• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Blev tydligen Àgare till en c022:a som precis avslutades pÄ tradera. Den har ett sex-skiffrigt serienummer. Jag antar att det Àr enligt Seiko-modell, sÄ i detta fall skulle det bli oktober 84 eller 94. Oktober 84 lÄter dock som extremt tidigt dÄ modellen kom pÄ marknaden 85. Skulle tro att den Àr frÄn oktober 94, men det vore ju superkul om den var en tidigare.

Är det nĂ„gon som vet nĂ€r (vilket Ă„r) Citizen Ă€ndrade sitt system för serienummer? Hur googlat runt lite och hittar inga bra svar.

241124052_7f798bc7-0e60-48e1-b49b-0fa30d300fe0.jpg

241124052_5476b212-6b19-4518-9daa-974c06101a3b.jpg
Nu har jag sjÀlv försökt hittat ett svar pÄ hur det ligger i till med Citizens olika serienummersystem, med 6, 7 eller 8 siffror. Men jag hittar inget... det dyker upp en del om CQ-mÀrkningen nÀr jag söker. Och dÄ undrar jag genast under vilken period körde Citizen med CQ-mÀrkningen? Hittar inget bra svar kring det heller. Den jag köpt borde dÄ motsvara en CQ-1012-50, eller?

Som ni ser behöver jag hjÀlp frÄn en Citizen WIS hÀr!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag sjÀlv försökt hittat ett svar pÄ hur det ligger i till med Citizens olika serienummersystem, med 6, 7 eller 8 siffror. Men jag hittar inget... det dyker upp en del om CQ-mÀrkningen nÀr jag söker. Och dÄ undrar jag genast under vilken period körde Citizen med CQ-mÀrkningen? Hittar inget bra svar kring det heller. Den jag köpt borde dÄ motsvara en CQ-1012-50, eller?

Som ni ser behöver jag hjÀlp frÄn en Citizen WIS hÀr!
Grattis! Tror din Àr frÄn -94. Skulle gissa pÄ att CQ-mÀrkningen försvann ca -88, baserat pÄ att jag har sett 2 MED CQ frÄn -87, och flera UTAN frÄn -89 och senare.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Grattis! Tror din Àr frÄn -94. Skulle gissa pÄ att CQ-mÀrkningen försvann ca -88, baserat pÄ att jag har sett 2 MED CQ frÄn -87, och flera UTAN frÄn -89 och senare.
Jag gissar ocksÄ pÄ 94, men hoppas sÄklart pÄ 84, men det Àr inte sÀrskilt troligt att den Àr gjord sÄ tidigt. Men vad tror du/ni om Citizens system för serienummer? 6-siffror nÀr kom det? I detta fall Àr andra siffran inte en 0:a utan ett O = oktober. Visst mÄste det vara sÄ?

Edit: hÀr diskuteras samma spörsmÄl, men svarar inte pÄ mina funderingar ÀndÄ...
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/9266-citizen-aqualand-c022.html
 
Senast Àndrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag gissar ocksÄ pÄ 94, men hoppas sÄklart pÄ 84, men det Àr inte sÀrskilt troligt att den Àr gjord sÄ tidigt. Men vad tror du/ni om Citizens system för serienummer? 6-siffror nÀr kom det? I detta fall Àr andra siffran inte en 0:a utan ett O = oktober. Visst mÄste det vara sÄ?

Edit: hÀr diskuteras samma spörsmÄl, men svarar inte pÄ mina funderingar ÀndÄ...
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/9266-citizen-aqualand-c022.html
Den tidigaste med 6 siffror jag har haft/sett IRL Àr min AL0000-04E frÄn -92, men har Àven en C022 frÄn -92 med 7 siffror...

EDIT: Ja, din borde vara frÄn Oktober -94. Vilken mÄnad skulle det annars kunna vara?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Den tidigaste med 6 siffror jag har haft/sett IRL Àr min AL0000-04E frÄn -92, men har Àven en C022 frÄn -92 med 7 siffror...

EDIT: Ja, din borde vara frÄn Oktober -94. Vilken mÄnad skulle det annars kunna vara?
Det hela fÄr undersökas mer noga nÀr jag fÄtt hem den. Men jag tycker mig inte se nÄgon skillnad mellan de tvÄ 0:eek:rna. Men det mÄste vara en nolla för ett o = oktober.
 

Essen

Omega
MÄste bara frÄga (och ber om ursÀkt om Àmnet avhandlats tidigare):
Vilket Àr det bÀsta gummit till Aqualand? Mitt orginal Àr borta sedan lÀnge och jag har kört den lÀnge pÄ lÀnk, men nu Àr det dax för gummi igen!
SÄ vad sÀger ni? GÀrna 24/22 och mjukt och skönt...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
MÄste bara frÄga (och ber om ursÀkt om Àmnet avhandlats tidigare):
Vilket Àr det bÀsta gummit till Aqualand? Mitt orginal Àr borta sedan lÀnge och jag har kört den lÀnge pÄ lÀnk, men nu Àr det dax för gummi igen!
SÄ vad sÀger ni? GÀrna 24/22 och mjukt och skönt...
Köper mina av en spanjor pÄ eBay. Kolla i trÄden, tror jag lÀnkat till honom tidigare
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
MÄste bara frÄga (och ber om ursÀkt om Àmnet avhandlats tidigare):
Vilket Àr det bÀsta gummit till Aqualand? Mitt orginal Àr borta sedan lÀnge och jag har kört den lÀnge pÄ lÀnk, men nu Àr det dax för gummi igen!
SÄ vad sÀger ni? GÀrna 24/22 och mjukt och skönt...
Mjuka bonetto som ser ut som originalet Àr ett bra alternativ!
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Om nÄgon sitter pÄ en passande stÄllÀnk (gÀrna original) till JP2000-08E och vill sÀlja den sÄ Àr jag mycket intresserad. Skicka ett PM :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
MÄste bara frÄga (och ber om ursÀkt om Àmnet avhandlats tidigare):
Vilket Àr det bÀsta gummit till Aqualand? Mitt orginal Àr borta sedan lÀnge och jag har kört den lÀnge pÄ lÀnk, men nu Àr det dax för gummi igen!
SÄ vad sÀger ni? GÀrna 24/22 och mjukt och skönt...
Hirsch har jag för mig, Àr nÄgot skönare/mjukare Àn originalbanden. Annars Àr ett Isofrane nice, eller ett Bonetto cinturini 300L/D.
 

Jeppe.m

Breitling
IMG_3063.JPG
Jag hoppade in hÀr pÄ forumet för ett tag sedan för att mjölka medlemmarna pÄ info för mitt första seriösa klockköp (det blev en Longines hc). Efter att ha surfat runt ett tag förstÄr jag att min gamla klocka Àr en keeper med sina 20 drygt Är pÄ nacken. Farsan köpte den i Dubai, tror den kostade 5,5k redan dÄ men ni fÄr rÀtta mig. Ville ha den första versionen och var ganska besviken nÀr han kom hem med denna. Slut pÄ batterier nu men har funkat helt klanderfritt alltid. Har mest fridykt med den och jag har för mig att vi har varit nere pÄ 13 meter med ett andetag. Jisses vad den har fÄtt stÄ ut med i 20 Är!! Sorry för kass mobilbild. Smutsig lins.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_3063.JPG
Jag hoppade in hÀr pÄ forumet för ett tag sedan för att mjölka medlemmarna pÄ info för mitt första seriösa klockköp (det blev en Longines hc). Efter att ha surfat runt ett tag förstÄr jag att min gamla klocka Àr en keeper med sina 20 drygt Är pÄ nacken. Farsan köpte den i Dubai, tror den kostade 5,5k redan dÄ men ni fÄr rÀtta mig. Ville ha den första versionen och var ganska besviken nÀr han kom hem med denna. Slut pÄ batterier nu men har funkat helt klanderfritt alltid. Har mest fridykt med den och jag har för mig att vi har varit nere pÄ 13 meter med ett andetag. Jisses vad den har fÄtt stÄ ut med i 20 Är!! Sorry för kass mobilbild. Smutsig lins.
Den mÄste du fÄ igÄng igen! Snart Àr sommaren hÀr!
 

z32

Omega
Öppnade aqualandenför att se hur tĂ€tningarna sĂ„g ut. Fattas jag nĂ„gon tĂ€tning eller alla Ă€r dĂ€r?
TÀnkte lÀmna in den för provtryckning :)
20170129_152232.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Öppnade aqualandenför att se hur tĂ€tningarna sĂ„g ut. Fattas jag nĂ„gon tĂ€tning eller alla Ă€r dĂ€r?
TÀnkte lÀmna in den för provtryckning :)
20170129_152232.jpg
Baklockspackningen ser ju ut att finnas dÀr iaf. Sen Àr det bara att hÄlla tummarna att kronpackning och tryckknappspackningarna hÄller tÀtt ocksÄ.
 
  • Like
Reactions: z32

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har försökt att hitta en packningssats till min Aqualand, men kammar noll! Vore ju kul om den "garanterat" Àr tÀt till sommaren! Vet ni om det finns att fÄ tag pÄ. Eller Àr det service via ur o penn som gÀller?
 
Topp