Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

CITY

Diskussion i 'Diskussion' startad av plattfot, 5 september 2012.

1. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Jag gillar Tradera. Gillar att kolla runt bland alla gamla klockor, favoritklockorna är för mig, som för många andra, klockor från 50, 60 och sjuttiotalet.

Jag budar på en del, vinner en och annan. Gärna får de vara klockor som är lite slitna eller rent av trasiga. Målet är att skrämma dem till liv igen och på ett eller annat sätt brukar det gå bra, oftast för egen hand men ibland med hjälp av andra duktiga och vänliga klockvänner. Jag har lärt mig oerhört mycket under åren och kan nu själv "serva" enklare manuella verk. Med serva menar jag då nedmontering, tvätt, ihopsättning och oljning. Timmarna försvinner snabbt när man sitter lutad över ett verk. Någon lönsam sysselsättning är det inte. Har inte sålt någon klocka jag pillat på utan jag har dem kvar eller delat ut dem bland vänner och bekanta.

Ibland stöter man på modeller och märken som hjärtat klappar lite snabbare och hårdare för. Ett sådant märke är CITY. Jag vet väldigt lite om märket (bättre bevandrade får gärna berätta historen) annat än att det var ett vanligt märke på sextio, sjuttiotalet som togs in av någon urmakarkedja (stjärnurmakarna?) City var ett av deras enklare märken i klass med Olma och Nivada.

Det jag gillar med CITY är att det finns karaktär hos många av deras modeller. Ofta kan man hitta former från kändare tillverkare från samma tid, ibland är designen mer egen. Kan man kanske kalla CITY för sextiotalet/sjuttiotalets Steinhart ;) .

Nedan bilder på tre CITY jag köpt på Tradera för blygsamma pengar. Samtliga med tjocka och fina plastglas, sköna boetter fina tavlor och hyfsade verk.

Eta-driven dykare från tidigt 80-tal. Har kostat på klockan ett par bandstift från min 5513-sub så stiften är att betrakta som fasta och jag får således köra denna på NATO.

valjoux-driven tvåregisterskronograf som riktigt osar 70-tal.

AS-driven dykare från (min bedömning) sent 60-tal.

Thats all folks!

2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Stiligt! Kul med hemmapulare som visar att allt är möjligt. tänkte själv ge mig på några gamla vrak i rent studiesyfte. Det är tre riktigt fina City du har där, speciallt kronografen. Den påminner om en Sussex jag har men vem som lånat av vem vet jag inte, couldn't care less. Önskar dig fortsatt jaktlycka på Tratten!

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Stiliga klockor och intressant inlägg!

4. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    En stilig trojka det där

I synnerhet kronografen tilltalar mig. Vad mäter den i diameter?

5. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Re: En stilig trojka det där

Den mäter knappa 40 tvärs över utan krona.

Det sitter ett manuellt valjoux 7734 i som så ofta på kronografer från tiden.

6. Eric Jajjamensan P

Eric Jajjamensan P Sektledare

Från:
    Spexeryd
    Manuella chronografer rockar!

7. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Grymt fina allihopa! Hadere stått rolex på gammeldykarn hade den kostat en landstingsrådslön...

8. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

Riktigt tjusiga!

9. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Mmm, det räcker med att det varit en jämngammal Seiko 62-mas (vars boettform påminner om denna) så hade det börjat kosta lite.

10. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Gillar City-dykarna skarpt!

Har nån skön variant som jag ska leta fram.

/Jens

11. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det jobbiga med den här City-tråden är att jag blev påmind om att den här gamla Cityn (svärfars... :oops: )har legat hos urmakaren i nästan ett år...

Jobhigt...försöker jag hämta ut den åker jag väl på att betala lagerhyra.... :|

12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vilka skatter du sitter på, då åsyftas dina vintage-klockor...den ser helt klart ut att vara värd att hämtas ut nu. :)

Mårtenssons ur Brookfield