• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen high end ?

UNO

Panerai
Nu har jag köpt en Grand Seiko SBGX061, Quartz alltså. På vägen dit letade jag efter Citizens motsvarighet(överlägsen enl vissa) Cronomastern och ja det det är ett I-landsproblem men ordet är bedrövligt.
Ok Sverige är en liten prick där några som inte köper Daniel Wellington köper Submariners men jag har haft svårt att ens googla fram det japanska sortimentet.

Om några månader när mitt begär efter en Chronomaster sätter in, vart vänder jag mig ??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi snackade en del om detta under Baselmässan och deras HAQ, alltså "The Citizen" är inget de skyltar med i Europa, de hade inte ens med sig några till mässan.

Ur och Penn är generalagent för Citizen i Sverige och de är inte intresserade av att ta in deras finare grejer, Citizen ser nog inte heller någon anledning till att de skulle göra det. Eftersom japanerna inte vill erbjuda någon annan än Ur och Penn rättigheterna att köpa in Citizen så blir det tyvärr ett låst läge. Så problemet är alltså inte att ingen vill sälja dem i Sverige.
 

Zalath

Panerai
Vi snackade en del om detta under Baselmässan och deras HAQ, alltså "The Citizen" är inget de skyltar med i Europa, de hade inte ens med sig några till mässan.

Ur och Penn är generalagent för Citizen i Sverige och de är inte intresserade av att ta in deras finare grejer, Citizen ser nog inte heller någon anledning till att de skulle göra det. Eftersom japanerna inte vill erbjuda någon annan än Ur och Penn rättigheterna att köpa in Citizen så blir det tyvärr ett låst läge. Så problemet är alltså inte att ingen vill sälja dem i Sverige.
Tråkigt! Det som är en så intressant klocka annars. :/
 

Rulle

Audemars
Som @klockodile skrev .. ta kontakt med higuchi !! Riktigt bra att ha och göra med även om deras engelska kan vara rätt bristfällig (men dom är så typiskt japanska när det kommer till artigheten så stort plus för dom)
 

joh.jonsson

Panerai
Kanske kapar tråden lite. Men! Borde inte citizen byta till en lite vassare AD? Ur&penn reklamar ju inte märket direkt. Vilket jag tycker är skit tråkigt!
OnT- den nya ecodriven som är ett par mm tjock borde väl räknas som high end? Om än limiterad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kapar tråden lite. Men! Borde inte citizen byta till en lite vassare AD? Ur&penn reklamar ju inte märket direkt. Vilket jag tycker är skit tråkigt!
OnT- den nya ecodriven som är ett par mm tjock borde väl räknas som high end? Om än limiterad.
De har haft avtalet i hur många år som helst och så länge de inte klantar sig brutalt så lär ju gällande avtal fortsätta gälla. Vilka som är AD bryr sig nog inte Citizen om.

image.jpeg

Skulle inte kalla något från Citizen high end men de tunna är riktigt coola.
 

SSL

Audemars
Vanliga Citizen är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Förutom vissa dykare kanske. Också mailat med Ur & Penn förut men kanske om man får kontakt med huvudinköparen och gör nån deal, men antar att det blir onödigt dyrt att bara ta in en klocka.
 
Men du höll dig länge! Se nu till att behålla din nya GS ett litet tag i alla fall, så att jag får klämma på den efter semestrarna.
 
Topp