper, tror jag.

Jag ska bara finputtra fram!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Premiär!

Startade på tredje kicken, helt osannolikt..extremt lättstartad, just nu ska tilläggas.
Staplande tur runt kvarteret med enbart en halvkass bakbroms som sprutade bromsvätska, ingen framlampa eller fotpinnar.

Men gött var det!
image.jpeg
image.jpeg
image.png

Härligt! Grattis!

Och fantastiskt att kidsen flyr i panik! :D

(Flr personlig estetisk smak så skulle jag gilla rakt styre och ingen sissy - annars riktigt, riktigt sweet stil!)
 
Topp