• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

BOTL

Panerai
Hälsningar från varma Patong, papperscigarren levererar massor med nikotin och krämig nötighet

673a9d0c375701a1a5c7be4c4d41d96a.jpg
 

Brage

Omega
IMG_0411.JPG

Tänkte att jag kunde bjuda på en av mina väldigt många recensioner i denna tråd, denna är på en Montecristo Especial från 1986.

Första tredjedelen:
Te, kaffe och lätt krämighet kommer i de första puffarna på ett väldigt komplext vis. Tydliga trätoner av olika träslag, med en viss syrlig karaktär finns, men kan med säkerhet säga att ceder är en av träslagen som uppenbarar sig. Mot mitten av denna del finns tonvis med te och en lätt peppar i bakgrunden som sätter en lätt styrka på det hela, vilket jag upplever som positivt. Det kan enligt mig saknas när vissa cigarrer får ålder på sig. Mot slutet av denna del finns även nöttoner, samt att krämigheten övergår mer mot sockrad mjölk.

Andra tredjedelen:
Genomgående mer söt, samt så är tesmaken helt borta. Mer peppar och betydligt mer nöttoner återfinns. Fortsatt väldigt tydlig träsmak. Utvecklas inte speciellt mycket mer i denna med olika smaker, men inget puff är det andra likt, utan det växlar slumpvis med olika dominanta smaker.

Tredje tredjedelen:
Träsmaken hänger kvar, dock endast i form av ceder. Lätta kaffetoner befinner sig väldigt snabbt i vissa puffar för att sedan domineras av träsmaken återigen. Den krämiga och de söta mjölktonerna är helt frånvarande och gör att träsmaken verkligen når sin topp i slutet av cigarren. Jag gillar det skarpt, men är nog inget alla gör.

Väldigt god konstruktion, inte ens en tendens till att slockna och det trots att jag röker väldigt långsamt, samt så brinner den spikrakt. Genomgående enormt komplex, så komplex att jag stundvis har svårt att hinna med och hänga med i de olika smakerna och hur de binder ihop sig, en väldigt lyckad lagring kan man också säga benämna denna cigarr med. 9.3 av 10 möjliga poäng.


Mitt poäng system baserar sig på följande faktorer:
Arom
Smak
Konstruktion
Generellt, dvs hur dessa tre är balanserade med varandra, då främst arom och smak.

Ha en fortsatt trevlig fredag.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
IMG_0411.JPG

Tänkte att jag kunde bjuda på en av mina väldigt många recensioner i denna tråd, denna är på en Montecristo Especial från 1986.

Första tredjedelen:
Te, kaffe och lätt krämighet kommer i de första puffarna på ett väldigt komplext vis. Tydliga trätoner av olika träslag, med en viss syrlig karaktär finns, men kan med säkerhet säga att ceder är en av träslagen som uppenbarar sig. Mot mitten av denna del finns tonvis med te och en lätt peppar i bakgrunden som sätter en lätt styrka på det hela, vilket jag upplever som positivt. Det kan enligt mig saknas när vissa cigarrer får ålder på sig. Mot slutet av denna del finns även nöttoner, samt att krämigheten övergår mer mot sockrad mjölk.

Andra tredjedelen:
Genomgående mer söt, samt så är tesmaken helt borta. Mer peppar och betydligt mer nöttoner återfinns. Fortsatt väldigt tydlig träsmak. Utvecklas inte speciellt mycket mer i denna med olika smaker, men inget puff är det andra likt, utan det växlar slumpvis med olika dominanta smaker.

Tredje tredjedelen:
Träsmaken hänger kvar, dock endast i form av ceder. Lätta kaffetoner befinner sig väldigt snabbt i vissa puffar för att sedan domineras av träsmaken återigen. Den krämiga och de söta mjölktonerna är helt frånvarande och gör att träsmaken verkligen når sin topp i slutet av cigarren. Jag gillar det skarpt, men är nog inget alla gör.

Väldigt god konstruktion, inte ens en tendens till att slockna och det trots att jag röker väldigt långsamt, samt så brinner den spikrakt. Genomgående enormt komplex, så komplex att jag stundvis har svårt att hinna med och hänga med i de olika smakerna och hur de binder ihop sig, en väldigt lyckad lagring kan man också säga benämna denna cigarr med. 9.3 av 10 möjliga poäng.


Mitt poäng system baserar sig på följande faktorer:
Arom
Smak
Konstruktion
Generellt, dvs hur dessa tre är balanserade med varandra, då främst arom och smak.

Ha en fortsatt trevlig fredag.
WOW! Tack för en överlägsen recension!!
 

The lord

Audemars
IMG_0411.JPG

Tänkte att jag kunde bjuda på en av mina väldigt många recensioner i denna tråd, denna är på en Montecristo Especial från 1986.

Första tredjedelen:
Te, kaffe och lätt krämighet kommer i de första puffarna på ett väldigt komplext vis. Tydliga trätoner av olika träslag, med en viss syrlig karaktär finns, men kan med säkerhet säga att ceder är en av träslagen som uppenbarar sig. Mot mitten av denna del finns tonvis med te och en lätt peppar i bakgrunden som sätter en lätt styrka på det hela, vilket jag upplever som positivt. Det kan enligt mig saknas när vissa cigarrer får ålder på sig. Mot slutet av denna del finns även nöttoner, samt att krämigheten övergår mer mot sockrad mjölk.

Andra tredjedelen:
Genomgående mer söt, samt så är tesmaken helt borta. Mer peppar och betydligt mer nöttoner återfinns. Fortsatt väldigt tydlig träsmak. Utvecklas inte speciellt mycket mer i denna med olika smaker, men inget puff är det andra likt, utan det växlar slumpvis med olika dominanta smaker.

Tredje tredjedelen:
Träsmaken hänger kvar, dock endast i form av ceder. Lätta kaffetoner befinner sig väldigt snabbt i vissa puffar för att sedan domineras av träsmaken återigen. Den krämiga och de söta mjölktonerna är helt frånvarande och gör att träsmaken verkligen når sin topp i slutet av cigarren. Jag gillar det skarpt, men är nog inget alla gör.

Väldigt god konstruktion, inte ens en tendens till att slockna och det trots att jag röker väldigt långsamt, samt så brinner den spikrakt. Genomgående enormt komplex, så komplex att jag stundvis har svårt att hinna med och hänga med i de olika smakerna och hur de binder ihop sig, en väldigt lyckad lagring kan man också säga benämna denna cigarr med. 9.3 av 10 möjliga poäng.


Mitt poäng system baserar sig på följande faktorer:
Arom
Smak
Konstruktion
Generellt, dvs hur dessa tre är balanserade med varandra, då främst arom och smak.

Ha en fortsatt trevlig fredag.
Så himla imponerande att kunna plocka alla dessa smakupplevelser.
 

Bottega

Cartier
Sorry för dåligt ljus! :)
Herf igår kväll med @Cristian & @sherwan samt två utav Cristians trevliga vänner.

Diplomatico exklusiv från Holland, mild cigarr. Tidigare har jag tyckt att den inte har smakat något, haft den i lådan ett halvår och fick fram ganska trevlig ljus kaffesmak och ceder.

UxuFwN8.jpg


Fonseca exklusiv Benelux (Belgien, Nederländerna samt Luxemburg)
Kraftig nikotinsmak, doftade gott och fann smaker såsom socker/sötma och läder.

gMkt6TQ.jpg


Frugan överraskade mig med en cohiba mediosiglo, storlek som påminner om Petit robusto! Riktigt mild och fin, lättrökt! Fick en härlig körsbär smak under en mindre period. Allmänt välbyggd. fina smaker!

ZdFgBvw.jpg
 

Brage

Omega
Frugan överraskade mig med en cohiba mediosiglo, storlek som påminner om Petit robusto! Riktigt mild och fin, lättrökt! Fick en härlig körsbär smak under en mindre period. Allmänt välbyggd. fina smaker!

Rikitigt trevlig cigarr den där Petit-Robuston, om vi ska vara lite nördiga så är den faktiskt lika lång som en Siglo I, men lika tjock som en Siglo VI. Nörd-kuriosa på hög nivå.:cigar:

Punch Punch en underskattad cigarr, har en fin kryddighet med toner av vanilj, aningen citrus och en härlig fyllighet. Kör med Daniel Bouju Royal cognac 60% speciellt gjord till cigarr och de matchar varandra perfekt.

Har hört av en liten fågel att Punch Punch ska tas ur produktion i år, i sällskap av ett antal andra cigarrer, bland annat den trevliga Trinidad Reyes. Om det är sant, har endast tiden svar på.
 

BOTL

Panerai
Åter visar Habano vart utvecklingen är på väg. En cigarr som knappt smakar.....lite nikotin och fet ringmått. Passar nog utmärkt för den som jagar annat än bra cigarrer.

Cigarrstunden var bra, frugan som sällskap och en svensk man som satt bredvid oss på Starbucks och började konversera direkt när jag tände upp. Kul med livsnjutare, han rökte inte själv men tyckte det luktade väldigt gott.

bf49ff1f275794646f5f8b459924a15c.jpg
 

BOTL

Panerai
Var tvungen att skriva klart en inlämning igår och passade på, lugnt på hotellet och månen som sällskap. Vindstilla, perfekta förhållanden.

Juan Lopez Minutos, edicion regional......regional utgåva för den franska marknaden 2013.

Smörig choklad och mint, riktigt mycket nikotin. I vanliga fall är toleransen av cigarrer utan smakutveckling minimal men just denna är så liten att det går. Helt ok cigarr som sköljdes ner med Coca Cola.

5f510fbdfb91378fa704cabd448fbfc8.jpg
 

Guden

Cartier
IMG_0411.JPG

Tänkte att jag kunde bjuda på en av mina väldigt många recensioner i denna tråd, denna är på en Montecristo Especial från 1986.

Första tredjedelen:
Te, kaffe och lätt krämighet kommer i de första puffarna på ett väldigt komplext vis. Tydliga trätoner av olika träslag, med en viss syrlig karaktär finns, men kan med säkerhet säga att ceder är en av träslagen som uppenbarar sig. Mot mitten av denna del finns tonvis med te och en lätt peppar i bakgrunden som sätter en lätt styrka på det hela, vilket jag upplever som positivt. Det kan enligt mig saknas när vissa cigarrer får ålder på sig. Mot slutet av denna del finns även nöttoner, samt att krämigheten övergår mer mot sockrad mjölk.

Andra tredjedelen:
Genomgående mer söt, samt så är tesmaken helt borta. Mer peppar och betydligt mer nöttoner återfinns. Fortsatt väldigt tydlig träsmak. Utvecklas inte speciellt mycket mer i denna med olika smaker, men inget puff är det andra likt, utan det växlar slumpvis med olika dominanta smaker.

Tredje tredjedelen:
Träsmaken hänger kvar, dock endast i form av ceder. Lätta kaffetoner befinner sig väldigt snabbt i vissa puffar för att sedan domineras av träsmaken återigen. Den krämiga och de söta mjölktonerna är helt frånvarande och gör att träsmaken verkligen når sin topp i slutet av cigarren. Jag gillar det skarpt, men är nog inget alla gör.

Väldigt god konstruktion, inte ens en tendens till att slockna och det trots att jag röker väldigt långsamt, samt så brinner den spikrakt. Genomgående enormt komplex, så komplex att jag stundvis har svårt att hinna med och hänga med i de olika smakerna och hur de binder ihop sig, en väldigt lyckad lagring kan man också säga benämna denna cigarr med. 9.3 av 10 möjliga poäng.


Mitt poäng system baserar sig på följande faktorer:
Arom
Smak
Konstruktion
Generellt, dvs hur dessa tre är balanserade med varandra, då främst arom och smak.

Ha en fortsatt trevlig fredag.
Riktigt häftigt.
Här sitter jag och jublar varje gång jag känner lite sötma av en cigarr.
 

Brage

Omega
Riktigt häftigt.
Här sitter jag och jublar varje gång jag känner lite sötma av en cigarr.

Det absolut viktigaste, är att den är god. Resten är en bonus!:)

Vid närmare eftertanke måste mitt utforskande inom cigarr-rökande stundvis sett helt absurdt ut.
Några exempel:
  • En period satt jag med fem olika nötsorter och rökte för att kunna pricka vilka nötton jag kände.
  • De gånger jag rökt tre-fyra cigarrer samtidigt för att känna skillnad på årgångar.
  • När jag suttit i ett kolsvart rum i tystnad för att bara kunna fokusera på smaker.
  • Hur jag ätit olika saker, exempelvis basilika som tar bort sötma, för att framhäva andra smaker.

-Haha, när jag läser detta så framstår jag ju nästan som cigarr-pervers.:D
 

Guden

Cartier
Det absolut viktigaste, är att den är god. Resten är en bonus!:)

Vid närmare eftertanke måste mitt utforskande inom cigarr-rökande stundvis sett helt absurdt ut.
Några exempel:
  • En period satt jag med fem olika nötsorter och rökte för att kunna pricka vilka nötton jag kände.
  • De gånger jag rökt tre-fyra cigarrer samtidigt för att känna skillnad på årgångar.
  • När jag suttit i ett kolsvart rum i tystnad för att bara kunna fokusera på smaker.
  • Hur jag ätit olika saker, exempelvis basilika som tar bort sötma, för att framhäva andra smaker.

-Haha, när jag läser detta så framstår jag ju nästan som cigarr-pervers.:D
Fantastiskt. Älskar när folk går all in, dubbelt upp. Fortsätt så! :cigar:
 

Brage

Omega
Alltså kan inte bestämma mig om jag tycker om gördeln eller kräks på den :bored:

Nu minns jag inte vem konstnären var, men en rätt känd sådan, sist jag rökte med Robert Caldwell (som är skaparen av Caldwell Cigars) så berättade han för mig, en duktig och trevlig kille förövrigt.

Men den ser ju inte bättre ut för att det är en känd konstnär, men jag gillar dem.:D
 
Topp