Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

*Chrono24*

Diskussion i 'Diskussion' startad av Viggen, 13 januari 2013.

1. Viggen

Viggen Guest

Som alla klocktokar här så har även jag hittat Chrono24, både på webben och deras app. Jag har lite frågor angående Chrono24.

1. Är det pålitliga försäljare?

2. Hur stor är risken att man blir lurad och blir sittandes med en kopia?

3. Hur dyrt kan det oftast bli med fraktkostnader/skatt och dylikt?

4. Ni som har vart med ett bra tag i klockkarusellen. Är detta något som ni skulle rekomendera istället för Tradera eller Blocket?

Tack på förhand! :)
    Mvh/Patrik

2. naggge

naggge Friends of KS

Lägger svaren efter dina frågor :)

3. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Jag har inte köpt speciett mycket genom Chrono24 men. har väl läst en del om det genom åren... här kommer några svar helt utan vetenskapliga belägg:

Om du gör lite research på en säljare även utanför Chrono24 så tror jag inte att risken är speciellt stor för att du får en kopia, även om den så klart finns. Jag tror att den stora risken ligger i att få ett objekt som är något sämre än utlovat i annons - dvs att man överbetalar eller blir besviken. Därför tror jag också att den totala blåsningsrisken förmodligen inte är högre - kanske lägre - jämfört med Blocket och Tradera, så länge man gör lite research på en säljare, dvs kollar runt på forum och sånt.

Min erfarenhet är att internationella säljare nästan alltid räknar med att inkludera frakten i priset. Jag har aldrig betalat frakttillägg för något...

Inom EU tillkommer inga skatter eller avgifter. Köper du från handlare utanför EU så tillkommer införselmoms och tull (vilket många fuskar sig runt).

4. Viggen

Viggen Guest

Tack Nagge för ett snabbt svar!

Just Blocket och Tradera har så mycket skräp, så jag ville gärna veta om Chrono24 är ett bra mycket bättre alternativ. Dessutom så hittar man mycket fina modeller som annars inte säljs i Sverige, och det är där oron över kopior spelar in. :)

5. Viggen

Viggen Guest

Tackar! Tänkte på detta eftersom det finns många Amerikanska säljare. :)

6. naggge

naggge Friends of KS

Jag skulle nog hellre kolla på chrono24 än Tradera. Finns rejält många lallare där känns det som ;)
    Blocket funkar bra om man har möjlighet att titta på objektet innan köp.

7. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Jag köpte min senaste Omega genom Chrono24. Där kunde man se att säljaren var en "trusted seller" sedan 2008 och att han även gjort 6 st affärer med andra klockhandlare.

Det visade sig att denna säljare hade tidigare skickat klockor till Sverige och han kunde gärna skicka referenser på det.

Däremot att köpa av en "private seller" antar jag är det samma som att köpa av någon på Blocket.

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: *Chrono24*

Om säljaren accepterar PayPal så har Du, om jag förstått rätt, ett visst skydd mot att inte få någon vara alls, en helt annan klocka eller en kopia.
    Då kan man vid ev köp be urmakare kolla äkthet och skick när paketet kommit för att snabbt kunna kontakta PayPal vid oegentligheter.
    I övrigt är ju Chrono24 endast en förmedlingstjänst och skiljer sig i grunden inte från Blocket.
    Research är viktigt och med lite vanligare modeller finns ofta bra tips på nätet kring hur man hittar (sämre) kopior.
    Sen kan man ju inte veta att man får klockan på bilderna...

9. Viggen

Viggen Guest

Tack alla!

Jag funderade på om/när jag vill investera i en beg fin-klocka så är priserna på Crono24 faktist riktigt hyffsade. Jag förstår sedan att det kan kosta när man skall göra service. Men i grund och botten så verkar det som om Chono24 är ett bra alternativ att kika på, om man inte hittar något intressant här på KS givetvis. :)

Tradera har jag givit upp. Redan köpt min Seiko där, och numera ser man mest företagsannonser på tvivelaktiga klockor. Blocket kan vara ok, om det är i närheten så att man kan kika på den först. :geek:

Stort tack igen till er alla för hjälpen! :D

10. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Så är det säkert men posta gärna en länk till dit tänkta köpobjekt här innan du slår till... skadar ju inte att få lite synpunkter =)

11. Fidde80

Fidde80 Torpare

Har köpt 2 klockor på Chrono24, men det är som med allt annat på nätet, gör din reseach avseende säljaren. Är han "Trusted" elr "Pro" så är det nog lugnt. Jag har bara köpt från Tyskland, bland annat av en kille som heter maxwatches.eu, det har funkat fint för mig. Har hört att man skall passa sig för att köpa från Italien!

12. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Du ska alltid köpa säljaren och ställ tydliga frågor på enkel engelska. Många säljare är inte speciellt duktiga på engelska. Be om extra högupplösta bilder. Chrono24:as skick-skala är värdelös. Nästan alla graderar klockorna till 1 eller 2, vilket de oftast inte är.

Tycker även du ska hålla dig borta från säljaren "Trill-One Trading". Oseriös på så vis att han undviker många frågor och är lite stressande, sedan vill han endast att betalning ska ske direkt till bankkonto i Singapore, trots att säljaren och klockorna finns i Italien. Vid förfrågan om PayPal fick jag inge mail tillbaka, därefter fick jag mail där han förklarade att jag inte ska vara orolig då han är Trusted Seller på Chrono24. Vilket egentligen är skitsamma då företag kan köpa sig dessa stämplar.

13. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag undrar varför hämtar man inte klockan själv ? Många som handlar genom tex Chrono24 Ebay ock som har hittat klockan,börjar frågor......Är den äkta ? Kan jag lita på säljaren ? Tänk om,han skickar annan klocka ? osv.Är det inte bättre.eller är det så svårt att ta en helg resa till staden,var klockan är...Resorna runt om Europa till dom flesta stor städer kostar T/R från 300 sek---2000 Då undersöker man klockan,kan betala utan att bli lurad,+säker affär.Nu beror det också ,hur dyr är klockan.Jag skulle aldrig skicka till någon som jag inte känner tex.4-5000 eller mer oavsett ,hur många stjärnor/positiva han har.Kontrollera klockan på plats,cash i handen ock adjö..!!!!
    Hur tycker ni,om att skicka pengar..........

14. Viggen

Viggen Guest

Intressant fråga!

Jag kan endast svara på den frågan ur min egen position. Tyvärr måste jag då berätta mer om mitt privatliv än vad jag skulle vilja på ett öppet forum. Låt oss bara säga att alla kan inte resa huxflux, alla kan inte köpa lyxklockor på impuls.

Angående pengar så kan man föra över från bank till bank. Skicka kontanter i ett brev utomlands är inte att rekomendera, även om det bara skulle handla om en femhundring.

Den webbtjänst som Chrono24 erbjuder, är just syftet att man skall slippa resa. Att nu tvivelaktiga personer utnyttjar systemet är väl ingen överraskning. Du kan bli lurad lika lätt om du är på plats. Ja, även tvingad till att köpa klockan du kom att titta på om det råkar vara just tvivelaktiga personer.

Jag tycker att din åsikt var lite för naiv och förenklad. Jag rekomenderar att du inte åker till exempelvis fd Jugoslavien. :)

Mårtenssons ur Brookfield