• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen

Peaal

Breitling
Hej jag har en citizen automat klocka från 70 tal..
den går fint när den ligger still ..men ibland när jag tar på mig den stannar den o nästa gång man kollar på den går den
vad kan vara för fel? fick den nyss rengjord av urmakare..
 

plattfot

Rolex
Kan vara en rad olika orsaker till att den stannar.
EN orsak till det kan vara en eller flera slitna (eller t.om avbrutna) tappar vilket kan vara ok när klockan ligger med tavlan uppåt eller nedåt men får stora konsekvenser i andra positioner.
 

plattfot

Rolex
okej vad är tappar då? klockan är slut alltså?

Tappar är fästpunkterna för de flesta roterande/oscillerande delarna i verket. Kritiskt för att inte slitas och fungera på topp är att de är oljade (vilket sker i samband med service/rengöring). Går det lång tid mellan service försvinner oljan och tapparna slits sakta ner när man använder klockan.

geartrain.gif


Det behöver inte vara slitna tappar som är orsaken, utan bara min lekmannaanalys. Det går att byta ut den slitna delen, men det kan ofta vara lite knepigt att hitta delar till en gammal klocka och verket måste rivas igen.

Urmakaren som arbetade med klockan borde kunnat se på verket om det var slitet då det hade visat sig på de värden man får fram i samband med justering av tidhållning.
 
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jag köpte den här klockan på tradera idag. Vet att det är en renoverad automatic 21 jewels, men inget mer. Är det någon som kan berätta något mer? Är det t.ex ett 60-tals eller 70-tals-ur? Vilken modell etc etc?
 

Exxet

Rolex
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jag köpte den här klockan på tradera idag. Vet att det är en renoverad automatic 21 jewels, men inget mer. Är det någon som kan berätta något mer? Är det t.ex ett 60-tals eller 70-tals-ur? Vilken modell etc etc?
Långt i från expert på Citizen men tror att du köpt en Indienklocka a k a Mumbai watch, tyvärr, men visst kan jag ha fel, men jag Googlade lite och hittade andra Citizen med samma siffror på baksidan och då blir i a f jag ganska misstänksam, men gillar du klockan så är det ju frid o fröjd, man får hoppas det sitter ett riktigt Citizenverk i.
Cit.jpg
 
@Exxet Ajdå! En såkallad Indienklocka/Mumbai watch har jag inte råkat ut för innan (iallafall inte vad jag vet)
Nja, jag köpte den mest för att jag tyckte den var snygg, men det är klart, jag hade ju helst sett att den var äkta, det ska jag inte sticka under stolen med.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
@Exxet Ajdå! En såkallad Indienklocka/Mumbai watch har jag inte råkat ut för innan (iallafall inte vad jag vet)
Nja, jag köpte den mest för att jag tyckte den var snygg, men det är klart, jag hade ju helst sett att den var äkta, det ska jag inte sticka under stolen med.
Den kan ju fortfarande vara "äkta", bara det att den är renoverad i Indien. Du får öppna upp och kolla verket.
 

Pdson

Omega
Baksidan och texten ser allt lite knepigt ut för att vara en Citizen tillverkad 1980 Januari, de brukar ha mer kvalitet.
0 i nummret är tillverkningsåret, andra nummret 1 är tillverkningsmånaden , 8200 verket som ska vara i uret enligt boetten kom 1975 så därav är är årtalet 1980 spikat,.
 

6r15c

Omega
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jag köpte den här klockan på tradera idag. Vet att det är en renoverad automatic 21 jewels, men inget mer. Är det någon som kan berätta något mer? Är det t.ex ett 60-tals eller 70-tals-ur? Vilken modell etc etc?
Grattis!
Kul historia med Citizen Watch Co., Japan. Som 1961 satte upp i samarbete med HMT i Bangalore sin första klocktillverknings enhet.

Men nu går den historien till sitt slut när myndigheterna den 6e januari 2016… meddelande nedläggning av HMTs tre sista enheter.
Och nu i september har HMT Watches Ltd och HMT Chinar Watches Ltd stängts.

Så nu har en era gått i graven.. :(
 

Exxet

Rolex
@Exxet Ajdå! En såkallad Indienklocka/Mumbai watch har jag inte råkat ut för innan (iallafall inte vad jag vet)
Nja, jag köpte den mest för att jag tyckte den var snygg, men det är klart, jag hade ju helst sett att den var äkta, det ska jag inte sticka under stolen med.
Så länge du är nöjd själv är det ju okay, att det står "Japan Made" brukar vara en give away också, jag tror att den ska se ut som den här, obs tror:
Cit2.jpg
Cit3.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
När man köper dessa från Indien får man med flera lappar där det står att man inte skall öppna klockan. :)

Tidigare så satte man äkta urverk i förfalskningarna men på senare år har dessa tagit slut så man vet aldrig vad som sitter i.
 
Topp