• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Contracid, Suf, Cylindre - Finns det något värde?

Cedena

Breitling
Hej,
Jag hittade tre gamla klockor på min morfarsvind när vi städade ut den. Finns det någon som vet om det finns något värde i dessa?
Klocka 1 är ett Contracid armandsur, 116307, revue sport. Fungerar fint när jag vred upp den.
Klocka 2 är ett Suf fickur (tror jag, svårt att läsa) Står GL på baksidan. Fungerar fint den med när jag vred upp den.
Klocka 3 är ett Cylindre fickur, N131560, 90 rubies, EC 0,800. Vet inte om den fungerar då man verkar behöva en nyckel för att vrida upp den.

Se bilder nedan.

Tacksam om någon kan berätta något om dessa :)
 

Bilagor

  • Contracid 1.JPG
    Contracid 1.JPG
    164.6 KB · Visningar: 212
  • Contracid 2.JPG
    Contracid 2.JPG
    299.8 KB · Visningar: 215
  • Suf 1.JPG
    Suf 1.JPG
    284.3 KB · Visningar: 216
  • Suf 2.JPG
    Suf 2.JPG
    249.5 KB · Visningar: 215
  • Cylindre 1.JPG
    Cylindre 1.JPG
    282.1 KB · Visningar: 195
  • Cylindre 2.JPG
    Cylindre 2.JPG
    290.6 KB · Visningar: 215

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har ingen vidare koll på fickur men har svårt att tro att de har något vidare högt ekonomiskt värde. Revue-armbandsuret är trevligt men storleken drar ner det ekonomiska värdet rejält tyvärr.

Finns andra värden än det ekonomiska och där avgör du själv hur värdefulla dom är :)

Hans_Delsbo har stenkoll på fuckur.
 

Cedena

Breitling
Har ingen vidare koll på fickur men har svårt att tro att de har något vidare högt ekonomiskt värde. Revue-armbandsuret är trevligt men storleken drar ner det ekonomiska värdet rejält tyvärr.

Finns andra värden än det ekonomiska och där avgör du själv hur värdefulla dom är :)

Hans_Delsbo har stenkoll på fuckur.

Tack för hjälpen. :)
Hur stor ska en Revue vara? Den jag har har en diameter på 2,9 cm på själva klockan. Det kändes rätt ordinärt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är lite trött, så ursäkta dåligt underbyggda svar.
Skulle säga att båda fickuren ligger runt 5-700 kr och skvalpar, med reservation uppåt, saker och ting kan dra iväg.

Det första, oöppnade daterar jag lite på släng till runt tjugotalet, i stort sett enbart på fonten på siffrorna, det andra kallar jag för ett sent artonhundratalsur, undrar om det inte är ett Staufferverk? I så fall är det nog ett riktigt snålur (är jewelsen färglösa?) och kan vara ända in på nittonhundra trots att det är nyckeluppdragning. Den är i alla fall gjort i 80% silver, och det är nog det andra också.

LongCon Vad är ett "fuckur"?
 

Cedena

Breitling
Tu
Jag är lite trött, så ursäkta dåligt underbyggda svar.
Skulle säga att båda fickuren ligger runt 5-700 kr och skvalpar, med reservation uppåt, saker och ting kan dra iväg.

Det första, oöppnade daterar jag lite på släng till runt tjugotalet, i stort sett enbart på fonten på siffrorna, det andra kallar jag för ett sent artonhundratalsur, undrar om det inte är ett Staufferverk? I så fall är det nog ett riktigt snålur (är jewelsen färglösa?) och kan vara ända in på nittonhundra trots att det är nyckeluppdragning. Den är i alla fall gjort i 80% silver, och det är nog det andra också.

LongCon Vad är ett "fuckur"?

Tusen tack för er hjälp :)
 

Cedena

Breitling
Jag är lite trött, så ursäkta dåligt underbyggda svar.
Skulle säga att båda fickuren ligger runt 5-700 kr och skvalpar, med reservation uppåt, saker och ting kan dra iväg.

Det första, oöppnade daterar jag lite på släng till runt tjugotalet, i stort sett enbart på fonten på siffrorna, det andra kallar jag för ett sent artonhundratalsur, undrar om det inte är ett Staufferverk? I så fall är det nog ett riktigt snålur (är jewelsen färglösa?) och kan vara ända in på nittonhundra trots att det är nyckeluppdragning. Den är i alla fall gjort i 80% silver, och det är nog det andra också.

LongCon Vad är ett "fuckur"?

Det öppnade har stenar som ser violetta ut, det oöppnade trodde jag inte gick att öppna, med det har jag lyckats med nu. :)
Stenarna ser silverfärgade ut. Den har en stämpel inuti med vad jag tycker ser ut som en fågelbur som hänger på en månskära, en silverstämpel (0,800) samt siffrorna 5667104. På själva urveket är det en sirlig gravyr och så bokstäverna FASR. Går det att tyda någonting mer av det? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det öppnade har stenar som ser violetta ut, det oöppnade trodde jag inte gick att öppna, med det har jag lyckats med nu. :)
Stenarna ser silverfärgade ut. Den har en stämpel inuti med vad jag tycker ser ut som en fågelbur som hänger på en månskära, en silverstämpel (0,800) samt siffrorna 5667104. På själva urveket är det en sirlig gravyr och så bokstäverna FASR. Går det att tyda någonting mer av det? :)

Det är inte en halvmåne och en krona då?
Typ liknande den här.

HalbmondundReichskrone1.jpg


I sådana fall betyder det att klockan någon gång har tillverkats eller importerats till tyskland.

http://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.php
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo,

Aha, jo stämpeln är väldigt lik den fast kronan är närmare månen (och mindre jämförelsevis mot månen) och så är det ett litet "moln" längst ner på månen.

Då är det nog en sådan märkning :)

Du kan ju googla lite bilder på "Halbmond und Reichskrone watch" så får du upp lite olika varianter av den märkningen.
 
Topp