Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Citizen's Aqualand...

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av masterkiller, 17 september 2012.

1. nicklas_718

nicklas_718 Stormtrooper

Tack! Ska kolla vad jag hittar. Vill du sälja ditt så är jag absolut intresserad!

2. jesperC

jesperC Rebel soldier

Gillar det egentligen inte, då det smalnar av för mycket mot spännet, men så länge som jag har kvar klockan som det köptes till så behåller jag det.

//j

3. Dragsterswede

Dragsterswede Ewok

Mina Citizens! En C020 väntar på nya bandstift. En C023. Samt en C900 i titan IMG_8603.JPG

Diver2000, theargonaut, tokful och 4 andra gillar detta.
  4. bearyouden

bearyouden Rebel soldier

Från:
    Emigrerad Norrlänning
    Sommaren är räddad, en JP2004 är funnen. Visade sig att jag ägt den tidigare.
    IMG_1266.JPG

Brutus, Sistakvarten, Flipsajd och 9 andra gillar detta.
  5. Greven

Greven Tie Fighter pilot

Sista bilden på The Godfather of Aqualand: Enzo. Nu hos ny ägare.

"I got an offer I could't refuse"

IMG_2210.JPG

Diver2000, Daion, Sorubim och 8 andra gillar detta.
  6. M.L.

M.L. X-Wing Pilot

Från:
    Jorden
    Passade på att knäppa lite bilder under förmiddagens promenad.:snaphappy:
    0226-a.jpg 0226-b.jpg 0226-c.jpg 0226-d.jpg

Aquastaren, Daion, BarbaBaba och 10 andra gillar detta.
  7. EHaqua

EHaqua Ewok

Snyggt med det bandet!!

bearyouden gillar detta.
  8. JohnZ

JohnZ Tie Fighter pilot

Hr_Proos gillar detta.
  9. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Kul att du gillar det! Det vara ett medvetet val, men jag letade först "rätt" färg på en grå tråd. Men jag hade ingen så det fick blir kontrastfärg som plockar upp lite av färgen på visare och tavla.

JohnZ gillar detta.
  10. Daion

Daion Rebel soldier

En fantastisk tråd detta! :)

Efter en lång tids bortavaro från forumet är jag nu åter här. Men under min långa hälsosvacka gjorde flera av trådarna på detta eminenta forum att jag gick genom dagarna med allt vad det innebar med lite lättare sinne. Så tummen upp för er! Tack!

Efter att språkat lite med @theargonaut i tråden Fulursvarningar kände jag att det var på sin plats att jag flyttade konversationen vidare hit då inlägg där om en Enzo (inte min) på Ebay gjorde att jag började kika närmare på mina egna klockor och en liten oro nu började gnaga inom mig att en av dem kanske inte är 100% som jag trott.

Här kommer således bilder på min Enzo (som jag nu mer och mer tycker verkar vara en PVC Base Metal av okänd modellbeteckning (med sina grönare indexeringar, guldfärgad pil på urtavlan) med utbytt bakplatta vilken egentligen tillhör en PVC Titanuim). En sak till som jag nu lagt märke till är att man ser det svarta på baksidan runt den guldfärgade plattan. Det gör man ju inte på PVC Titanium men gör på PVC Base Metal.

Kan det vara så att säljaren (eller någon innan) kanske bytt bakplattan? Verkar ju vara en PVC Base Metal men bakplattan säger något annat.

Vad tror ni? Tankar, åsikter fakta? :)

Diver2000 gillar detta.
  11. theargonaut

theargonaut Rebel Commander

Från:
    Sthlm
    Ja, det ser ut som en PVD i stål (C023), förutom själva baklocket då. De 6 skruvarna på baklocket ska från början även de vara guldfärgade. Vet du om den mäter djup i meter eller fot? CQ-1071 ska mäta i fot, nämligen. Hursomhelst, så bör du kunna känna skillnaden på vikten mellan en i titan och en i stål.

Daion och Simpatico gillar detta.
  12. Daion

Daion Rebel soldier

Jo, absolut, det är en stål, utan tvekan, den är tyngre och har en slät yta. Synd, trodde den ju var 100%. Köptes i tron att det var en PVD Titan men nu visar det sig att det är en PVD Stål med fel baksida. :( Men den är cool iaf! :)
    Där ser man... Det var ju synd att den har fel baklock, hmm... Undrar om säljaren inte kände till detta då han säljer klockor på löpande band på bukten. och har 100% i omdöme. Läste nu igenom mina anteckningar (för anteckningar för varje klocka och allt jag vet just om det exemplaret, nördigt? ja vet :)) och där står det tydligt att han säljer den som en PVD Titanium. Hur kollar jag om den mäter djupet i fot eller meter?

Får tacka för att du tog upp det där om den andra klockan vilket gjorde att jag upptäckte detta. Hade helt gått mig förbi och då har jag ägt klockan nu i drygt 1 år. Måste betyda att jag gillar den ändå. :)

Senast ändrad: 28 februari 2017
    theargonaut gillar detta.
  13. theargonaut

Från:
    Sthlm
    No probs :)
    Jag har för mig att man ser det i någon del av funktionerna i "dive mode", som aktiveras genom att hålla nedre vänstra knappen intryckt...

Daion gillar detta.
  14. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Glöm inte att läsa @theargonaut inlägg om Aqualands som är riktigt bra, borde kanske flyttas till egen tråd?
    http://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-39#post-1231589
    Jag har skrivit lite i denna tråd också:
    http://klocksnack.se/threads/vilken...-är-mest-intressant.47581/page-2#post-1181593

Daion och theargonaut gillar detta.
  15. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Lite mer kompletterande och mer korrekt info har även kommit fram sen dess, bl.a. så postade jag denna bild... Där man kan utläsa en del skillnader bl.a. att "Dive Masters" mäter djupet lite noggrannare, samt modellbeteckningarna (som jag iaf har sett verkar finnas på baklocket på de tidigare? modellerna C026 och C027) för de modeller som mäter i "meter" (CQ-1039) respektive för de som mäter i "fot" (CQ-1071).

Diver2000, Aquastaren, Daion och 3 andra gillar detta.
  16. Daion

Daion Rebel soldier

Tackar! Har nu kollat och min ovan nämnda Enzo mäter djup i fot. Det bör då alltså vara en C023 CQ1071? :)
    Står serienumret någon annanstans än på baklocket eller kan man aldrig veta vad denna har för serienummer nu när locket är utbytt?

theargonaut gillar detta.
  17. Daion

Daion Rebel soldier

Tackar, det där ska jag absolut läsa med hökögon och snappa upp så mycket jag kan av. :)
    Ska nog börja läsa denna tråd från början någon gång. Får kanske bli kvällsläsningen ett tag framöver. :)

Zacke gillar detta.
  18. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Toppen! Då skulle jag gissa på att det är en JH0034. Många gissningar och modellbeteckningar blir det :) Tror inte att serienumret står på något annat ställe än baklocket.

Daion gillar detta.
  19. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Du kanske redan postat denna info men detta var nytt för mig. Tack!

Det skulle vara super om man kunde samla infon på något sätt, i en sticky eller liknande så man slapp leta varje gång. Tänker också att det skulle vara lättare för nytillkomna medlemmar som vill förkovra sig. Detta kanske blir en generell fråga som eventuellt har ett enkelt svar? För mig brukar det, i vintagedelen av forumet, bli mycket letande efter info och det skulle kanske bli lättare om man upprättade en avdelning/tråd där man samlade info. Eller är det vad recensionsdelen är till för kanske?. Ping @daviden

Daion och theargonaut gillar detta.
  20. joh.jonsson

joh.jonsson Y-Wing pilot

Från:
    Uppsala // Visby
    Från Uppsala gtgn i helgen 20170225_154208.jpg

Diver2000, Simpatico, Sorubim och 4 andra gillar detta.
  21. Daion

Daion Rebel soldier

Ja, det säger vi. Då har vi kommit fram till vad det är för en modell, tack! Bara att försöka hitta rätt typ av baklock till den nu så är det nästan hundra (bara serienumret då som inte skulle stämma). :)

22. Daion

Daion Rebel soldier

I Uppsala var det minsann, intressant, kanske man kan joina nästa gång. Fina Aqualands där men den svarta Enzon gör att mitt hjärta slår lite extra. :)

joh.jonsson gillar detta.
  23. Daion

Daion Rebel soldier

Det skulle ju verkligen vara grymt bra! En fantastiskt värdefull samling med info för den som är intresserad att förkovra sig djupare i träsket. :)

Zacke gillar detta.
  24. engelin.mikael

engelin.mikael Rebel soldier

Från:
    Alingsås.
    Späder på med min Aqualand, tyckte den var "vansinnigt stor" när jag köpte den 1980-90 nåt...:p shot_1488363077609.jpg

Sorubim, Arvis, Daion och 2 andra gillar detta.
  25. Arvis

Arvis Stormtrooper

Från:
    STHLM
    Snygg! Reissuen kom ca -99 enligt theargonaut. Har letat som en galning i alla gamla vrår efter den gula plastdykflaskan den kom i men förgäves. Har du kvar din?

26. engelin.mikael

Från:
    Alingsås.
    Ojjj...nääää inte vad jag vet, men då en bekant har en uraffär(med massor gamla grejor) så kan jag höra med honom, ger dig en stänkare om han skulle hitta nåt!! :):)

Gummo och Arvis gillar detta.
  27. engelin.mikael

Från:
    Alingsås.
    Inte den blekaste, däremot skulle jag ge 'guld å gröna skogar' för stållänken!! :p:D
    //ME.

28. EHaqua

EHaqua Ewok

Hihi,
    Mja - det är en tanke. Hoppas dock få igång min "kompis". Och får jag inte igång den (den är på översyn as we speak), så köper jag nog en annan klocka. Tänker mig att byta till ett grått tvådelat Nato band iofs, men vill ändå behålla stållänken. Tack ändå! /E

29. nicklas_718

nicklas_718 Stormtrooper

Min JP2000 och CO23 säger hej :)
    IMG_20170302_132336.jpg

Zacke, Arvis, Daion och 6 andra gillar detta.
  30. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

IMG_0186.JPG

Dusse, M.L., Zacke och 2 andra gillar detta.