• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Ecozilla

Jockinho

Patek
2-Faktor
Modellnamn:
Ecozilla
Tillverkare:
Citizen
Årsmodell:
2000- och framåt.
Urverk:
Eco drive
WR:
300m
Allmän beskrivning:
Rejäl dykarkloss

Mina intryck:
Ecozillan är onekligen en av Citizens mest kända dykare tillsammans med den klassiska Aqualanden. Den har i klockvärlden ett relativt unikt utseende, där Seikos klassiska Tuna-serie är den som utseendemässigt kommer närmast. Zillan ser dock i mitt tycke ut lite som en Tuna på steroider.

712201240001Pcab6.jpg


Dimensioner
Bredd ex krona: 48mm
Tjocklek: 19mm

Ecozillan återfinns i tre olika varianter. Dels en i stål med gummi eller integrerad länk samt en titanversion som endast finns med gummiband. Det finns också en Autozilla, vilken är den automatiska versionen som emellertid ligger kring det dubbla i pris i jämförelse med Eco-drive versionerna. Ett pris som ändå verkar rättvist när man läser om den. Jag har ägt de båda Eco-drive drivna Ecozillas, den i stål är mer vanlig och går oftast finna kring 2000kr vilket får ses som ett fynd medan titanvarianten är mer ovanlig och betingar någonstans kring 2-3000kr beroende på skick. Även det prisvärt.

Design
Som sagt Ecozillan är en dykare med en väldigt egen design. Och den är som ni kan läsa stor. Med sina cirka 48mm på bredden och 19mm tjock är det en klocka som är svår att undgå. Men samtidigt bör man inte låta sig skrämmas av detta, i verkligheten känns inte Ecozillan så stor. Den relativt korta längden (lug till lug) på 48mm gör sitt, dessutom är tavlan ganska liten vilket gör att den upplevs mindre. Men trots detta, Ecozillan är ingen liten klocka och i stål med integrerat gummi är den rejält tung vilket får mig att undra vem som orkar bära länkvarianten. Titanvarianten väger lyckligtvis en hel del mindre.

Funktion
Funktionsmässigt fungerar det mesta bra. Bezeln snurrar till en början ganska glappigt men det blir snabbt bättre med tiden, jag anser den är lätt att greppa och kronan är en fröjd att skruva in och ut. Baksidan är riktigt vacker att beskåda.

Urtavlan är svart med grå nyanser beroende på ljus. Inuti tavlan finns soljusceller vilka laddar upp batteriet. Ett tiotal minuter i stark sol laddar upp den för några dagar och efter ett par timmars användande utomhus är klockan laddad för flera månader. Ett i mitt tycke kul urverk som i praktiken fungerar riktigt bra. Men för att återgå till tavlan, den är riktigt fint gjord. Indexen är lätta att se och lumet är helt fantastiskt, vilket också gäller för visarna. På tavlan återfinns även datumvisning och här kommer en av klockans få förbättringsområden. Datumet borde antingen ha slopats eller gjorts större, det ser det lite klent ut.

Band
Ecozillan levereras antingen med ett integrerat gummiband eller en integrerad länk. Och här ligger också dess andra nackdel. Luggarna är speciella så för att kunna använda andra band behövs adapters. Dessa adapters finns numera i det lätta materialet titan (vilket innebär mindre vikt mot de föregående som var i stål) och passar alla versioner av Ecozillan såväl som Autozillan. Adaptrarna ser ut som de hör till klockan och passar den perfekt. Det finns även ett specialtillverkat läderband gjort för ett par år sedan av bandtillverkaren Delaurian. Detta läder är mycket ovanligt.

492201240033P246a.jpg




Orginalgummibandet är det dock inget fel på, det är ett riktigt stabilt gummi som hjälper balansera upp Ecozillans relativt tunga boett. Aningen stelt i början, men lyckligtvis långt ifrån Seiko ”Z-22stelt”. Spännet är välgjort och säkert. Även en extra bandlängd finns att tillgå vid nyköp, som kan användas för att kunna få på klockan över en våtdräkt.

Summa summarum:
Efter att ha haft både titan och stålvarianten kan jag varmt rekommendera Ecozillan. Det är en unik dykare som ger köparen väldigt mycket klocka för pengarna. De som räds stora klockor bör kanske undvika Zillan men för oss alla som gillar dykarklockor är denna nästan ett måste att ha testat. Inte minst då den nu har tagits ur produktion. Visst det må inte vara den vackraste klockan, den är snarare rätt ful, men på något sätt är den också helt fantastisk.

När det kommer till stål vs. titanvarianten så är det en smaksak. Titanvarianten är lättare, några hundralappar dyrare och ser också väldigt annorlunda ut då titanet är mycket mörkare. Personligen föredrar jag titanvarianten men det baserar sig egentligen endast på att stålvarianten är något för tung för mig. Båda versionerna kan starkt rekommenderas.

Positivt:
- Unik design
- Överlag bra finish
- 300m vattenresistent
- Eco-drive urverk
- En framtida klassiker?

Negativt:
- Tyngden på stålvarianten. Den enda anledningen till att jag flippa den...
- Datumet
- Integrerat gummiband (trots att adapters finns att tillgå är detta ändå lite störande)

Tack för titten :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En beaterklassiker! Kul att läsa lite mer ingående om den. Annars brukar den bara flasha förbi snabbt i dagensklockatrådarna!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
masterkiller skrev:
Riktigt fin, jag saknar faktiskt min som jag köpte av dig Jocke!

Mm och jag saknar dem med! Fast nu vet jag att stålisen är för tung men skulle behållt den i titan, autozillan är ju mer vanlig än den men inte lika fin i mitt tycke. Iaf väldigt prisvärd klocka tycker jag :)
 

Smulan

Rolex
Jag skulle vilja byta originalbandet till något liknande Delaurian dvs utan adapters. Någon som vet vad det skulle innebära för mod? Sitter 4 skruvar i bakstycket, får en känsla av att man öppnar upp för infästningen där....?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Smulan skrev:
Jag skulle vilja byta originalbandet till något liknande Delaurian dvs utan adapters. Någon som vet vad det skulle innebära för mod? Sitter 4 skruvar i bakstycket, får en känsla av att man öppnar upp för infästningen där....?

En rätt rejäl mod vill jag lova (tyvärr). Jepp skruva bort dem och du öppnar upp, själva bandinfästet är böjt därav måste det till en del skicklighet att göra eget band. Hoppas du kan fixa det :) Min personliga uppfattning vore att den skulle vara perfekt med sina gömda bandhorn men ett helt rakt gummi, synd det inte finns.
I annat fall är suppas väldigt bra och gör ingen större skillnad i storlek lr vikt.
 

Smulan

Rolex
Tack för bra svar! Ser riktigt svårt ut så det lutar åt att lära sig gilla adaptern istället. Tror inte man kan gör något med bandhornen? som sitter i gummit. För lite plats för det och lite plats öht.

Jockinho skrev:
Smulan skrev:
Jag skulle vilja byta originalbandet till något liknande Delaurian dvs utan adapters. Någon som vet vad det skulle innebära för mod? Sitter 4 skruvar i bakstycket, får en känsla av att man öppnar upp för infästningen där....?

En rätt rejäl mod vill jag lova (tyvärr). Jepp skruva bort dem och du öppnar upp, själva bandinfästet är böjt därav måste det till en del skicklighet att göra eget band. Hoppas du kan fixa det :) Min personliga uppfattning vore att den skulle vara perfekt med sina gömda bandhorn men ett helt rakt gummi, synd det inte finns.
I annat fall är suppas väldigt bra och gör ingen större skillnad i storlek lr vikt.
 

Bilagor

  • eco  back.jpg
    eco back.jpg
    172.4 KB · Visningar: 427

Mikroskop

Omega
Jag fick med 2 olika adaptrar när jag köpte den från masterkiller, en med solida öglor, passar ypperligt till nato, men ger en "glugg" i klockan då de är flata, de andra ser ut som på nedanstående bild. Stålvarianten gör sig ypperligt på ett mesh.


2013-03-23155042.jpg
 

Smulan

Rolex
Intressant att se adaptern. Har du möjlighet att lägga upp en bild på den andra typen
också vore det kanon!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Mikroskop skrev:
Jag fick med 2 olika adaptrar när jag köpte den från masterkiller, en med solida öglor, passar ypperligt till nato, men ger en "glugg" i klockan då de är flata, de andra ser ut som på nedanstående bild. Stålvarianten gör sig ypperligt på ett mesh.


2013-03-23155042.jpg

Fin på mesh! :) förövrigt var det där min första stålzilla (Masterkiller köpte den av mig).
 

Buckshot

Panerai
Jag trodde att den skulle vara för stor men den känns faktiskt ok. Dock så är den onödigt stor om man jfr med en klocka som är ngt mindre vilken klarar 4000m. Den lär ju inte passa under några ärmar förutom dunjackan. Men den blir antagligen mest en semesterklocka(i varma områden).
 
Topp