• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chromebook

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Föll även jag för prislappen. :)

Det är just i uppstarten av filmer det laggar, första sekunderna. Inget lagg efter 5-10 sekunder. Kör XFCE, ej dual boot.

Jag kör i Crouton och har hittills bara streamat film i ChromeOS.
Funkar utmärkt.
Ubuntu har jag egentligen bara för lite lek med java i eclipse och Office då jag inte riktigt gilla Google Docs.
Och så klart för att det går :D
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Inte testat VLC än. Kanske jag borde.
Betällde en Chromecast för att slippa hålla på med kablar alls och får den förhoppningsvis imorgon.

Laggade rätt rejält när jag körde KDE så jag bytte till XFCE och det blev genast mycket bättre.
Intel ska ha fler applikationer samt stöd för Wine, men det är hittills inget jag saknat.
I mitt fall var det en prislapp på 2500:- med 4GB och full HD som avgjorde.
Plus givetvis att den var väldigt mycket snyggare.

Har inte haft några problem med lagg i videos.


Betalade 2.5 k för min Asus som för övrigt är bra mycket snyggare än samsungs hopsydda påhitt :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag skulle inte rekommendera Samsung med ARM. Vet inte om det bara är för mig, men jag haft min en månad nu och den laggar lite för mycket. Exempelvis laggar filmsnuttar i Facebookflödet enormt, speciellt de som automatiskt spelar upp om man inte valt att avaktivera detta. Hur fungerar era burkar?

Jag borde valt en med Intelprocessor istället. Denna såg fin ut på spec. men lever inte upp till förväntningarna.

Har installerat Ubuntu och testat där, samma visa. Saknar även VLC och att kunna spegla skärmen via HDMI då Ubuntu körs (visar skrivbordet på ChormeOS istället, troligen pga. avsaknaden av drivrutiner till i princip allt?).

Edit: Med andra ord hjälper det inte att VLC finns för Ubuntu, när det "inte" går att spegla skärmen och att den medföljande mediaspelaren i ChormeOS är dålig för filmer på USB-sticka.

För mig laggar ingenting än så länge, alla filer jag testat fungerar i deras spelare fast jag har i för sig inte testat så många då jag lägger över filerna på usb stickan som sedan åker in i hemmabiosystemt när jag ska kolla "nedladdade" filmer.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Google Docs?[emoji6]
Tycker inte om.

Med full hd och 4GB ram?
Isf är det synd att jag missade den.

Utseendet är ju rätt subjektivt... [emoji6]

Nej inte google docs. office paketet. Word, Excel, Power point etc.

720P så nej inte full hd, vet dock inte vad jag ska med det till på en 13 tums skärm? har alldeles för dålig syn för att se skillnad :D

Ja 4 GB, men största anledningen till att jag valde Asus va från början batteritiden som var ganska mycket bättre än konkurrenternas (enligt tester)

Den kostar vanligvis 3 k så 2.5 k är inte normalfallet.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Ärligt? Bank ID med sladd? Kanske är något jag missat men jag har slängt min dosa i papperskorgen, vad ska du med den till när det finns i mobilen?

Mest är det till f kassan när man ska begära pengar efter vab.. använder funktionen typ två gånger om året... Måste ha sladd för att logga in med mitt id.

Om det suger? Ja!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nej inte google docs. office paketet. Word, Excel, Power point etc.

720P så nej inte full hd, vet dock inte vad jag ska med det till på en 13 tums skärm? har alldeles för dålig syn för att se skillnad :D

Ja 4 GB, men största anledningen till att jag valde Asus va från början batteritiden som var ganska mycket bättre än konkurrenternas (enligt tester)

Den kostar vanligvis 3 k så 2.5 k är inte normalfallet.
Office Online?
Ville ha ett lokalt office paket.
Vilket jag har nu med LibreOffice under Linux. [emoji41]

720p räcker gott. Jag är eg rätt fånig.

3k är inte dumt egentligen. Min slutade på nästan det med efter köp av 64GB minneskort.
Tror min burk låg på 3800:- hos elgiganten. Vilket är för mycket. 2,5k däremot är den klart värd.

Sen tycker jag det är rätt kul med maskiner som inte kör Intel.
En defekt jag har sen amigatiden.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Office Online?
Ville ha ett lokalt office paket.
Vilket jag har nu med LibreOffice under Linux. [emoji41]

720p räcker gott. Jag är eg rätt fånig.

3k är inte dumt egentligen. Min slutade på nästan det med efter köp av 64GB minneskort.
Tror min burk låg på 3800:- hos elgiganten. Vilket är för mycket. 2,5k däremot är den klart värd.

Sen tycker jag det är rätt kul med maskiner som inte kör Intel.
En defekt jag har sen amigatiden.


Vad spelar det för roll om det är online eller inte? :p

Mitt paket landade på 3200 kr med ett jävligt schysst fodral och ett mikro usb på 32 gb.. Hur som, jag är nöjd med Chromebook i sin helhet och det är definitivt värt pengarna :)
 

SSL

Audemars
Lånar

Chromecast eller apple tv? Vi har varsinn iphone här o går i tankar på att köpa ipad o så småningom en mac.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Lånar

Chromecast eller apple tv? Vi har varsinn iphone här o går i tankar på att köpa ipad o så småningom en mac.
Kör du apple i övrigt så appleTV.

Chromecast är dock grym med Android. Min har nästan varit igång konstant med grabbens budgetplatta eller min telefon som sändare. Funkar skitbra. Klart över förväntan för en trehundra spänns gadget.
Web video caster rekommenderas.

Däremot funkar chromebook (iaf min) sämre än så länge. Utgår från att det kommer ändra sig.
 

SSL

Audemars
Kör du apple i övrigt så appleTV.

Chromecast är dock grym med Android. Min har nästan varit igång konstant med grabbens budgetplatta eller min telefon som sändare. Funkar skitbra. Klart över förväntan för en trehundra spänns gadget.
Web video caster rekommenderas.

Däremot funkar chromebook (iaf min) sämre än så länge. Utgår från att det kommer ändra sig.

Det blev appletv och ipad air 2.
Jag köpte en sony z3 förut som gick sönder o då fick jag återgå till iphone igen. Å damen vill inte ha nåt annat så det är lika bra att rätta in sig o gå linan ut. Får utnyttja telenor change o byta sonyn mot iphone 6/6s när det är dags.

Aja, lite ot med applesnack i den här tråden så jag e klar nu
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nej inte google docs. office paketet. Word, Excel, Power point etc.

720P så nej inte full hd, vet dock inte vad jag ska med det till på en 13 tums skärm? har alldeles för dålig syn för att se skillnad :D

Ja 4 GB, men största anledningen till att jag valde Asus va från början batteritiden som var ganska mycket bättre än konkurrenternas (enligt tester)

Den kostar vanligvis 3 k så 2.5 k är inte normalfallet.

Kör du powerpoint-presentationer från den? Det är nån molnvariant av office man kan köra eller? Jag skulle behöva nåt smidigare än min "riktiga" dator när jag är ute och föreläser och flänger men är inte direkt sugen på att använda google slides... Habegäret säger såklart macbook air men det är ju sjukt onödigt egentligen, iaf om man kan få nåt för 3 papp som egentligen duger.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kör du powerpoint-presentationer från den? Det är nån molnvariant av office man kan köra eller? Jag skulle behöva nåt smidigare än min "riktiga" dator när jag är ute och föreläser och flänger men är inte direkt sugen på att använda google slides... Habegäret säger såklart macbook air men det är ju sjukt onödigt egentligen, iaf om man kan få nåt för 3 papp som egentligen duger.

Har inte prövat men borde inte va någon skillnad från vanliga PP?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Denna tråden var det ju längesen någon skrev i, men är det någon som har sett asus chromebook flip? Är sugen på att lägga en bestälning på 4gb:aren. Lär ju bli dyrt i sverige, kan det vara värt att beställa från amerikanska amazon?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Sorry att jag bumpar en gammal tråd. Min macbook är inne på sista versen och jag har insett att en Chromebook borde räcka till mig då jag i princip bara surfar och lyssnar på spotify.

Har dock lite funderingar,
*Hur bra är Google Docs? Enkelt att spara / maila som pdf eller wordfil?
*Vilken dator skall jag egentligen välja?! Känns som alla är mer eller mindre samma sak, men lutar dock åt Acer eller Toshiba CB2

100gb lagring är ju gratis ett tag, vad kostar det sen?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Sorry att jag bumpar en gammal tråd. Min macbook är inne på sista versen och jag har insett att en Chromebook borde räcka till mig då jag i princip bara surfar och lyssnar på spotify.

Har dock lite funderingar,
*Hur bra är Google Docs? Enkelt att spara / maila som pdf eller wordfil?
*Vilken dator skall jag egentligen välja?! Känns som alla är mer eller mindre samma sak, men lutar dock åt Acer eller Toshiba CB2

100gb lagring är ju gratis ett tag, vad kostar det sen?
Kvittar väl egentligen vilken dator. Välj efter storlek och skärm. Google docs kan du ju faktiskt köra på vilken dator Som helst. Jag har gått över helt från Mac. Gör allt i docs. Väldigt smidigt. Kan påbörja från jobbet och slutföra hemma.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kvittar väl egentligen vilken dator. Välj efter storlek och skärm. Google docs kan du ju faktiskt köra på vilken dator Som helst. Jag har gått över helt från Mac. Gör allt i docs. Väldigt smidigt. Kan påbörja från jobbet och slutföra hemma.
Grymt, tack! Börjar bli riktigt sugen att testa faktiskt :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Framförallt billigt. Har en asus chromebook flip. Även en äldre Samsung arm. Min sambo har en hp 14 chromebook. Min macbook samlar mest damm. Go for it. Köp en med Intel processor.
 
Topp