Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Citizen köper Frederique Constant

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nicbex, 26 maj 2016.

1. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Som rubriken säger köper Citizen Frederique Constant.

Citizen Watch Co., Ltd. (Head Office : Tokyo, Japan) announced today that it has entered into an agreement to acquire Frederique Constant Holding SA (Head Office : Genève, Switzerland). Under the mid-term business plan, “Citizen Global Plan 2018”, Citizen is implementing a multi-brand strategy and seeking to complete its brand portfolio by acquiring Swiss brands. This particular acquisition will enable Citizen Watch Co., Ltd. to strengthen its brand portfolio, offering consumers a variety of products ranging from accessible timepieces to Accessible Luxury watches. Frederique Constant Holding SA brings the brands Frederique Constant, Alpina, and DeMonaco to Citizen Watch Co., Ltd. The present management personnel and staff will continue to hold the same positions after this acquisition.

Guinness, Spindel, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  2. Wiliamo

Wiliamo Präst

Länk?

3. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Såg det jag med...

image.png

Wiliamo gillar detta.
  4. Wiliamo

Wiliamo Präst

5. Lundgren

Lundgren Borgare

6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Trist. Ett kul familjeägt företag blir uppköpt av ett konglomerat med med generiskt utbud (även om det självklart finns mer exklusiva klockor).

Echo Delta, CaptainOats, Cryssarn och 4 andra gillar detta.
  7. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Ungefär precis den tanke jag fick. Hoppas Konstanta Fredrik får fortsätta tuffa på ostört, känns ju som att de haft en hel del bra grejer på gång på sistone.

Noxin gillar detta.
  8. Spencer

Tycker det är trist när en ung innovativ och prisvärd tillverkare slukas av en ansiktslös megatillverkare. Har alltid varit sugen på deras klockor men nu dog det. Lite som Lexus, fina bilar men ändå bara en Toyota.

Senast ändrad: 26 maj 2016
    Jerico, ErikGBG och Aquaracer2 gillar detta.
  9. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Toyotas bilar må vara sjukt tråkiga och inget jag skulle köpa själv men deras historik att ständigt ha minst fel i branschen går ju icke att förringa. Om det överförts till Lexus är det ju bara att gratulera :)

10. Spencer

Fast nu är ju inte Toyota vad det varit, de återkalla just tre miljoner bilar för fel med säkerheten.. Förra året över fem miljoner för fel med elhissar...

Dykarsjuk gillar detta.
  11. Mforce

Mforce Biskop

Visserligen tråkigt med jättar som sväljer mindre.
    Däremot tycker jag inte Citizen är en sämre ägare än t.ex Richemont eller Swatch Group.
    De har ju behandlar Bulova med respekt på senare år.
    Köpte La Joux-Perret och satte ett sånt i sin egna Campagnola-serie istället för ett Miyota, vilket inte skulle vara tänkbart för några år sen.
    Tycker det verkar som Citizen vill utvecklas med Schweiziska klockor inte bara svälja och sätta Swiss Made på sina egna.

swedesoc gillar detta.
  12. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller med dig helt och hållet. Jäkligt synd på ett skönt independentmärke

Spencer gillar detta.
  13. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har uppfattat det som att FC men även Maurice Lacroix öppet har förmedlat att de är till försäljning. Tror det var i kölvattnet av att Swatch group skulle dra in försäljningen av urverk samt sjunkande försäljning;
    http://www.bloomberg.com/news/artic...maurice-lacroix-put-up-for-sale-by-owner-dksh

14. Spencer

Visst är det troligen så, men personligen tycker jag inte det är kul att Richemont, Swatchgroup etc köper upp alla mindre tillverkare.

swedesoc, eriksson850, Equilibrium och 1 annan gillar detta.
  15. sjökvist

sjökvist Stadsbo

hoppas att de får möjlighet att fortsätta på sin inslagna väg, det känns som att de hade nåt bra på gång

16. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Min Maurice Lacroix har Sellita och inte ETA urverk, så det är nog inte anledningen. Behöver säkert cash ;)

17. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    En ny ägare som skjuter till pengar behöver inte vara dåligt...

Mforce gillar detta.
  18. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Hoppas att FC får fortsätta som de gjort, möjligen med en större budget vilket kanske bara är positivt? Läste även att Citizen äger La Joux-Perret och därmed Arnold & Son och vissa andra märken. Får som sagt bara hoppas att de får fortsätta på sitt spår, väldigt fina klockor för en inte allt för stor summa.

BarbaBaba gillar detta.
  19. 903lew

903lew Stadsbo

Jag tror det här är en naturlig och hälsosam utveckling för både FC och den Schweiziska klockindustrin. De goa gobbarna och gommorna bakom FC har ju gjort det de velat i många år och förtjänar i min värld verkligen att "casha in" på sitt arbete och risktagande. Förhoppningsvis låter Citizen nyckelpersoners fortsätta rodda firman men nu med mer medel och mindre cashflow-turbulens/motsvarande.

För övrigt gillar jag Miyota-verk. Och skulle nog hellre välja en Lexus LFA/Nissan GTR över sina tyska motsvarigheter :)

BarbaBaba gillar detta.
  20. M.U

M.U Biskop

Tur att man köpte sin FC innan detta kom... Hoppas de gör något bra av saken iallafall..

21. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Lär iof göra någon skillnad ?

22. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Vilken har du?

23. M.U

M.U Biskop

Classic

Jerico gillar detta.
  24. Spindel

Spindel Biskop

Beror väl helt på hur Citizen hanterat det hela. Om de gör som Seiko Epson gör med Seiko och Orient ser jag inte att det här egentligen är ett problem.

Du berör att Swatch group inte heller hade varit någon hit i ett senare inlägg och jag påstår att Swatch hade varit värre för FC. Swatch är klockvärldens motsvarighet till bilvärldens GM.

25. Spindel

Spindel Biskop

Som en sido kommentar rörande Lexus. Visserligen usel jämförelse iom att jänkarna inte någonsin kunnat bygga bra bilar men ändå.

"When the (Lexus) LS 400 was disassembled for engineering analysis, Cadillac engineers concluded that the vehicle could not be built using existing GM methods"

26. CyberAndre

CyberAndre Bonde

Tror inte att det är så märkvärdigt för klockvärden på ett ytplan. Men i grunden så är det ett skalv. Man öppnar officiellt och respektfullt dörren till Japan.
    Hantverkens tid är här!! Äntligen! Låt oss välkomna hantverket!

27. Chuck

Chuck Friends of KS

Asien äger Europa om 30 år

28. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Behöver inte vara till ondo, ska bli intressant att se vad som händer med FC i framtiden, spännande.

29. Spencer

Och den kommentaren är en absolut sanning...

30. Spencer

Det sade man redan på 80-talet, hela USA skulle bli ägt av Japan.. Blev inte direkt så, Japans ekonomi gick åt H-E och toppade 91.. Samma är på G i China...

Chuck och Dykarsjuk gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield