• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CITY

plattfot

Rolex
Jag gillar Tradera. Gillar att kolla runt bland alla gamla klockor, favoritklockorna är för mig, som för många andra, klockor från 50, 60 och sjuttiotalet.

Jag budar på en del, vinner en och annan. Gärna får de vara klockor som är lite slitna eller rent av trasiga. Målet är att skrämma dem till liv igen och på ett eller annat sätt brukar det gå bra, oftast för egen hand men ibland med hjälp av andra duktiga och vänliga klockvänner. Jag har lärt mig oerhört mycket under åren och kan nu själv "serva" enklare manuella verk. Med serva menar jag då nedmontering, tvätt, ihopsättning och oljning. Timmarna försvinner snabbt när man sitter lutad över ett verk. Någon lönsam sysselsättning är det inte. Har inte sålt någon klocka jag pillat på utan jag har dem kvar eller delat ut dem bland vänner och bekanta.

Ibland stöter man på modeller och märken som hjärtat klappar lite snabbare och hårdare för. Ett sådant märke är CITY. Jag vet väldigt lite om märket (bättre bevandrade får gärna berätta historen) annat än att det var ett vanligt märke på sextio, sjuttiotalet som togs in av någon urmakarkedja (stjärnurmakarna?) City var ett av deras enklare märken i klass med Olma och Nivada.

Det jag gillar med CITY är att det finns karaktär hos många av deras modeller. Ofta kan man hitta former från kändare tillverkare från samma tid, ibland är designen mer egen. Kan man kanske kalla CITY för sextiotalet/sjuttiotalets Steinhart ;) .

Nedan bilder på tre CITY jag köpt på Tradera för blygsamma pengar. Samtliga med tjocka och fina plastglas, sköna boetter fina tavlor och hyfsade verk.

P1050733.jpg

P1050732.jpg

Eta-driven dykare från tidigt 80-tal. Har kostat på klockan ett par bandstift från min 5513-sub så stiften är att betrakta som fasta och jag får således köra denna på NATO.

P1050730.jpg

valjoux-driven tvåregisterskronograf som riktigt osar 70-tal.

P1050727.jpg

P1050728.jpg

AS-driven dykare från (min bedömning) sent 60-tal.

Thats all folks!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Stiligt! Kul med hemmapulare som visar att allt är möjligt. tänkte själv ge mig på några gamla vrak i rent studiesyfte. Det är tre riktigt fina City du har där, speciallt kronografen. Den påminner om en Sussex jag har men vem som lånat av vem vet jag inte, couldn't care less. Önskar dig fortsatt jaktlycka på Tratten!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det jobbiga med den här City-tråden är att jag blev påmind om att den här gamla Cityn (svärfars... :oops: )har legat hos urmakaren i nästan ett år...

city1.jpg


Jobhigt...försöker jag hämta ut den åker jag väl på att betala lagerhyra.... :|
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Det jobbiga med den här City-tråden är att jag blev påmind om att den här gamla Cityn (svärfars... :oops: )har legat hos urmakaren i nästan ett år...
Jobhigt...försöker jag hämta ut den åker jag väl på att betala lagerhyra.... :|

Vilka skatter du sitter på, då åsyftas dina vintage-klockor...den ser helt klart ut att vara värd att hämtas ut nu. :)
 
Topp