• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen 8203 mod

rogart-63

Patek
En lätt blästrad 8203 boett ska bli en lite annorlunda Citizen klocka så småningom .Blir nån fransk tavla med original visare fast nya och en ny bezel .Har en liten skada på boetten under bezelen men den kommer inte att synas senare . Jag letar för närvarande efter en krona .Är det nån som vet var man hittar en sån så vore jag tacksam .Det kommer ta lite tid innan den blir färdig .

Sq1x20E.jpg
 

rogart-63

Patek
Liten update .idag kom lite mer prylar .Ett nytt mineralglas B.l.a
0fhMUUn.jpg

Lite maskeringstejp för att skydda glaset
I9ag3f4.jpg

Lite maskeringstejp på boetten för att inte skada och ett gammalt boettlock från en Regal klocka
U4BBCDh.jpg

Känsliga tittare slutar läsa här .Ett våldsamt sätt att byta glas på men det funkar.En tving .Hade tänkt en sån där tving med pistolhandtag som brukar vara plastade men detta funkade oxå.
6LT0Iss.jpg

Samma sätt med bezeln .Men först en ny packning i bezelkanten . Smack sade när den åkte på plats .:)

BkqfqQ2.jpg

Och sist i med inserten .Sitter inte riktigt fast ännu .Var så tajt att jag får putsa bort lite på kanten av inserten .
3tNkHad.jpg


Forts följer
 

rogart-63

Patek
Fick tillbaka boetten idag .Efter att den varit hos en kompis för lite lagning .Var en por på baksidan precis vid baklocket .Rädd att det skulle läcka in där sedan .Nu har jag tagit bort inserten och ställt bezeln i rätt läge.

WSCvgJY.jpg


Så ditt med inserten igen

WITwO09.jpg


En lite försmak på tavlan .Som förövrigt kom idag .Urverket kommer inte förrän nästa vecka .Hoppas jag

y4deIYG.jpg
 

rogart-63

Patek
Det går nog inte med en gammal Atlantic i vitmetall .Blir nog inget kvar :eek: .Eller med en kromad mässing eller goulddoble .I såfall kommer mässingen ju fram .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det går nog inte med en gammal Atlantic i vitmetall .Blir nog inget kvar :eek: .Eller med en kromad mässing eller goulddoble .I såfall kommer mässingen ju fram .


Haha, det skulle vara lite snopet... men en blästrad mässingsklocka skulle kanske vara lite häftigt, eller är mässing för mjukt det med?
 

rogart-63

Patek
Fick verket idag ett 8205 .Var inte riktigt säker på att det skulle funka .Ser likadant ut men p.g.a att kronan sitter snett till vänster stämmer inte dagsskivan till hundra procent .Har inte lyckats hitta någon förutom svart med vit text . Så jag ska försöka pilla bort kuggen på baksidan av dagsskivan eller flytta den ett litet snäpp om det går:arghh: . Datumringen verkar funka .

VaeiJPG.jpg

EsqF3fH.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt! Kan du växla mellan engelska och kinesiska tecken väl monterat i klockan? Häftigt med kinesiska, get en mer udda look! :)
 

rogart-63

Patek
Så är det på många klockor . Ibland kan det vara svenska och engelska alternativt franska och engelska . Blev att jag byte till datum och dagring från den gamla verket istället .Bild kommer imorgon .
 

rogart-63

Patek
Så där se nu är den nästan färdig .Jag tog som sagt discarna från den gamla 8203 och flyttade över dom till 8205.an verk .Lite pilligt men det gick .Som bonus blev dom svarta med vit text istället för tvärtom

ZtgQ1Sg.jpg


Tavlan har kommit dit plus alla visare .Jag tycker det blev rätt snyggt :D

VZG6wUB.jpg


Jag gjorde en tabbe när jag inte satte dit plastringen runt verket innan jag satte dit tavlan med visarna .Blev lite knöligt att få dit men det gick det oxå .Man vill ju inte förstöra tavlan eller verket .Här kommer lite bilder på härligheten .Jag kommer fixa kronan med nya packningar när bara grejorna dyker upp .
1cF74MW.jpg


TEC5shd.jpg

PVNvcIY.jpg




gQMJDIu.jpg


Hoppas ni gillat mitt lilla bygge .Återkommer med ett snyggt wristshot .
 

rogart-63

Patek
Coolt hemmabygge! Dock svårt att få en feel av hur den egentligen upplevs IRL. Ny kamera kanske ;)

Tror inte det hjälper .När man ser den på bild ser den nästan ut som den vore belagd med nåt teflon eller liknade .Men ytan är riktigt sträv .Sanden man blästrar med är på 50 my .Tror den skulle funka bra i vatten ungefär som en hajskinnsdräkt :rolleyes: .Tyvärr är den inte tryckt så får hålla den långt från sjön .Den skiftar även lite beroende på ljus .Ska se om jag kan få en riktig closeup med makrolinsen till mobilen .
 

rogart-63

Patek
Har inte blästrat där glaset sitter ej heller vid packningsytor .Gängan där kronan sitter är dock blästrad men själva ytan mot oringarna är oblästrad .Hur tätheten är vet jag inte .Men tror nog att den tål lite vatten dock ej att dyka med .
 
Topp