Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Chrono24 vs ebay

Diskussion i 'Diskussion' startad av AndersE, 5 april 2016.

1. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Skulle kunna tänka mig att detta ämne avhandlats tidigare, men jag kunde inte söka mig till det iaf. Om jag missat någon tråd om detta är jag tacksam för hänvisning dit!

Till saken: Jag har tidigare varit skeptisk till att handla dyrare klockor på ebay och har tänkt att Chrono24 nog generellt är ett bättre alternativ. Har dock börjat fundera över om detta verkligen stämmer. Givet att följande kriterier är uppfyllda - hur riskabelt är det egentligen, generellt sett, att handla på ebay?
    • Säljaren ger ett seriöst intryck och har hundratals omdömen, i princip enbart goda positiva.
    • Säljaren erbjuder öppet köp
    • ebay erbjuder Money Back Guarantee
    • Betalning sker med PayPal (med de skydd som detta innebär)
    Dock är det fullt möjligt att jag missat något centralt här och att risken att bli blåst är påtaglig, även om det ovanstående stämmer. Tacksam isf för input!

2. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag kan inte riktigt skaka känslan att ebay är globala Blocket och med alla skummisar som rör sig där. Samtidigt är ju transparensen klart bättre på ebay jämfört med Chrono24, där allt man har att förlita sig på för att bedöma om säljaren är reko är några små ikoner med otydlig innebörd.

Jag litar dock inte för fem öre på något buyers protection-system likt Paypal. Jag köper säljaren, inte betalmedlet.

JLW, willbur och AndersE gillar detta.
  3. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Det är precis så jag känner. Etiketten Trusted Seller på C24 verkar ju i praktiken inte säga så mycket.

Jag har själv god erfarenhet av ebays skydd för köparen, men då rörde det sig om oerhört mycket mindre summor än vad vi pratar om här.

4. Torstentrevlig

Torstentrevlig Torpare

Jag hittade en klocka på Chrono24 som säljaren även lagt ut på Ebay.de. Ställdes då inför valet att köpa via Ebay, Chrono24 eller direkt via Paypal. Det slutade med att jag köpte direkt via Paypal. De omdömen som säljaren hade på Ebay ihop med antalet genomförda affärer på Chrono24 Trusted Checkout bidrog dock till den positiva samlade bilden av säljaren jag skaffade mig.

Säljaren gav mig ett bättre pris om jag gick via Chrono24 eller Paypal, han hävdade att Ebay tog ut högre avgifter. Fördelen med Paypal var att de erbjuder ersättning av frakt vid retur samt att Chrono24 tar ut 2,5% i avgift vid Trusted checkout.

AndersE gillar detta.
  5. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Försök att hitta klockan du vill ha på c24 och sen med KS egna C24 referenstråd:)

AndersE gillar detta.
  6. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Köpte en klocka i en lite högre prisklass nyss, säljaren hade både c24 och buktenkonto. Paypal på bukten skulle bli 4% (ouch) och c24 2,5% som du säger.

Då handlaren va vettig gick jag på banköverföring och delade på avgiften istället, blev nån hundring istället för 5000kr. Däremot är köpeskyddet på ovanstående sidor trevligt att ha. Ebay hjälper alltid till vid tvister!

AndersE gillar detta.
  7. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Ja, det är ju förstås också ett alternativ att gå direkt via PayPal. Kollade du upp närmare vilket skydd PP erbjuder då?

8. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Ja, det är ju förstås idealet. :)

9. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Jo, det är ju min erfarenhet också så här långt att ebay hjälper till när det strular. Då gällde det för min del en LP-skiva som aldrig kom fram. Fick pengarna tillbaka utan knussel. Har du själv fått hjälp när det gällt större affärer som gått åt pipan? Vore intressant att höra om både bättre och sämre erfarenheter när det gäller detta.

JLW gillar detta.
  10. Torstentrevlig

Torstentrevlig Torpare

Paypal erbjuder skydd i 180 dagar efter köpet om varan inte dök upp eller inte stämde med beskrivningen. Paypal täcker kostnad inkl. frakt om du betalt hela köpet via Paypal. Vad jag kunnat läsa mig till är skyddet motsvarande det EBay erbjuder.

Har dock som tur är aldrig behövt nyttja mig av tjänsten.

JLW gillar detta.
  11. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Skönt att det funkat för dig med! Jag delar ebaykonto med en vän - blir bra och många referenser fort då.

Han har fått hjälp med tvister och pengar tillbaka på motorer som han köpt i USA bla. och det har funkat. Tyvärr kommer det alltid tillfällen då säljaren vinner - tex vid en frankenklocka är det svårt att få igenom bevis. Det är bättre om varan försvinner i posten...

12. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Rätt generöst, ändå. Om det fungerar, vill säga.

Mårtenssons ur Brookfield