• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hmm. Vad är detta...
20170421_223921.jpg
 

BOTL

Panerai
Vi kan nog vänta oss ett helt annat cigarrutbud och priser i vårat avlånga land inom en snar framtid. Diskussionen har pågått ett tag, och nu är domen framme.

Vad betyder det?
-Som jag förstått, så ska importörerna av cigarrer från och med 1 Augusti betala 13600kr i startavgift för varje produkt. Värt att nämna är att en storlek/facon i en produktlinje räknas som en helt egen produkt. Sedan är avgiften 2700kr per år att ha kvar i sitt sortiment.

Tanken är antagligen att det ska slå emot cigarettförsäljningen, men de får stå för en väldigt liten del av utgifterna sammanhanget.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/04/avgifter-pa-tobaksprodukter/

Man blir matt, hur FAN kan de komma på nåt liknande. Dumma jävlar
 

Bottega

Cartier
Vi kan nog vänta oss ett helt annat cigarrutbud och priser i vårat avlånga land inom en snar framtid. Diskussionen har pågått ett tag, och nu är domen framme.

Vad betyder det?
-Som jag förstått, så ska importörerna av cigarrer från och med 1 Augusti betala 13600kr i startavgift för varje produkt. Värt att nämna är att en storlek/facon i en produktlinje räknas som en helt egen produkt. Sedan är avgiften 2700kr per år att ha kvar i sitt sortiment.

Tanken är antagligen att det ska slå emot cigarettförsäljningen, men de får stå för en väldigt liten del av utgifterna sammanhanget.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/04/avgifter-pa-tobaksprodukter/

Men är det inte så det har vart ett tag? Magnum 46 m.m. Togs bort nyligen från svenska sortimentet pga dålig försäljning då det inte riktigt täckte upp till 13k. Det var fler märken men jag har glömt bort vilka det var. Jag pratade med Jakob på cigarrlagret om det här för en månad sen samt Roger för säkert ett halvår sen. Jag har fått för mig att 13k buyin har vart med ett tag. Men jag kan ha fel.
 

Brage

Omega
Det är nu man vill ha en ogilla-knapp.
Bara stora aktörer med hög omsättning som teoretiskt sett kan hålla ok prisbild då, men varför skulle de om de istället kan öka vinstmarginalen per såld cigarr... Tråkigt!
Ja, mycket limiterat kommer att vara svårt att få tag på. Slutar kanske med att handeln går ihop och väljer ut de som säljer bäst bara. De stora aktörerna lär klara det bättre dock.

Trist utveckling i sådana fall, då blir det än mer att man vänder sig utomlands för påfyllning...
EU som ligger bakom beslutet, så man kan behöva vända sig rätt långt.

Man blir matt, hur FAN kan de komma på nåt liknande. Dumma jävlar

Det är bortom allt förstånd. Vet att det finna de som påtalat bristerna i själva upplägget, att cigarrmarknaden bär en oansenlig del av kostnaden för hela förslaget. Men helt utan gehör, såklart.

Men är det inte så det har vart ett tag? Magnum 46 m.m. Togs bort nyligen från svenska sortimentet pga dålig försäljning då det inte riktigt täckte upp till 13k. Det var fler märken men jag har glömt bort vilka det var. Jag pratade med Jakob på cigarrlagret om det här för en månad sen samt Roger för säkert ett halvår sen. Jag har fått för mig att 13k buyin har vart med ett tag. Men jag kan ha fel.

Man har vetat om detta sedan i höstas, att något var på gång. Så Habanos Nordic har precis som du säger, rensat rätt friskt i sitt utbud. Själva avgiften kommer införas 1 Augusti, finns säkert de som redan tagit detta förslag på största allvar och lagt undan sedan tidigare, men det blir svårt för många mindre handlare kan jag tänka mig.

Men vilket flyt att vi då i alla fall är EU medborgare så vi kan handla inom hela unionen med dess handelsfrihet :)

Med EU:s tobaksproduktdirektiv infördes nya regler i tobakslagen 2016, så antar att man inte kan vars säker på att det kommer vara förmildrande omständigheter i andra delar av unionen.

Hela grejen startade antagligen i samband med FDA i USA.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Inatt skulle @ZtaFfaN @sherwan @Bottega och jag röka på balkongen, packade som örnar...
IMG_2814.JPG

Jag tog väl två bloss...
Haha, det där känner jag igen.
Lite samma som man för sig att efterfesta på en flaska vin man hittar hemma. Dagen efter märker man att det va den där flaskan från -89 som kostar 3500kr. Dricker två klunkar och går och lägger sig.
 

BOTL

Panerai
Någon som har en bra kanal för att sälja av sina cigarrer samt humidorskåp?

Om det är den som ligger på annons här på KS samt på FB så är det smått omöjligt att sälja begagnad humidor där frakt inte ingår när avdraget mot en ny ink frakt är 17,8%.
Ickekubaner tappar i värde snabbt till skillnad mot kubaner som går upp i pris och när man inte kan lista vad man har så blir det ännu mer svårsålt. Tyvärr.

Ett tråkig tips är att sänka priset, och försök lista vad du har.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Om det är den som ligger på annons här på KS samt på FB så är det smått omöjligt att sälja begagnad humidor där frakt inte ingår när avdraget mot en ny ink frakt är 17,8%.
Ickekubaner tappar i värde snabbt till skillnad mot kubaner som går upp i pris och när man inte kan lista vad man har så blir det ännu mer svårsålt. Tyvärr.

Ett tråkig tips är att sänka priset, och försök lista vad du har.
Tack för dina synpunkter.
Där ligger nog en hel del i det du säger.
Humidoren är väl prissatt lite i överkant medan cigarrerna i underkant enligt min bedömning.

Den äter inte bröd direkt och cigarrerna blir knappast sämre av att lagras några år till så tiden att röka upp dom själv lär väl komma annars om den inte skulle bli såld.
Blev mest lite förvånad då intresset var väldigt stort till en början för att sedan vända till väldigt tyst.
 

BOTL

Panerai
Tack för dina synpunkter.
Där ligger nog en hel del i det du säger.
Humidoren är väl prissatt lite i överkant medan cigarrerna i underkant enligt min bedömning.

Den äter inte bröd direkt och cigarrerna blir knappast sämre av att lagras några år till så tiden att röka upp dom själv lär väl komma annars om den inte skulle bli såld.
Blev mest lite förvånad då intresset var väldigt stort till en början för att sedan vända till väldigt tyst.

Tyvärr så tappar ickekubaner det mesta inom några få år, till skillnad från kubanerna som bara blir bättre.
Sälj skåpet och rök cigarrerna :D
 
Topp