Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Citizen's Aqualand...

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av masterkiller, 17 september 2012.

1. ...när jag röjde på landet hittade jag denna folder om Citizen's Aqualand serie, vet ej när den är ifrån men troligen tidigt 90:tal. Lite kul är att min Aqualand som är ifrån samma tid fortfarande finns kvar i Citizens sortiment idag. Lite trivia är att denna modell som kom 1985 anses vara den första riktiga dykklockan som hade en pålitlig djupsensor och räknas som en av stora dyk-klassikerna med sin Analoga/Digitala visning...

En kollega på jobbet's bror har denna modell i svart PVD men tyvärr vill han inte sälja den men jag lever på hoppet då jag verkligen gillar den...

(Detta är en gammal blog artikel jag gjorde för något år sedan men passade på att återanvända den här...)

CarlTorkel, Quaker, theargonaut och 12 andra gillar detta.
  2. Ricrob

Ricrob Friherre

Den du har är en stadig trea på listan från topp! Den svarta (Enzo) är lätt coolast och precis som du hoppas på kollegan, hoppas jag på förtur från PierreS ;) Personligen gillar jag de med guld på, så därför hamnar din på en trea men nästan delad. Hade en JP2000 med gulddetaljer, som jag fick i inbyte av TF för länge sedan, dessvärre så länge sedan att jag inte ännu hade vett att uppskatta den rackaren och sålde den såklart, vilket jag ångrar än..
    Sedan köpte jag TF's gamla beater C023, även den med guld, som är ack så tuff men jag gillar inte det skruvade locket på C023'orna, så den satt inte heller fast när ett byte dök upp.

JP2000

C023

3. Min är faktiskt en Stål/Guld varianten men blev moddad för 10 år sedan med ståldetaljer, notera visarna som fortfarande är guld... :)

4. Ricrob

Ricrob Friherre

Ah, i see! Va synd då, eller gillar du stålet bättre kanske?

5. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag har förstått att detta är en klassisk klocka, men för mig som inte kan se bortom att den faktiskt liknar en automatklocka med rund mojäng utanför kl 9, two-tone osv... Vad är det jag missar, var är det ni ser?

6. Jag gillar stål bättre än G/S faktiskt så för mig är det bra :)

Jag ser en übertoolig ikon som inte tar nån skit som kan fås för en billig penning :)

En bra länk till lite info om denna samt min bibel för dykardinkor...

http://scubawatch.org/citizen_promaster.html

Alla andra...

http://scubawatch.org/thumbnail.html

En annan tool klocka jag velat ha länge men inte hittat, har haft ett par annonser ut på TTT men fick aldrig napp...

http://scubawatch.org/chronosportUDT.html

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Cool! Gillar dessa skarpt! Ska ha en version någon gång tänkte jag. Killen på andra sidan mittgången under min förra flygtur hade en sån som du har (typ) och jag reagerade på att den lös rätt fint.

8. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Är det här en Aqualand?

:lol:

limbotimbo gillar detta.
  9. PierreS

PierreS Stadsbo

Jag fick min första Aqualand av min bror för i runda slängar 15 år sedan. En svart grym dykare som jag då inte hade en aning om vad det egentligen var för klocka utan tyckte bara den såg ball ut.
    Han köpte den i Malaysia när han var där på dykresa och jag fick den i present av honom när han kom hem.
    Tyvärr så hade jag inte vett nog att behålla den utan bytte bort den mot nåt annat som jag inte ens kommer ihåg vad det var.

När jag i vintras såg SL:s svarta på TTT så kunde jag inte förstå hur f-n jag kunde göra mig av med min för ett tiotal år sedan. Det blev startskottet på en jakt efter en C029 och den pågick i ett par månader, rätt som det var dök den upp på Bukten. Alarmet sattes på 15 min innan auktionens utgång vilket betydde c:a 02:50 på natten och en stund senare satt jag där med ett fånigt leende, c:a 2500:- fattigare och en sömndrucken och förvånad flickvän som undrade vad jag gjorde uppe mitt i natten!

1 vecka senare damp en avi ner från postombudet om att paketet låg hos dom och lycklig som ett barn på julafton rusade jag dit, betalade glatt de i runda slängar 300:- som de ville ha för tullavgift etc, blev inte ens irriterad över extrakostnaden....värt varenda krona :)
    Numera lever den sitt liv på ett svart Isofrane med matchande svart spänne och funkar perfekt som stenhård beater eller toolis.

@RicRob! Om jag nånsin blir knäpp och bestämmer mig för att sälja den så har du första tjing men risken är liten! Försöker att inte göra om samma misstag och göra mig av med en när man väl fått tag i en :)

På svart:

Och på sommarbandet:

Lev väl gubbs :D

Bassman, Räven, Brutus och 5 andra gillar detta.
  10. vekktah

vekktah Borgare

den här modellen är jag besatt av. Haft på mig alla mina dyk. har även en med vit tavla...
    hittade en variant med vit tavla men i helstål på fuerteventura. Tyvärr satt bezeln löst och säljaren hävdade att "det ska vara så" så jag vände på klacken. Men den klockan har jag varken sett före eller efter. Och på svenska marknaden har de inte funnits på länge länge...
    saknar bara den med titan (som denke flashar) men tycker inte den är så vansinnigt snygg att den kommer få kosta massa bara för att göra samlingen komplett...
    Lånad bild, min med ljusa tavlan är mycket mögligare...

Peddjy gillar detta.
  11. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Tänker bumpa denna tråd och skriva in lite info för dom som kanske vill köpa en i framtiden?
    (Denna info jag kommer med gäller i första hand C022 men fungerar även till andra Aqualands)
    Text och bilder kan eventuellt vara hittade på google.se

Namnlös.jpg

SFS och Fixoflex gillar detta.
  12. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Citizen Serial Number 81107543
    Movt. 1st made for sale in 1967
    The 1st number of the serial number is '8' so 1968
    The 2nd number is 1 [under the Seiko method we'd think January... However this is now thought to be wrong] it is the 2nd + 3rd number which is 1+1 = 11 so the Month is November

The watch was made in November 1968

Citizen Year:
    Same year Method as the Seiko:

Citizen Year:
    6 - 1996
    7 - 1997
    8 - 1998
    9 - 1999
    0 - 2000
    1 - 2001
    2 - 2002
    3 - 2003
    4 - 2004
    5 - 2005

Citizen Month:
    01 - January
    02 - February
    03 - March
    04 - April
    05 - May
    06 - June
    07 - July
    08 - August
    09 - September
    10 - October
    11 - November
    12 - December

1987DecemberNO0148.jpg
    CalibreNumber.jpg

FreakyLeo, SFS och Fixoflex gillar detta.
  13. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

14. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Lägger även in några vanliga bilder och hoppas infon var till liten hjälp för vissa?

140744.jpg iklanjadul.jpg IMG_1112.JPG Namnlös.jpg M0010138.jpg aqualand movt.jpg

Model_Citizen, grekolas, Bassman och 3 andra gillar detta.
  15. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Den växer. Ska nog försöka hitta mig en.

16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Citizen's Aqualand...

Grym tråd, tack! Som redan nämnts så växer den! :)

17. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Ni som äger en, har ni någonsin bytt packningar? Om ni har gjort det vart kan få tag i dem? har letat på nätet utan resultat.

C022SealKit.jpg

18. vekktah

vekktah Borgare

Step-in på Drottninggatan kn fixa det. Rätt dyrt dock 1200 Ink batteri o test tror jag de sa till mig...

19. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Det är sjukt dyrt, då man får klockan för samma pris. Därför vill jag hitta packningarna någonstans på nätet så jag kan byta själv. Batterierna kan jag köpa själv för under 30kr. Tack för tipset iaf, men känns inte värt det :D

SFS gillar detta.
  20. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Köpte min när jag var fortfarande rookie som dykare 1992.
    Har hängt med dagligen sen dess, tills jag skaffade SMP i höstas.
    Mycket patina på den. :D
    En robust klocka som tål mkt. stryk.

Bifogade filer:

SFS gillar detta.
  21. Boxen är ju en av coolaste som som finns....snacka om passande....

Bassman och 80s gillar detta.
  22. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Håller med om att boxen är perfekt. Den här gick ut 4 dagar innan jag bestämmde mig för att köpa en Aqualand, ångra mig lite nu att jag inte köpte den, men den skulle ändå inte bli använd :D
    http://www.tradera.com/vintage-etui-dyk ... _174021194

Har förövrigt väntat 6 arbetsdagar på mitt Zulu och Orange gummi, får hoppas det kommer imorgon.....

Slänger även in lite random bilder..

Annons1.2.jpg Annons1.4.jpg Annons2.jpg Annons3.jpg Annons6.jpg Annons7.jpg

80s gillar detta.
  23. Viggen

Viggen Guest

Jag gillar den skarpt, skulle vilja komplettera en Aqualand till Nighthawken. :)
    En liten fråga, finns Aqualand med full lume tavla?

24. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Får ta o slänga upp en bild på min Aqualand =)

Brutus och Jonas.76 gillar detta.
  25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Really nice!!

26. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Sommargummi!

IMG_1109.JPG

Scaramanga gillar detta.
  27. leben

leben El Patrón

Fan t.o.m. jag blir ju sugen......

Compiss gillar detta.
  28. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Köp en, inte mycket pengar för en rolig ikon.
    Såg att Kaplans har en som går ut 2 mars, kanske inte finaste exemplaret för priset men vafan.. :D
    http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... uktID=2439

Hitta även två korta klipp som bör ses :D
    [video]http://www.youtube.com/watch?v=WtgqhGO_zRA[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1JGjWrYpTl0[/video]

29. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Fick hem nytt Zulu band idag nomnom! :)

Jockinho gillar detta.
  30. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Dom gör sig riktigt bra på orangea klockarmband, blir bra matchning med den orangea visaren!
    Postar även tre bilder på en Aqualand där den hör hemma, underytan. (Googlebilder)

images.jpg p5312327.jpg p5312362.jpg

K-S gillar detta.