Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Chronoswiss - erfarenheter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredrikb, 31 januari 2015.

1. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Borgare

Ett märke som man nästan aldrig hör något om här är Chronoswiss. Har själv inte visat dem något större intresse, men snubblade in på deras hemsida och hittade ett par fina modeller:

Sportigt:

Screen Shot 2015-01-31 at 08.42.35.png

Dressat:

Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.59.png

Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.02.png

Nån som har några åsikter, erfarenheter eller kanske rent av äggen en och kan dela med sig av lite bilder?

Bifogade filer:

2. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Helt fantastiska klockor som enligt mig är i klass med JLC och andra high-end märken. Kolla deras modeller Kairos och Opus.

3. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Dom är knappast i klass med JLC och andra High-end märken ur ett horologiskt perspektiv eftersom dom inte tillverkar sina egna urverk, Chronowiss niché är att snygga till äldre vintageurverk som t ex Maurice Lacroix. Opus må vara den första skeletiserade kronografen men urverket är fortfarande ett beställningsjobb från eta. Däremot så är ju dom riktigt transparenta och skriver ju alltid vilka urverk som har använts.

Designmässigt så tycker jag dom hör till bland det snyggaste.

Pictor gillar detta.
  4. JAH42

JAH42 Friends of KS

Synd på de fula kronorna bara.

5. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Dem tillverkar vissa urverk helt inhouse, bland annat Chronoswiss Sauterelle. Jag älskar kronan på dem och tycker just den är så specifik för Chronoswiss.

6. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Deras Tourbillons är ebauchés (Men det gäller ju för många brands) och sautelle var mer av ett projekt och urverket har väl inte producerats i några större upplagor. För övrigt så är modellen döpt efter urmakaren Andreas Strehler Sauterelle, som då arbetade för Chronoswiss en kort tid, vilket jag härleder till att de förlitade sig en hel del på extern kompetens, vilket i för sig bara är naturligt men knappast något som JLC eller piaget skulle behöva.

Hakade just upp mig på meriterna som tillverkare av urverk och tror säkert att dom håller högsta finish. Kommer nog själv en dag prova en opus, som trots allt var först av sitt slag.

ScubaKing gillar detta.
  7. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

ScubaKing och Aurum gillar detta.
  8. E38B12

E38B12 Torpare

En lättare begagnad Chronoswiss är egentligen oerhört mycket finklocka för pengarna. Köpte en Regulateur i halvguld ny för sisådär 10 år sedan, och av alla klockor jag äger så är det faktiskt den som får tveklöst mest kommentarer, trots att jag väldigt sällan bär den. En herre med GMT TT kom fram på en restaurang härom dagen och frågade om han fick kika på min "Breguet". De faller i ett konstigt fack.

Svanis115 och JesperO gillar detta.
  9. Johe

Johe Bonde

Grymt snygg roséguldare med månfas. Älskar "onion"-kronorna med!

10. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Köp!!

Svanis115 gillar detta.
  11. regnguden

regnguden Präst

Med risk för att vara lite sen in på tråden, men här kommer mina åsikter som Chronoswissägare. Klockorna är underbara med skön styling på kronan och bezelen, och med det ETA 2892- A2 verk som sitter i min så är det en klocka som fungerar bra. Bifogar en bild på min Timemaster A och hoppas att andra Chronoswissägare vågar kliva ut i ljuset.... :) 1456253525061-647436992.jpg

Mårtenssons ur Brookfield