• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 vs ebay

AndersE

Cartier
2-Faktor
Skulle kunna tänka mig att detta ämne avhandlats tidigare, men jag kunde inte söka mig till det iaf. Om jag missat någon tråd om detta är jag tacksam för hänvisning dit!

Till saken: Jag har tidigare varit skeptisk till att handla dyrare klockor på ebay och har tänkt att Chrono24 nog generellt är ett bättre alternativ. Har dock börjat fundera över om detta verkligen stämmer. Givet att följande kriterier är uppfyllda - hur riskabelt är det egentligen, generellt sett, att handla på ebay?
  • Säljaren ger ett seriöst intryck och har hundratals omdömen, i princip enbart goda positiva.
  • Säljaren erbjuder öppet köp
  • ebay erbjuder Money Back Guarantee
  • Betalning sker med PayPal (med de skydd som detta innebär)
Dock är det fullt möjligt att jag missat något centralt här och att risken att bli blåst är påtaglig, även om det ovanstående stämmer. Tacksam isf för input!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag kan inte riktigt skaka känslan att ebay är globala Blocket och med alla skummisar som rör sig där. Samtidigt är ju transparensen klart bättre på ebay jämfört med Chrono24, där allt man har att förlita sig på för att bedöma om säljaren är reko är några små ikoner med otydlig innebörd.

Jag litar dock inte för fem öre på något buyers protection-system likt Paypal. Jag köper säljaren, inte betalmedlet.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Det är precis så jag känner. Etiketten Trusted Seller på C24 verkar ju i praktiken inte säga så mycket.

Jag har själv god erfarenhet av ebays skydd för köparen, men då rörde det sig om oerhört mycket mindre summor än vad vi pratar om här.
 
Jag hittade en klocka på Chrono24 som säljaren även lagt ut på Ebay.de. Ställdes då inför valet att köpa via Ebay, Chrono24 eller direkt via Paypal. Det slutade med att jag köpte direkt via Paypal. De omdömen som säljaren hade på Ebay ihop med antalet genomförda affärer på Chrono24 Trusted Checkout bidrog dock till den positiva samlade bilden av säljaren jag skaffade mig.

Säljaren gav mig ett bättre pris om jag gick via Chrono24 eller Paypal, han hävdade att Ebay tog ut högre avgifter. Fördelen med Paypal var att de erbjuder ersättning av frakt vid retur samt att Chrono24 tar ut 2,5% i avgift vid Trusted checkout.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag hittade en klocka på Chrono24 som säljaren även lagt ut på Ebay.de. Ställdes då inför valet att köpa via Ebay, Chrono24 eller direkt via Paypal. Det slutade med att jag köpte direkt via Paypal. De omdömen som säljaren hade på Ebay ihop med antalet genomförda affärer på Chrono24 Trusted Checkout bidrog dock till den positiva samlade bilden av säljaren jag skaffade mig.

Säljaren gav mig ett bättre pris om jag gick via Chrono24 eller Paypal, han hävdade att Ebay tog ut högre avgifter. Fördelen med Paypal var att de erbjuder ersättning av frakt vid retur samt att Chrono24 tar ut 2,5% i avgift vid Trusted checkout.
Köpte en klocka i en lite högre prisklass nyss, säljaren hade både c24 och buktenkonto. Paypal på bukten skulle bli 4% (ouch) och c24 2,5% som du säger.

Då handlaren va vettig gick jag på banköverföring och delade på avgiften istället, blev nån hundring istället för 5000kr. Däremot är köpeskyddet på ovanstående sidor trevligt att ha. Ebay hjälper alltid till vid tvister!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag hittade en klocka på Chrono24 som säljaren även lagt ut på Ebay.de. Ställdes då inför valet att köpa via Ebay, Chrono24 eller direkt via Paypal. Det slutade med att jag köpte direkt via Paypal. De omdömen som säljaren hade på Ebay ihop med antalet genomförda affärer på Chrono24 Trusted Checkout bidrog dock till den positiva samlade bilden av säljaren jag skaffade mig.

Säljaren gav mig ett bättre pris om jag gick via Chrono24 eller Paypal, han hävdade att Ebay tog ut högre avgifter. Fördelen med Paypal var att de erbjuder ersättning av frakt vid retur samt att Chrono24 tar ut 2,5% i avgift vid Trusted checkout.

Ja, det är ju förstås också ett alternativ att gå direkt via PayPal. Kollade du upp närmare vilket skydd PP erbjuder då?
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Köpte en klocka i en lite högre prisklass nyss, säljaren hade både c24 och buktenkonto. Paypal på bukten skulle bli 4% (ouch) och c24 2,5% som du säger.

Då handlaren va vettig gick jag på banköverföring och delade på avgiften istället, blev nån hundring istället för 5000kr. Däremot är köpeskyddet på ovanstående sidor trevligt att ha. Ebay hjälper alltid till vid tvister!

Jo, det är ju min erfarenhet också så här långt att ebay hjälper till när det strular. Då gällde det för min del en LP-skiva som aldrig kom fram. Fick pengarna tillbaka utan knussel. Har du själv fått hjälp när det gällt större affärer som gått åt pipan? Vore intressant att höra om både bättre och sämre erfarenheter när det gäller detta.
 
  • Like
Reactions: JLW
Ja, det är ju förstås också ett alternativ att gå direkt via PayPal. Kollade du upp närmare vilket skydd PP erbjuder då?

Paypal erbjuder skydd i 180 dagar efter köpet om varan inte dök upp eller inte stämde med beskrivningen. Paypal täcker kostnad inkl. frakt om du betalt hela köpet via Paypal. Vad jag kunnat läsa mig till är skyddet motsvarande det EBay erbjuder.

Har dock som tur är aldrig behövt nyttja mig av tjänsten.
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jo, det är ju min erfarenhet också så här långt att ebay hjälper till när det strular. Då gällde det för min del en LP-skiva som aldrig kom fram. Fick pengarna tillbaka utan knussel. Har du själv fått hjälp när det gällt större affärer som gått åt pipan? Vore intressant att höra om både bättre och sämre erfarenheter när det gäller detta.
Skönt att det funkat för dig med! Jag delar ebaykonto med en vän - blir bra och många referenser fort då.

Han har fått hjälp med tvister och pengar tillbaka på motorer som han köpt i USA bla. och det har funkat. Tyvärr kommer det alltid tillfällen då säljaren vinner - tex vid en frankenklocka är det svårt att få igenom bevis. Det är bättre om varan försvinner i posten...
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Paypal erbjuder skydd i 180 dagar efter köpet om varan inte dök upp eller inte stämde med beskrivningen. Paypal täcker kostnad inkl. frakt om du betalt hela köpet via Paypal. Vad jag kunnat läsa mig till är skyddet motsvarande det EBay erbjuder.

Har dock som tur är aldrig behövt nyttja mig av tjänsten.
Rätt generöst, ändå. Om det fungerar, vill säga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kapar tråden.

Hur kan man på en adress/sökning få med samtliga objekt på det man är ute efter? Oklart? Så här då...

Om jag går in på eBay.com och säker på exempelvis Sinn U1 får jag upp x antal träffar och objekt. Men...om jag byter till eBay.co.uk och söker så kommer det upp nya objekt samt att vissa klockor från första sökningen inte längre än med. Finns det någon inställning som jag inte hittar där jag slipper dubbelsöka?

Har tidigare varit misstänksam mot eBay men det är så mycket bättre än C24. Priserna på C24 är ofta smått parodiska och epitetet billigast worldwide och att man hänvisar till C24 som referens här på Klocksnacks köp&sälj borde ta mig f-n förbjudas :) Klockor som går för ett par hundralappar på Tradera och ligger ute för 5-6´på C24 är inte jätteovanligt och det är ofta rena fantasipriserna, åtminstone om man letar vintage.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kapar tråden.

Hur kan man på en adress/sökning få med samtliga objekt på det man är ute efter? Oklart? Så här då...

Om jag går in på eBay.com och säker på exempelvis Sinn U1 får jag upp x antal träffar och objekt. Men...om jag byter till eBay.co.uk och söker så kommer det upp nya objekt samt att vissa klockor från första sökningen inte längre än med. Finns det någon inställning som jag inte hittar där jag slipper dubbelsöka?

Har tidigare varit misstänksam mot eBay men det är så mycket bättre än C24. Priserna på C24 är ofta smått parodiska och epitetet billigast worldwide och att man hänvisar till C24 som referens här på Klocksnacks köp&sälj borde ta mig f-n förbjudas :) Klockor som går för ett par hundralappar på Tradera och ligger ute för 5-6´på C24 är inte jätteovanligt och det är ofta rena fantasipriserna, åtminstone om man letar vintage.
Ska du köpa nytt eller nyare klockor har jag då än så länge inte varit med om att det någonsin är billigare på eBay.
 
Köpt massor från eBay aldrigt några problem. Säljare och dig själv brukar lösa sig snabbare än vad man tror. Sen om säljaren skiter i svara när det uppstå problem så får du pengar tillbaka/behålla vara!

Det händer... gäller vara snabbt.

Sen är eBay US/UK olika, brukar handla bara på US.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Kapar tråden.

Hur kan man på en adress/sökning få med samtliga objekt på det man är ute efter? Oklart? Så här då...

Om jag går in på eBay.com och säker på exempelvis Sinn U1 får jag upp x antal träffar och objekt. Men...om jag byter till eBay.co.uk och söker så kommer det upp nya objekt samt att vissa klockor från första sökningen inte längre än med. Finns det någon inställning som jag inte hittar där jag slipper dubbelsöka?
Har använt ebay i över 15 år men detta har jag fortfarande inte fattat. Önskar att det fanns en global och total sökning man kunde använda. Jag vill gärna även ha upp objekt som "inte skickas till Sverige" enligt beskrivningen eftersom de flesta säljare visst kan tänka sig det vid en direktkontakt. Känns som man missar många guldkorn på detta.

Någon som vet om jag missat något i alla år?
 
Har använt ebay i över 15 år men detta har jag fortfarande inte fattat. Önskar att det fanns en global och total sökning man kunde använda. Jag vill gärna även ha upp objekt som "inte skickas till Sverige" enligt beskrivningen eftersom de flesta säljare visst kan tänka sig det vid en direktkontakt. Känns som man missar många guldkorn på detta.

Någon som vet om jag missat något i alla år?


Objekt som inte skickas till utomlands är pga av

Svårare när det uppstå problem
Int. Shipping program
Varor som ej får exportera.

Bästa sättet söka allt är du måste ha en US address.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Objekt som inte skickas till utomlands är pga av

Svårare när det uppstå problem
Int. Shipping program
Varor som ej får exportera.

Bästa sättet söka allt är du måste ha en US address.
Jo, men vissa saker som enligt beskrivningen inte skickas hit kommer ju upp. Det kan vara två olika auktioner på samma klockmodell där den ena kommer som sökresultat och den andra inte. Det har alltid känts lite random.

Ska testa tipset om att lägga in en usa-adress men jag är egentligen mer intresserad av att söka på allt inom Europa.
 
Jo, men vissa saker som enligt beskrivningen inte skickas hit kommer ju upp. Det kan vara två olika auktioner på samma klockmodell där den ena kommer som sökresultat och den andra inte.

Ska testa tipset om att lägga in en usa-adress men jag är egentligen mer intresserad av att söka på allt inom Europa.


Vid sidan så kan man söka vilken del,

Typ US only osv
 

Bilagor

  • IMG_0257.PNG
    IMG_0257.PNG
    85.4 KB · Visningar: 28

AE41500

Panerai
Handlat en hel del på ebay genom åren, inte bara klockrelaterat. Aldrig felat. Sunt förnuft och bedömning av säljarens betyg är viktigt. Kolla även de som inte är nöjda vad dom klagat på.
Att köpa från US är sedan shipping programmet infördes inte alls lika smidigt el. lukrativt. Högre frakt, lev.tid samt sedan som vanligt moms/tull på det. Alla är dock som tur är inte med i shipping programmet.
För att hitta alla pärlor får man söka på lokala ebay-siterna .de, .com, .co.uk m.fl. och välja en postadress i sitens hemland. Sedan tar man kontakt med säljaren och hör om denne vill skicka till Sverige. I 9 fall av 10 gör dom det är min erfarenhet.
 
Om dem skickar eller inte så är det alltid självklart. När det inte finns shipping tillgänglig så vill dem 99% inte skicka det internationellt.

Beror helt på vad det är :)
 

Bilagor

  • IMG_0259.JPG
    IMG_0259.JPG
    101.5 KB · Visningar: 22

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Om dem skickar eller inte så är det alltid självklart. När det inte finns shipping tillgänglig så vill dem 99% inte skicka det internationellt.

Beror helt på vad det är :)
Nja, det är inte min erfarenhet. Skulle snarare säga att när det gäller klockor (i alla fall vintage) så skickar snarare 80% till Sverige om man frågar snällt. Då pratar jag prisklass upp till 10k kanske. Givetvis är detta subjektivt men jag har i alla fall för vana att fråga då jag ofta tycker det ger utdelning.

Ang sökfunktionen så är det nog så att man ska sitta vid datorn om man vill ha bäst möjligheter. Problemet är bara att jag oftast har telefonen till hands.
 
Nja, det är inte min erfarenhet. Skulle snarare säga att när det gäller klockor (i alla fall vintage) så skickar snarare 80% till Sverige om man frågar snällt. Då pratar jag prisklass upp till 10k kanske. Givetvis är detta subjektivt men jag har i alla fall för vana att fråga då jag ofta tycker det ger utdelning.

Ang sökfunktionen så är det nog så att man ska sitta vid datorn om man vill ha bäst möjligheter. Problemet är bara att jag oftast har telefonen till hands.

Japp Klockor är nog inte större problem. Söka via Telefonen, inga problem!
 

Bilagor

  • IMG_0261.JPG
    IMG_0261.JPG
    32 KB · Visningar: 24
Topp