• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chromebook

Onelund

Rolex
Såvida man inte klär sig i foliehatt dagligen, lider av förföljelsemani alternativt ägnar sig åt grov kriminell verksamhet så behöver man faktiskt inte ägna så mycket tid åt sin chromebook, så jag tycker faktiskt Asplund kan vara nöjd som han är. Att installera Ubuntu är att krångla till det i onödan tycker jag.

Att vi blir undersökta och analprobade dagligen av storebror är inget man behöver lägga så mkt tid på, ska man skydda sig mot denna typen av övervakning så måste man göra som Marquise och lägga ner tid & engagemang på att sopa igen spåren efter sig.

Om man dock är porrsurfare av rang så kan jag rekommendera en linuxinstallation alternativt byte till Mac för att slippa "den vanliga" skiten med maleware och småvirus.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Såvida man inte klär sig i foliehatt dagligen, lider av förföljelsemani alternativt ägnar sig åt grov kriminell verksamhet så behöver man faktiskt inte ägna så mycket tid åt sin chromebook, så jag tycker faktiskt Asplund kan vara nöjd som han är. Att installera Ubuntu är att krångla till det i onödan tycker jag.

Att vi blir undersökta och analprobade dagligen av storebror är inget man behöver lägga så mkt tid på, ska man skydda sig mot denna typen av övervakning så måste man göra som Marquise och lägga ner tid & engagemang på att sopa igen spåren efter sig.

Om man dock är porrsurfare av rang så kan jag rekommendera en linuxinstallation alternativt byte till Mac för att slippa "den vanliga" skiten med maleware och småvirus.


Med sambo och barn blir det inte mycket sånt inte :rolleyes:
 

Marquise

Omega
Om man dock är porrsurfare av rang så kan jag rekommendera en linuxinstallation alternativt byte till Mac för att slippa "den vanliga" skiten med maleware och småvirus.


Det var lite anledningen till att jag rekommenderade ubuntu då han kan ha den på Chromebooken, känns lite onödigt att kasta upp X antal extra tusenlappar på en mac.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kul att du nämner det här exemplet. Som du säger är det en feature. Här kommer ett utdrag från artikeln med "problemet":


Här kommer dock hennes svar på hennes "problem":


Det skulle sjävklart vara en sak om Apple nu skulle sälja vidare informationen eller liknande, vilket de alltså inte gör. Hos Google är du produkten, inte kunden. Kom gärna med fler exempel.

Ursäkta att vi hijackar din tråd Asplund

Marquise svar nedanför ditt inlägg sammanfattar även min åsikt gällande det hela på ett fantastiskt informativt sätt.

Tycker överlag Apples produkter faktiskt är rätt trista men inser att de passar väldigt många och har som sagt inga problem med det.
Att Apples hårdvara skulle vara av högre kvalitet håller jag däremot inte med men jag har säkert fått måndagsexemplar.
Ubuntu (eller annan Linux för den delen) är för mig trevligare, och lika användarvänligt, än OsX (ja jag har kört det mycket) och för den delen Windows även om jag kör det just nu.

En ChromeBook är en perfekt liten surfburk att ta med sig till ett grymt pris.
Att Ubuntu går att köra lätt vid sidan om gör också den till en produktiv liten sak.
Tror TS kommer bli mycket nöjd. Funderar som sagt på att köpa en själv.
 

Marquise

Omega
Marquise svar nedanför ditt inlägg sammanfattar även min åsikt gällande det hela på ett fantastiskt informativt sätt.

Tycker överlag Apples produkter faktiskt är rätt trista men inser att de passar väldigt många och har som sagt inga problem med det.
Att Apples hårdvara skulle vara av högre kvalitet håller jag däremot inte med men jag har säkert fått måndagsexemplar.
Ubuntu (eller annan Linux för den delen) är för mig trevligare, och lika användarvänligt, än OsX (ja jag har kört det mycket) och för den delen Windows även om jag kör det just nu.

En ChromeBook är en perfekt liten surfburk att ta med sig till ett grymt pris.
Att Ubuntu går att köra lätt vid sidan om gör också den till en produktiv liten sak.
Tror TS kommer bli mycket nöjd. Funderar som sagt på att köpa en själv.


Samma här, är sugen på en Chromebook utan chrome så att säga.

Själv sitter jag på en mac då retinan (var?) den ända laptop skärm med 26XXx14XX upplösnings med tillgång till alla adobe programmen. Windows har jag i bootcamp och används till allt som inte masen kan hantera eller har tillgång till, även om OS X blivit bättre på software utbud så är Windows standarden.

Linux har ju inte allt som jag kräver och därför använder jag mig fortfarande av alternativa OS, så fort Adobe och andra "major" program finns så går jag över till Linux föralltid.
 

JayJay

Rolex
Grattis föresten! Kan förenkla det lite :D

Viaplay, Magine = Microsoft silverlight ( kommer inte funka på datorn )
Netflix = har kört silverlight men ska migrera och kör det mesta på HTML5 (kan funka till datorn)
HBO Nordic = Widevine ( kommer funka till datorn )
Tolkar jag det rätt, att Viaplay inte fungerar på en chromebookdator och att Netflix kanske fungerar?
 

JayJay

Rolex
Fick igår hem en Asus Chromebook C300, den har 32 GB SSD samt USB 3.0 port där det i stunden sitter ett micro usb på 64 GB, jag kommer inte använda molnet särsklit mycket och typ 100 GB räcker gott och väl för mina ändamål :)

Har precis installerat den så jag kan inte direkt ge någon rättvis feedback mer än att jag är sjukt nöjd än så länge. Smidig, lätt, snygg, snabb och framförallt galet billig.
Är du fortfarande nöjd med köpet? Är själv sugen på ett köp. Klippte du första bästa eller gjordes det lite research eller jämförelser innan köp? Isf vilka stod det mellan och varför blev valet just den?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tolkar jag det rätt, att Viaplay inte fungerar på en chromebookdator och att Netflix kanske fungerar?


Japp. Silverlight har inte stöd för Linux, som Chrome Os kör en variant av. HTML5 har de dock stöd för och från vad jag vet så ska Netflix köra mer eller mindre helt på HTML5, tror också YouTube har börjat att gå över till det.
 

JayJay

Rolex
Japp. Silverlight har inte stöd för Linux, som Chrome Os kör en variant av. HTML5 har de dock stöd för och från vad jag vet så ska Netflix köra mer eller mindre helt på HTML5, tror också YouTube har börjat att gå över till det.
Fuck. Ett av de främsta skälen till att jag överväger en chromebook är för att kunna köra nedladdade filmer i Viaplay när jag inte har uppkoppling. Fungerar svinbra i iPad:en men den har bara 16GB (vilket blir för få filmer) plus att jag vill kunna skriva lite. Vad har jag för alternativ? Typ vanlig laptop eller en MacBook Air?... Om det vid det här laget inte är helt uppenbart så kan avslöjas att jag inte är särskilt teknikkunnig.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fuck. Ett av de främsta skälen till att jag överväger en chromebook är för att kunna köra nedladdade filmer i Viaplay när jag inte har uppkoppling. Fungerar svinbra i iPad:en men den har bara 16GB (vilket blir för få filmer) plus att jag vill kunna skriva lite. Vad har jag för alternativ? Typ vanlig laptop eller en MacBook Air?... Om det vid det här laget inte är helt uppenbart så kan avslöjas att jag inte är särskilt teknikkunnig.

Du kan inte ladda ner via datorer. Deras offline funktion funkar bara för IOS/Android telefoner & surfplattor. Så det är via de två varianterna som du kan använda den funktionen. Tror en film tar mellan 700-1.2/1.3 GB beroende på längd/kvalité. En serie kan nog ligga på 200-400 Mb/per episod. Så jag skulle gå på en ipad med 64 Gb istället.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är du fortfarande nöjd med köpet? Är själv sugen på ett köp. Klippte du första bästa eller gjordes det lite research eller jämförelser innan köp? Isf vilka stod det mellan och varför blev valet just den?


Jag är otroligt nöjd, har inte hittat någonting jag tidigare gjort på min PC som jag inte kan göra med chromebooken. Det går för det mesta också snabbare på Chromebook. Jo nu när jag tänker efter så fungerar inte Cmore.

Jag tittade runt ganska mkt och fick ganska snabbt klart för mig att Asus C300 var rätt för mig, gillar inte 11 tums datorer (känns för små) samt Asus har snabbast processor och minne + att den bygger på intel vilket samsung etc. inte gjort (har dock kmmit nya som gör det nu)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fuck. Ett av de främsta skälen till att jag överväger en chromebook är för att kunna köra nedladdade filmer i Viaplay när jag inte har uppkoppling. Fungerar svinbra i iPad:en men den har bara 16GB (vilket blir för få filmer) plus att jag vill kunna skriva lite. Vad har jag för alternativ? Typ vanlig laptop eller en MacBook Air?... Om det vid det här laget inte är helt uppenbart så kan avslöjas att jag inte är särskilt teknikkunnig.


Som sagt Viaplay fungerar (på min C300 iaf)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Felpost

Och när jag har gjort en felpost kan jag ju lika gärna nämna att batteritiden är helt otrolig. Har köpt ett par chromecasts till huset och sedan dess har mina apple tv och iPaden legat och dammat, mkt smidigare och mkt snabbare genom chromebooken.

Och när batteriet väl tar slut (vilket tar 8-12 timmar av oavbrutet användande) så tar det max ett par timmar så är den full igen.
 

JayJay

Rolex
Som sagt Viaplay fungerar (på min C300 iaf)
Tack för svaren!
Fan va grymt. Låter ju bra. Är inte långt från köpknappen nu. Fungerar även nedladdningstjänsten i Viaplay, så att man kan köra offline?
Hur är det med ordbehandlingsprogram och sådant? Kommer ngt med eller får man skaffa appar/program efteråt (är det förövrigt program eller appar man kör i sådana här manicker?) ?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack för svaren!
Fan va grymt. Låter ju bra. Är inte långt från köpknappen nu. Fungerar även nedladdningstjänsten i Viaplay, så att man kan köra offline?
Hur är det med ordbehandlingsprogram och sådant? Kommer ngt med eller får man skaffa appar/program efteråt (är det förövrigt program eller appar man kör i sådana här manicker?) ?


Nedladdningen fungerar inte, varken på PC eller på Chromebook. Det stöds bara av surfplattor och telefoner.

Det följer med google docs, exl etc. men tar fem minuter att fixa word, ecxel, power point etc. man måste bara ha ett outlook account, t.ex. Hotmail.

Det kallas appar men är egentligen insticksprogram inne i Chromeläsaren, dvs. allt körs i chromewebläsaren.
 

JayJay

Rolex
Nedladdningen fungerar inte, varken på PC eller på Chromebook. Det stöds bara av surfplattor och telefoner.

Det följer med google docs, exl etc. men tar fem minuter att fixa word, ecxel, power point etc. man måste bara ha ett outlook account, t.ex. Hotmail.

Det kallas appar men är egentligen insticksprogram inne i Chromeläsaren, dvs. allt körs i chromewebläsaren.
Återigen tack för svar. Ikväll läggs nog en beställning på en likadan Asus som din samt en chromecast och microUSB. Ngt mer man bör ha?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tänkte beställa från komplett.se är det vettigt eller finns det bättre/billigare alternativ?


Ett schysst fodral i läder? ;D D.Bramante 1928 har riktigt fina fodral..

Jag köpte ett #DEMO från Dustin, mitt exemplar såg helt oanvänt ut och det var inga konstigheter, har köpt #DEMO ex från dem ett antal gånger och har aldrig varit något strul, kanske är jag som är snål men en femhundring in på klockkontot är alltid bra när man får samma pryl.

https://www.dustinhome.se/product/5010805849/c300ma-cel-216-4gb32gb-ssd-133-chrome-os-demo
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Köpte också en chromebook.
En ARM-baserad Samsung 13.3 tum full HD.
Riktigt kul liten sak som funkar alldeles utmärkt att köra Linux på ifall man behöver nåt mer matnyttigt än ChromeOS.
Rekommederas!
 

Gustav

Omega
Jag skulle inte rekommendera Samsung med ARM. Vet inte om det bara är för mig, men jag haft min en månad nu och den laggar lite för mycket. Exempelvis laggar filmsnuttar i Facebookflödet enormt, speciellt de som automatiskt spelar upp om man inte valt att avaktivera detta. Hur fungerar era burkar?

Jag borde valt en med Intelprocessor istället. Denna såg fin ut på spec. men lever inte upp till förväntningarna.

Har installerat Ubuntu och testat där, samma visa. Saknar även VLC och att kunna spegla skärmen via HDMI då Ubuntu körs (visar skrivbordet på ChormeOS istället, troligen pga. avsaknaden av drivrutiner till i princip allt?).

Edit: Med andra ord hjälper det inte att VLC finns för Ubuntu, när det "inte" går att spegla skärmen och att den medföljande mediaspelaren i ChormeOS är dålig för filmer på USB-sticka.

... Det går för det mesta också snabbare på Chromebook. Jo nu när jag tänker efter så fungerar inte Cmore ...

Köpte också en chromebook.
En ARM-baserad Samsung 13.3 tum full HD.
Riktigt kul liten sak som funkar alldeles utmärkt att köra Linux på ifall man behöver nåt mer matnyttigt än ChromeOS.
Rekommederas!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Dålig på sånt här så kanske en dum fråga men ni vet säkert.

Kan man köra e leg och bank id med kabel på en chromebook?
Tänk inloggning på bank eller på F kassan...
 

Gustav

Omega
Dålig på sånt här så kanske en dum fråga men ni vet säkert.

Kan man köra e leg och bank id med kabel på en chromebook?
Tänk inloggning på bank eller på F kassan...



Spontant nej. Jag har inte provat, men eftersom det är Linuxbaserat och att BankID inte stöds på linux (längre) så kan det nog bli problem. Mobilt BankID via telefon gäller på Linux f.n.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Spontant nej. Jag har inte provat, men eftersom det är Linuxbaserat och att BankID inte stöds på linux (längre) så kan det nog bli problem. Mobilt BankID via telefon gäller på Linux f.n.

Tack för svar, misstänker att det inte funkar oxå...
Är väl det enda som håller tillbaka ett köp..
Skit...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle inte rekommendera Samsung med ARM. Vet inte om det bara är för mig, men jag haft min en månad nu och den laggar lite för mycket. Exempelvis laggar filmsnuttar i Facebookflödet enormt, speciellt de som automatiskt spelar upp om man inte valt att avaktivera detta. Hur fungerar era burkar?

Jag borde valt en med Intelprocessor istället. Denna såg fin ut på spec. men lever inte upp till förväntningarna.

Har installerat Ubuntu och testat där, samma visa. Saknar även VLC och att kunna spegla skärmen via HDMI då Ubuntu körs (visar skrivbordet på ChormeOS istället, troligen pga. avsaknaden av drivrutiner till i princip allt?).

Edit: Med andra ord hjälper det inte att VLC finns för Ubuntu, när det "inte" går att spegla skärmen och att den medföljande mediaspelaren i ChormeOS är dålig för filmer på USB-sticka.


Inte testat VLC än. Kanske jag borde.
Betällde en Chromecast för att slippa hålla på med kablar alls och får den förhoppningsvis imorgon.

Laggade rätt rejält när jag körde KDE så jag bytte till XFCE och det blev genast mycket bättre.
Intel ska ha fler applikationer samt stöd för Wine, men det är hittills inget jag saknat.
I mitt fall var det en prislapp på 2500:- med 4GB och full HD som avgjorde.
Plus givetvis att den var väldigt mycket snyggare.

Har inte haft några problem med lagg i videos.
 
Topp