Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Chronograph Suisse!

Diskussion i 'Vintage' startad av Tidlös, 5 september 2013.

1. Tidlös
    Trådstartare

Tidlös Bonde

Jag skapar denna tråd i hopp om tips angående framförallt Chronograph Suisse men även andra liknande kronografer från 40-50talet! Om någon admin tycker att detta inlägg passar in i någon annan tråd får ni gärna flytta dit den!

I alla fall... Jag lyckades med min ärthjärna missa en budgivning på vad jag anser vara ett fynd för de 2550:- den slutligen gick för på Tratten, jag vet att själva urverket inte är något att hänga i julgranen och vad jag läst är dessa kronografer just kända för sina papperstunna guldboetter, kort och gott är det inga vintage Brietling eller Heuer kronografer men detta exemplar har satt sig på min hjärna och jag bara måste hitta något liknande! Någon som har tips på var jag kan hitta ett ex eller/och vet mer om dessa klockor?

En liten buckla på ringen runt glaset syns, kanske ett bevis på att det använts ett väldigt tunt lager av 18k guld?

(Tyvärr finns inga bilder på själva urverket!)

Ariste gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ja, vad skall man säga? Chronographe suisse var en grossist så de förekommer även med andra namn på tavlan. Boetterna är som du nämner mycket tunna. De är inte urfrästa som tex Rolex utan det är ett jämntjockt lager i hela boetten. För att styva upp boetten sitter det dubbla metallringar mellan verket och boetten. Har haft en och den var riktigt trevlig, dock lite stor för mig kanske.

Åter till exemplaret ovan var det en faktor som fick mig att avstå, bandsprintarna. Då dessa boetter har ett så tunt guldlager fungerade det inte att ha vanliga hål i bandhornen, godset är alldeles för tunt. Därför satte man piggar så att man kan använda hon-bandsprintar. Denna hade inte det, förmodligen avbrutna, och därför har sprintarna slitit sig ända ut till bandhornspetsen. Inte bra. Jag skulle rekommendera att lägga en tusenlapp till och få en fin istället. Brukar gå för rätt bra pengar i Sverige tycker jag. Förutom tradera har jag sett dem på kaplans.

Lycka till!

eriksson850, Fixoflex, Tidlös och 2 andra gillar detta.
  3. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Jag bumpar då jag tänkte skapa en liknande tråd. Går i ständiga Chronographe Suisse-tankar nuförtiden, och vore shysst om ni som har/har haft en kan dela med er av lite bilder. Har sett att många har ett Landeron-verk, hur ställer sig det i jämförelse med motsvarande från samma år som dessa tillverkades? Och vad är ett rimligt pris att betala för ett ex. i relativt bra skick?

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  5. Manks

Manks Bonde

6. JS

JS Friends of KS

Mitt enkla bidrag i tråden, en Bosco med UG på tavlan

Bosco.jpg

Falcone, eriksson850, Gavve och 5 andra gillar detta.
  7. JS

JS Friends of KS

Menar Chrono Suisse naturligtvis och inte UG...

eriksson850 gillar detta.
  8. Manks

Manks Bonde

JS Hur mycket fick du ge för din och vart hittade du den?

9. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Den finns uppe på Köp & sälj

10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Snygga klockor, känns dock väääääldigt ömtåliga. Man ser många som har slitna bandstiftshål, precis som Aurum säger

11. JS

JS Friends of KS

Gavves gamla för 5 glada laxar

Gavve gillar detta.
  12. Gavve

Gavve Greven

den är ju för fin ändå! :)

13. JS

JS Friends of KS

Fint som snus vettu

14. trumpetera

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Bumpar igen, då jag inser att jag ju också har en dylik!

image.jpeg

Verkar knalla på fint, och kronografen funkar som den skall.

Har helt glömt bort att jag hade den, och nu infinner sig frågan om huruvida behålla eller låta ge plats åt något annat....

15. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Lite bilder på min med landeron 51.
    Riktigt trevlig i 18k boett. Ja visst, väldigt tunn och lätt boett så det gäller att inte slå den i golv och väggar. Men klockan överlag älskar jag!

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Sjobedan och Alruts gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg