• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klockodile

Dundee
2-Faktor
Snygg version av den supertunna!
Screenshot_20170607-083644.png
Gillar länken mer än boetten tyvärr...
 

john b

Rolex
Nå, efter en tid ägande, är det den bästa av "världens bästa klocka"?

Ja det är en svår fråga. Men kanske.
Av alla chromasters jag haft så har denna bäst finish på boett, tavla och visare (vilket är förväntat med tanke på prishöjningen)
Jag saknar lysmassa, det hade de på enstaka modeller tidigare. Ett mindre problem iofs då de försökt kopiera GS borstade visare med polerade fasningar. Rätt ok om än inte GS-nivå.

Den är lika bekväm som förra standardtitanmodellen, möjligen enstaka mm tjockare. Detta nog då pga solljusdriften och "dubbla" tavlorna.

Att den är en eco-drive är ju klar fördel, skönt att slippa byta batteri och ara nervös för att behöva ställa om perpetual datumet.

Jo, den är nog bäst hittills. Vitguldaren är ju lite ballare såklart.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Ja det är en svår fråga. Men kanske.
Av alla chromasters jag haft så har denna bäst finish på boett, tavla och visare (vilket är förväntat med tanke på prishöjningen)
Jag saknar lysmassa, det hade de på enstaka modeller tidigare. Ett mindre problem iofs då de försökt kopiera GS borstade visare med polerade fasningar. Rätt ok om än inte GS-nivå.

Den är lika bekväm som förra standardtitanmodellen, möjligen enstaka mm tjockare. Detta nog då pga solljusdriften och "dubbla" tavlorna.

Att den är en eco-drive är ju klar fördel, skönt att slippa byta batteri och ara nervös för att behöva ställa om perpetual datumet.

Jo, den är nog bäst hittills. Vitguldaren är ju lite ballare såklart.

Vad är det för ref. på den, och var hittar man en?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det är en svår fråga. Men kanske.
Av alla chromasters jag haft så har denna bäst finish på boett, tavla och visare (vilket är förväntat med tanke på prishöjningen)
Jag saknar lysmassa, det hade de på enstaka modeller tidigare. Ett mindre problem iofs då de försökt kopiera GS borstade visare med polerade fasningar. Rätt ok om än inte GS-nivå.

Den är lika bekväm som förra standardtitanmodellen, möjligen enstaka mm tjockare. Detta nog då pga solljusdriften och "dubbla" tavlorna.

Att den är en eco-drive är ju klar fördel, skönt att slippa byta batteri och ara nervös för att behöva ställa om perpetual datumet.

Jo, den är nog bäst hittills. Vitguldaren är ju lite ballare såklart.
När jag köpte min Seiko Astron som är soldriven, fick jag veta att jag antagligen måste byta "capacitor" eller något sånt (den som laddar batteriet) efter ca 10 år. Det skulle inte kosta mer än någon hundralapp, men... Jag trodde man skulle slippa lämna in den och byta något? Då kan man ju lika gärna byta batteri efter 3-5 år. Hur är det med eco-drive?
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
När jag köpte min Seiko Astron som är soldriven, fick jag veta att jag antagligen måste byta "capacitor" eller något sånt (den som laddar batteriet) efter ca 10 år. Det skulle inte kosta mer än någon hundralapp, men... Jag trodde man skulle slippa lämna in den och byta något? Då kan man ju lika gärna byta batteri efter 3-5 år. Hur är det med eco-drive?
Det där är kvalificerat BS från någon som troligen vill tjäna pengar. (Helt utan att veta vem som gav rådet).
EDIT: Med detta vill jag ha sagt att du inte behöver byta på läääänge.
 

john b

Rolex
När jag köpte min Seiko Astron som är soldriven, fick jag veta att jag antagligen måste byta "capacitor" eller något sånt (den som laddar batteriet) efter ca 10 år. Det skulle inte kosta mer än någon hundralapp, men... Jag trodde man skulle slippa lämna in den och byta något? Då kan man ju lika gärna byta batteri efter 3-5 år. Hur är det med eco-drive?

capacitator är väl själva batteriet? I tidigare kinectmodeller behövde de bytas vet jag iaf. Numera har jag ingen aning och har inte hat en citizen eco drive tillräckligt länge för att veta. Rapporterna på internet verkar vara att de håller för evigt typ, eller iaf så länge som de tillverkats. Men jag har inte letat så noga. Tänker att det är ett eventuellt och mindre problem i framtiden.
 

Sandmark

Omega
Har ärvt en citizen av farsan som är ecodrive och den tickar fortfarande på som vanligt den är 15år gammal så det är säkert inga problem
 

Geparden

Audemars
Ja det är en svår fråga. Men kanske.
Av alla chromasters jag haft så har denna bäst finish på boett, tavla och visare (vilket är förväntat med tanke på prishöjningen)
Jag saknar lysmassa, det hade de på enstaka modeller tidigare. Ett mindre problem iofs då de försökt kopiera GS borstade visare med polerade fasningar. Rätt ok om än inte GS-nivå.

Den är lika bekväm som förra standardtitanmodellen, möjligen enstaka mm tjockare. Detta nog då pga solljusdriften och "dubbla" tavlorna.

Att den är en eco-drive är ju klar fördel, skönt att slippa byta batteri och ara nervös för att behöva ställa om perpetual datumet.

Jo, den är nog bäst hittills. Vitguldaren är ju lite ballare såklart.
Tack för tankar.
Hoppas och tror att Citizen är inne på rätt spår med att ha plockat bort PR på tavlan. Lyse är viktigt på en all-rounder.
Drömmer vidare om en findykare också..
 
Hej på er! Letar efter ett ur att ge bort i present, och har sneglat en hel del på olika Citizen då de verkar erbjuda mycket för priset. Har kollat på olika Promaster (excalibur bl.a.) och sådär, men halkade helt plötsligt över denna. Ca 1800kr nypris, safirglas, titanium länk och boett, 100m vattentät, ecodrive. Vill kunna ge så mycket som möjligt i quartzväg för ca 2000kr. Vad tror ni? Hittar inte mycket info om denna på nätet, mest bara specs.

AW124057E_1.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej på er! Letar efter ett ur att ge bort i present, och har sneglat en hel del på olika Citizen då de verkar erbjuda mycket för priset. Har kollat på olika Promaster (excalibur bl.a.) och sådär, men halkade helt plötsligt över denna. Ca 1800kr nypris, safirglas, titanium länk och boett, 100m vattentät, ecodrive. Vill kunna ge så mycket som möjligt i quartzväg för ca 2000kr. Vad tror ni? Hittar inte mycket info om denna på nätet, mest bara specs.

AW124057E_1.jpg
Jag gav farsgubben en sån med blå tavla i födelsedagspresent (75 bast). Sjuukt mycket klocka för pengarna säger jag :)

Bra köp!
Luras bilden eller är sekunden blånerad?
Den är blå, japp! Tavlan är vit med en yta som ser ut som om den är gjord av vitt glas. I och med att index och minutmarkeringarna är applicerade (blank stål) ser tavlan vansinnigt slät ut i vissa ljus
 

Borone

Cartier
2-Faktor
20160916_191722.jpg


Kan inte sluta stirra på min Campanola! Har blivit total förälskad i den! Kan de vara så att jag är den ända på forumet som äger en! Vi skickar en shoutout! Posta era Campanolas! :D
Daniel - du är inte längre ensam! Idag fick jag äntligen (!) hem min Campanola Perpetual Calendar. En BEST till klocka (41x50mm) med fantastisk finish, ett AR-behandlat kupat glas av storleken "är det ett akvarium, nej det är en klocka", och en massa onödiga komplikationer som gör dig till en kalendrarnas Rain Man. Exempel: ratta in ett datum framåt eller bakåt i tiden och klockan visar vilken veckodag det datumet faller på. Alla Campanola-klockor görs för hand och i små serier. Just detta är en European Edition (99 ex) med svart tavla och romerska index.
IMG_3187.JPG
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Daniel - du är inte längre ensam! Idag fick jag äntligen (!) hem min Campanola Perpetual Calendar. En BEST till klocka (41x50mm) med fantastisk finish, ett AR-behandlat kupat glas av storleken "är det ett akvarium, nej det är en klocka", och en massa onödiga komplikationer som gör dig till en kalendrarnas Rain Man. Exempel: ratta in ett datum framåt eller bakåt i tiden och klockan visar vilken veckodag det datumet faller på. Alla Campanola-klockor görs för hand och i små serier. Just detta är en European Edition (99 ex) med svart tavla och romerska index.
IMG_3187.JPG
Mumma!
Då är vi 3 till och med! Kommer inte ihåg vem det var men såg för någon månad sedan någon som postade en i paketöppningstråden :D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hej på er! Letar efter ett ur att ge bort i present, och har sneglat en hel del på olika Citizen då de verkar erbjuda mycket för priset. Har kollat på olika Promaster (excalibur bl.a.) och sådär, men halkade helt plötsligt över denna. Ca 1800kr nypris, safirglas, titanium länk och boett, 100m vattentät, ecodrive. Vill kunna ge så mycket som möjligt i quartzväg för ca 2000kr. Vad tror ni? Hittar inte mycket info om denna på nätet, mest bara specs.

AW124057E_1.jpg

Tycker klockan var klassiskt snygg, med den annorlunda 12:an som en twist.
Däremot är jag inte förtjust i länken.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Daniel - du är inte längre ensam! Idag fick jag äntligen (!) hem min Campanola Perpetual Calendar. En BEST till klocka (41x50mm) med fantastisk finish, ett AR-behandlat kupat glas av storleken "är det ett akvarium, nej det är en klocka", och en massa onödiga komplikationer som gör dig till en kalendrarnas Rain Man. Exempel: ratta in ett datum framåt eller bakåt i tiden och klockan visar vilken veckodag det datumet faller på. Alla Campanola-klockor görs för hand och i små serier. Just detta är en European Edition (99 ex) med svart tavla och romerska index.
IMG_3187.JPG
Handleds-skott på den!
 
Topp