Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Chrono24?

Diskussion i 'Diskussion' startad av bluetrain, 10 september 2015.

1. bluetrain
    Trådstartare

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Hur är det med denna sajt. Vågar man generellt köpa saker som annonserat där, t ex i USA, Tyskland, Italien? Eller är risken avsevärd eller påtaglig att det blir tokigt? Misstänker det redan finns en tråd och sökte lite men hittade inget. Så om någon vet alternativt kan ge lite feedback från aktuella case hade det varit mkt uppskattat.

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det är precis som blocket, samlade klockor från olika handlare och privatpersoner. Dvs chrono24 säljer inga klockor själva. Läs tråden om olika handlare och googla handlarens namn innan köp, så är risken för obehagliga överraskningar lägre :)

Ako gillar detta.
  3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Du kan även lägga upp objekten här för en allmän bedömning , men läxan med att kolla upp handlaren är viktig...

4. bluetrain
    Trådstartare

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Bra idé att lägga upp här för bedömning, ska tänka på det. Handlare gissar jag är tryggare? För då bör väl EU-konsumentregler gälla?

5. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Tänk även på moms och tull utanför EU

6. floristen

floristen Stadsbo

De flesta seriösa säljare har "Trusted Checkout" som val, vilket innebär att Chrono24 sköter affären åt dig.
    Vid problem osv så får du pengarna direkt av C24 och de tar hand om skitgörat med säljaren.. kostar 2,5% av priset på klockan. Då är det ju bara att köra.
    Har själv köpt från Holland genom C24 utan några problem :)

Ludvig, Equilibrium och Spaceboy gillar detta.
  7. bluetrain
    Trådstartare

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Floristen - tack! Det var lite det jag funderade på. Om "trusted seller" betydde ngt. 2,5% känns ju helt okej om det är de som riskar.

8. Falken

Falken Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Passar på att låna denna tråd lite. Vad tros om denna? Erbjuder trusted checkout med chrono, dock har de endast 9likes på Facebook samt svårt att hitta recensioner? Är det något man bör oroa sig över...

Bifogade filer:

9. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Länk?

10. Falken

Falken Stadsbo

Från:
    Göteborg
  11. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Lånar tråden lite istället för att skapa en ny! Spelar det någon roll ifall man köper klockan från en icke svensk handlare? Påverkar det värdet på klockan ifall man säljer den här i Sverige sedan? Läste någonstans att ifall klockan inte är svensksåld så är det svårare att verifiera certifikat osv. Men det är väl egentligen inga problem ifall man får ett äkthetscertifikat från en svensk urmakare utöver certifikatet som följer med?

12. KenKun

KenKun Biskop

Nope, en klocka är alltid en klocka, oavsett vilket land klockan är ifrån.

13. Wristwatch

Wristwatch Torpare

Har bara positiva erfarenheter av C24. Har köpt ett antal klockor från Italien, Spanien, Luxemburg. Men jag är väldigt noga med min reseach, google på omdömen/butik, ringa till butik, finns butiken på sociala medier, kan man hitta tidigare köpare etc. Men ffa kolla att butiken har rätt att skriva ut garantier på klockan genom att kontakta respektive märkes kontor!! lycka till!

stelah gillar detta.
  14. Wristwatch

Wristwatch Torpare

Absolut säkrast är att kontakta resp huvudkontor och få cert samt garanti verifierat!!! Har gjort det ett par gånger och fått positiva svar :). Det man ska vara försiktig med att köpa nya klockor av handlare i Europa som säger sig ha rätten att skriva ut garanti men som sen inte gäller om du får problem med klockan. värt att kolla upp det innan!

stelah gillar detta.
  15. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Lånar tråden;

någon som har erfarenhet av att pruta genom c24?
    Går det med utländska handlare? Jag menar att man skickar ju en "köpesförfrågan", tror ni man där kan pruta?

16. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Det är bara maila och fråga. Har försökt men svårarbetat, dock var det på de vanliga populära modellerna som de säljer fort ändå.
    Du googlar ju alltid säljaren och kollar deras hemsida så då är det bara att dra iväg ett mail. Om det är någon säljare som har fysiskbutik och många referenser ex från detta forum så kan man ju köpa direkt från säljaren om man vågar och då slippa 2,5 % trusted checkout (dock inte det du frågade men påverkar det slutliga priset).

Stefanweei gillar detta.
  17. Jone

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Jag fick priset nedprutat med ca 100€ då jag köpte från Chrono24, men det är ju upp till försäljaren, vissa går inte alls ner i pris. Det lönar sig att maila och fråga.

Stefanweei gillar detta.
  18. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Jo, sant. Trusted checkout hade jag ju räknat med men som du säger kanske det inte behövs om man köper direkt. Någon som har erfarenhet av dessa? http://www.chrono24.se/dealer/lifestyle-corner/liste.htm

19. Fredig

Fredig Bonde

20. Dirac

Dirac Torpare

Har använt mej av Chrono24 några gånger. Har gjort riktigt lyckade köp från både Tyskland och Holland. Givetvis är det helt upp till den enskilda försäljaren, men på något sätt känner jag mej lite obekväm att köpa klocka från Italien (kollar på en som bäst). Kan bero på att jag har råkat få korta svar på knagglig engelska de gånger jag hört av mej till försäljare i Italien, eller att den Italienska posten en gång tappade bort min eBay inköp... men känns som om jag behöver lite övertygelse. Prisnivån är det inte något fel på.

Och en annan sak, hur förhåller ni er till att en firma inte svarar på email? Händer alltid nu som då. Borde man alltid ta o ringa istället? Kan förstå att de inte orkar svara på frågor från halvintresserade kunder hela tiden...

Senast ändrad: 28 januari 2016
  21. alfgren

alfgren Biskop

22. DiverSailor

DiverSailor Torpare

Lånar tråden lite,

Har hittat en klocka på chrono24 som jag är mycket sugen på att köpa. Säljaren är från USA och har inte lämnat ut någon information om sig själv (privat). Trusted checkout erbjuds inte.

Vad har ni för erfarenheter av sådana affärer där ingen information finns om säljaren? Är det något speciellt som jag borde tänka på? Något speciellt som jag bör fråga?

Alla tips mottages med stor tacksamhet!

23. MJ24

MJ24 Friends of KS

Har köpt från privatperson i USA, men då från en "känd" säljare med mångårig närvaro på Timezone och många poster.
    Kunde kolla referenser o s v via Timezone då.
    Hade nog inte köpt rakt av via en okänd person i USA p g a osäkerheten kring affären. Om du går vidare rekommenderar jag starkt att du får namn (och eventuellt "nick" om personen är verksam på andra stora klocksiter, så att du i alla fall kunde kolla där) på personen.
    Glöm inte heller att addera 25% på priset i svensk moms för det då handlar i USA.

24. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Skulle nog bara handla av privatperson i annat land utan referenser eller "kändisskap" med PayPal eller Trusted Checkout.

DiverSailor gillar detta.
  25. DiverSailor

DiverSailor Torpare

Ok, tack för svar.

har försökt kontakta säljaren utan något resultat. Ska se till att vara på min vakt.

26. MJ24

MJ24 Friends of KS

Om du är osäker är det nog enklare att försöka hitta något här på forumet, eller kanske hos en känd handlare med referenser i Europa.

Mårtenssons ur Brookfield