Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Contracid, Suf, Cylindre - Finns det något värde?

Diskussion i 'Vintage' startad av Cedena, 8 juni 2015.

1. Cedena
    Trådstartare

Cedena Torpare

Hej,
    Jag hittade tre gamla klockor på min morfarsvind när vi städade ut den. Finns det någon som vet om det finns något värde i dessa?
    Klocka 1 är ett Contracid armandsur, 116307, revue sport. Fungerar fint när jag vred upp den.
    Klocka 2 är ett Suf fickur (tror jag, svårt att läsa) Står GL på baksidan. Fungerar fint den med när jag vred upp den.
    Klocka 3 är ett Cylindre fickur, N131560, 90 rubies, EC 0,800. Vet inte om den fungerar då man verkar behöva en nyckel för att vrida upp den.

Se bilder nedan.

Tacksam om någon kan berätta något om dessa :)

Bifogade filer:

2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Har ingen vidare koll på fickur men har svårt att tro att de har något vidare högt ekonomiskt värde. Revue-armbandsuret är trevligt men storleken drar ner det ekonomiska värdet rejält tyvärr.

Finns andra värden än det ekonomiska och där avgör du själv hur värdefulla dom är :)

Hans_Delsbo har stenkoll på fuckur.

3. Cedena
    Trådstartare

Cedena Torpare

Tack för hjälpen. :)
    Hur stor ska en Revue vara? Den jag har har en diameter på 2,9 cm på själva klockan. Det kändes rätt ordinärt.

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Skulle tippa på 150-300:- för revuen.

Fixoflex gillar detta.
  5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    För de flesta män går gränsen vid 34-36mm även om jag tycker att det kan vara coolt när folk bär upp mindre ur.

eriksson850 gillar detta.
  6. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag är lite trött, så ursäkta dåligt underbyggda svar.
    Skulle säga att båda fickuren ligger runt 5-700 kr och skvalpar, med reservation uppåt, saker och ting kan dra iväg.

Det första, oöppnade daterar jag lite på släng till runt tjugotalet, i stort sett enbart på fonten på siffrorna, det andra kallar jag för ett sent artonhundratalsur, undrar om det inte är ett Staufferverk? I så fall är det nog ett riktigt snålur (är jewelsen färglösa?) och kan vara ända in på nittonhundra trots att det är nyckeluppdragning. Den är i alla fall gjort i 80% silver, och det är nog det andra också.

LongCon Vad är ett "fuckur"?

eriksson850, Fixoflex och LongCon gillar detta.
  7. Cedena
    Trådstartare

Cedena Torpare

Tu
    Tusen tack för er hjälp :)

8. Cedena
    Trådstartare

Cedena Torpare

Det öppnade har stenar som ser violetta ut, det oöppnade trodde jag inte gick att öppna, med det har jag lyckats med nu. :)
    Stenarna ser silverfärgade ut. Den har en stämpel inuti med vad jag tycker ser ut som en fågelbur som hänger på en månskära, en silverstämpel (0,800) samt siffrorna 5667104. På själva urveket är det en sirlig gravyr och så bokstäverna FASR. Går det att tyda någonting mer av det? :)

9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Det är inte en halvmåne och en krona då?
    Typ liknande den här.

HalbmondundReichskrone1.jpg

I sådana fall betyder det att klockan någon gång har tillverkats eller importerats till tyskland.

http://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.php

10. Cedena
    Trådstartare

Cedena Torpare

Jo,
    Aha, jo stämpeln är väldigt lik den fast kronan är närmare månen (och mindre jämförelsevis mot månen) och så är det ett litet "moln" längst ner på månen.

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Då är det nog en sådan märkning :)

Du kan ju googla lite bilder på "Halbmond und Reichskrone watch" så får du upp lite olika varianter av den märkningen.

Strindberg gillar detta.