• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_2750.JPG
Kört Aquan pÄ lÀnken ett tag, men byte tillbaka till DIY-strapen. Tycker den blir lite klumpig pÄ lÀnk. Eller sÄ Àr det jag som Àr för petite... :)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Hej
Jag lÀgger upp lite Bilder pÄ en Citizen Promaster aqualand som har hÀngt med ett tag nu :)
Jag har sökt pÄ nÀtet efter denna modell (dvs floruserande tavla felstavat men men) Sorry.
Hittar inte sÄ mÄnga med denna tavla. sÄ jag hittar inte REF ang denna.
Denna kom till min Àgo ca 1995 om jag minns rÀtt.

1. Kan nÄgon tyda frÄn vilket Är denna Àr tillverkad ?
2. vad kan vara ett skÀligt pris pÄ denna nu som den Àr
3. vad sÀger ni om skicket pÄ denna.
4. Nato band vart köper ni dom i frÄn ? tacksam för tipps :)

jag har Ev funderingar att avyttra denna men Det Àr bara en tanke just nu. Eller fixa ett Nato band till denna.

(Jag vet att detta inte Àr Handla - SÀljes, köpes platsen sÄ jag hoppas KS admins har överseende med denna text)


Och nu till BILDERNA :D

I mörkret :)





//Simon

3 Ser magisk ut, jag hade en -95 ny dÄ, med tiden blev urtavlan ngt mörkare, denna ser helt nybytt ut. Skicket pÄ din tyder pÄ minimalt wear. Underbar klocka IMO.
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
För de som letat efter original-bandstift till sin Aqualand kan jag meddela att Ur&Penn kan lösa det, efter lite diskussion fram och tillbaka. Först ville de att jag lÀmnade in klockan för byte :hilarious: men till slut skickade de fem bandstift i ett kuvert.
Ser att de Àntligen börjat sÀlja klockan i butik ocksÄ!
IMG_7450.PNG


https://www.uropenn.se/citizen-aqualand-dykarur-jp2000-08e
Kan ju börja med att sĂ€ga att jag kan ingenting om denna modellen mer Ă€n att den ser jĂ€kligt ball ut! SĂ„g en pĂ„ stranden hĂ€r i Italien igĂ„r och det var första gĂ„ngen jag sĂ„g en i verkligheten, sĂ„g grym ut! Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ en splirrans aqualand jĂ€mfört mot en Ă€ldre variant?
 
AlltsÄ jag Àr sÀker pÄ datumen: Utbutesstudent hela 96, studenten i juni 97, inryck augusti 97, muck 98, startade KTH-studier aug 98

Vid sökningar pÄ internet sÄ kommer som första trÀff upp att andra posten serienumret Àr mÄnaden i form av en bokstav, vilket jag inte har. De flesta sidor sÀger dessutom att serienumret Àr 8 siffror, mitt Àr ju 6....

ÅterstĂ„r att det blivit utbytt vid nĂ„got batteribyte genom Ă„ren men det kĂ€nns lite vĂ€l mycket sammantrĂ€ffande att det baklocket kommfrĂ„n samma Ă„r.....
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
AlltsÄ jag Àr sÀker pÄ datumen: Utbutesstudent hela 96, studenten i juni 97, inryck augusti 97, muck 98, startade KTH-studier aug 98

Vid sökningar pÄ internet sÄ kommer som första trÀff upp att andra posten serienumret Àr mÄnaden i form av en bokstav, vilket jag inte har. De flesta sidor sÀger dessutom att serienumret Àr 8 siffror, mitt Àr ju 6....

ÅterstĂ„r att det blivit utbytt vid nĂ„got batteribyte genom Ă„ren men det kĂ€nns lite vĂ€l mycket sammantrĂ€ffande att det baklocket kommfrĂ„n samma Ă„r.....
Antalet siffror i serienumret tror jag kan variera beroende pÄ modell och Älder, allt frÄn 6 till 8 stycken, och vissa kan ha en bokstav som andra "siffra" medan andra inte har det. Vanligast pÄ just Aqualands Àr nog 6 siffrigt, och 7 siffrigt pÄ de lite tidigare. Har tyvÀrr inte hittat nÄgon bra kÀlla pÄ nÀr lÀngden pÄ serienumret Àndrades och pÄ vilka modeller som har respektive lÀngd. Jag utgÄr frÄn det jag sett pÄ klockor IRL och det jag lyckats fÄ fram pÄ nÀtet. Det roligaste med just din "Aqualand reissue" Àr ju att den Àr sÄ tidig, dÄ jag sett att den modellen introducerades först ca -99, men Àven lÀst mitten av 90-talet.
 
Antalet siffror i serienumret tror jag kan variera beroende pÄ modell och Älder, allt frÄn 6 till 8 stycken, och vissa kan ha en bokstav som andra "siffra" medan andra inte har det. Vanligast pÄ just Aqualands Àr nog 6 siffrigt, och 7 siffrigt pÄ de lite tidigare. Har tyvÀrr inte hittat nÄgon bra kÀlla pÄ nÀr lÀngden pÄ serienumret Àndrades och pÄ vilka modeller som har respektive lÀngd. Jag utgÄr frÄn det jag sett pÄ klockor IRL och det jag lyckats fÄ fram pÄ nÀtet. Det roligaste med just din "Aqualand reissue" Àr ju att den Àr sÄ tidig, dÄ jag sett att den modellen introducerades först ca -99, men Àven lÀst mitten av 90-talet.


SpÀnnande! Jag mÄste fÄ en lösning pÄ detta! FÄr grÀva djupt i Google....
 
Surfat runt lite:

Kapland sÄlde en med samma beteckning, daterad ca 95, dock kan man ej se baksidan.

Vidare hittade jag en "vanlig grÄ" pÄ e-bay av samma modell, dvs C520 med 6 siffror i serienumret var av andra Àr en bokstav......

http://m.ebay.com/itm/152548018811?_mwBanner=1

Den skulle isÄfall ocksÄ vara pÄ 97, sÀljaren pÄstÄr 80-tal med den har ju gÀngat lock sÄ det kan ju knappast stÀmma eller?
 

Bilagor

  • IMG_2669.PNG
    IMG_2669.PNG
    44.1 KB · Visningar: 28

Gummo

Joker
2-Faktor
Antalet siffror i serienumret tror jag kan variera beroende pÄ modell och Älder, allt frÄn 6 till 8 stycken, och vissa kan ha en bokstav som andra "siffra" medan andra inte har det. Vanligast pÄ just Aqualands Àr nog 6 siffrigt, och 7 siffrigt pÄ de lite tidigare. Har tyvÀrr inte hittat nÄgon bra kÀlla pÄ nÀr lÀngden pÄ serienumret Àndrades och pÄ vilka modeller som har respektive lÀngd. Jag utgÄr frÄn det jag sett pÄ klockor IRL och det jag lyckats fÄ fram pÄ nÀtet. Det roligaste med just din "Aqualand reissue" Àr ju att den Àr sÄ tidig, dÄ jag sett att den modellen introducerades först ca -99, men Àven lÀst mitten av 90-talet.
Transitional...
Surfat runt lite:

Kapland sÄlde en med samma beteckning, daterad ca 95, dock kan man ej se baksidan.

Vidare hittade jag en "vanlig grÄ" pÄ e-bay av samma modell, dvs C520 med 6 siffror i serienumret var av andra Àr en bokstav......

http://m.ebay.com/itm/152548018811?_mwBanner=1

Den skulle isÄfall ocksÄ vara pÄ 97, sÀljaren pÄstÄr 80-tal med den har ju gÀngat lock sÄ det kan ju knappast stÀmma eller?
Skulle inte ta gift pÄ att kaplans datering stÀmmer alla gÄnger ;)
 
Efter en snabb djupdykning med klockan i hand, pÄ Google alltsÄ.....sÄ verkar alla datera enligt gÀngse sÀtt utom en som daterat den till 99 men med ett serienummer som börjat pÄ 8, kan ju mycket vÀl vara köpt 99.

Ingen verkar vilja datera som jag gör, dvs köpt i juni och tillverkad i oktober samma Är, konstigt.....
 
Topp