Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Citizen 8203 mod

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 23 september 2013.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    En lätt blästrad 8203 boett ska bli en lite annorlunda Citizen klocka så småningom .Blir nån fransk tavla med original visare fast nya och en ny bezel .Har en liten skada på boetten under bezelen men den kommer inte att synas senare . Jag letar för närvarande efter en krona .Är det nån som vet var man hittar en sån så vore jag tacksam .Det kommer ta lite tid innan den blir färdig .

Anthraxabuz gillar detta.
  2. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Liten update .idag kom lite mer prylar .Ett nytt mineralglas B.l.a
    Lite maskeringstejp för att skydda glaset
    Lite maskeringstejp på boetten för att inte skada och ett gammalt boettlock från en Regal klocka
    Känsliga tittare slutar läsa här .Ett våldsamt sätt att byta glas på men det funkar.En tving .Hade tänkt en sån där tving med pistolhandtag som brukar vara plastade men detta funkade oxå.
    Samma sätt med bezeln .Men först en ny packning i bezelkanten . Smack sade när den åkte på plats .:)

Och sist i med inserten .Sitter inte riktigt fast ännu .Var så tajt att jag får putsa bort lite på kanten av inserten .

Forts följer

BoEtt, swedesoc, par och 5 andra gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul, ska bli intressant att se slutresultatet! :)

4. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser att jag inte tänkt på att sätta bezeln inserten rätt . Får fixa när den kommer tillbaka förhoppningsvis imorgon .

5. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den ser ut att bli en hårding. Följer med intresse!

6. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Spännande!

7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Vad är det för material i boetten så att blästringen ger den ytan och färgen?

8. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Stainless steel .Det är väldigt fin sand .Och blästrad med en liten typ pennbläster .

9. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Fick tillbaka boetten idag .Efter att den varit hos en kompis för lite lagning .Var en por på baksidan precis vid baklocket .Rädd att det skulle läcka in där sedan .Nu har jag tagit bort inserten och ställt bezeln i rätt läge.

Så ditt med inserten igen

En lite försmak på tavlan .Som förövrigt kom idag .Urverket kommer inte förrän nästa vecka .Hoppas jag

eriksson850 gillar detta.
  10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Haha osis, jag trodde det var base metal... såg framför mig hur man kunde trolla fram snygga boet ter av gamla söndernötta vrak! :D

11. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det går nog inte med en gammal Atlantic i vitmetall .Blir nog inget kvar :eek: .Eller med en kromad mässing eller goulddoble .I såfall kommer mässingen ju fram .

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Haha, det skulle vara lite snopet... men en blästrad mässingsklocka skulle kanske vara lite häftigt, eller är mässing för mjukt det med?

13. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nä det skulle nog funka .Har ni nåt tandteknisk företag där du bor sä kan dom nog hjälpa dig med det .

14. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Visarna dök upp idag oxå .Men varför två?

Forts följer .............

15. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Fick verket idag ett 8205 .Var inte riktigt säker på att det skulle funka .Ser likadant ut men p.g.a att kronan sitter snett till vänster stämmer inte dagsskivan till hundra procent .Har inte lyckats hitta någon förutom svart med vit text . Så jag ska försöka pilla bort kuggen på baksidan av dagsskivan eller flytta den ett litet snäpp om det går:arghh: . Datumringen verkar funka .

16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt! Kan du växla mellan engelska och kinesiska tecken väl monterat i klockan? Häftigt med kinesiska, get en mer udda look! :)

17. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så är det på många klockor . Ibland kan det vara svenska och engelska alternativt franska och engelska . Blev att jag byte till datum och dagring från den gamla verket istället .Bild kommer imorgon .

18. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så där se nu är den nästan färdig .Jag tog som sagt discarna från den gamla 8203 och flyttade över dom till 8205.an verk .Lite pilligt men det gick .Som bonus blev dom svarta med vit text istället för tvärtom

Tavlan har kommit dit plus alla visare .Jag tycker det blev rätt snyggt :D

Jag gjorde en tabbe när jag inte satte dit plastringen runt verket innan jag satte dit tavlan med visarna .Blev lite knöligt att få dit men det gick det oxå .Man vill ju inte förstöra tavlan eller verket .Här kommer lite bilder på härligheten .Jag kommer fixa kronan med nya packningar när bara grejorna dyker upp .

Hoppas ni gillat mitt lilla bygge .Återkommer med ett snyggt wristshot .

Banankontakt, Wettex, Gummo och 5 andra gillar detta.
  19. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kul projekt :)

20. par

par Friends of KS

Ser ju riktigt fränt ut!

21. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  22. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Coolt hemmabygge! Dock svårt att få en feel av hur den egentligen upplevs IRL. Ny kamera kanske ;)

rogart-63 gillar detta.
  23. par

par Friends of KS

VIlken mörk effekt det blev i stålet

24. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tror inte det hjälper .När man ser den på bild ser den nästan ut som den vore belagd med nåt teflon eller liknade .Men ytan är riktigt sträv .Sanden man blästrar med är på 50 my .Tror den skulle funka bra i vatten ungefär som en hajskinnsdräkt :rolleyes: .Tyvärr är den inte tryckt så får hålla den långt från sjön .Den skiftar även lite beroende på ljus .Ska se om jag kan få en riktig closeup med makrolinsen till mobilen .

25. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Alltid lika roligt med den här typen av trådar och bra blev det ju dessutom. :)

rogart-63 gillar detta.
  26. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Bra jobbat! Vart riktigt häftig :)

rogart-63 gillar detta.
  27. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Sådärja, den blev ju ascool!! Snyggare med svart dag/datum med vit text också! :)

rogart-63 gillar detta.
  28. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Vad tror ni om att måla minutvisaren orange ?Bara ytterkonturer med lumen kvar .

29. _jonte

_jonte Friends of KS

Blev riktigt tuff! :)
    En fråga... hur fungerar gängor och ytor mot packningar och glas efter blästring?

rogart-63 gillar detta.
  30. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har inte blästrat där glaset sitter ej heller vid packningsytor .Gängan där kronan sitter är dock blästrad men själva ytan mot oringarna är oblästrad .Hur tätheten är vet jag inte .Men tror nog att den tål lite vatten dock ej att dyka med .

_jonte gillar detta.