• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cool patina på en 1979 Root Beer

Maxim

Cartier
I've been eyeing up vintage GMTs ever since handling a few Pepsi 1675s, but they're not easy to come by. When I saw this for sale the other day I absolutely couldn't resist.
It's a 1979 "root beer" model, but the brown top coat on the dial has deteriorated and let the gorgeous maroon underneath show through. I think it's absolutely the most beautiful dial I've ever seen, and I love that it's completely unique. The faded insert, ringed by a gold bezel, tops it off and really sets off the dark red in the dial. I really am in love with this watch, and can't stop staring at it!!
I was hesitant at first about buying a watch with any gold on it, but I think the two-tone looks very classy on a nato/suede strap. With the original two-tone bracelet I think it'd be a bit over the top.
I've taken the last picture in the sequence on my wrist, but credit for the other pictures goes to HQ Milton, who originally sold the watch to the previous owner.

JvFmjSI.jpg


g0ztNUq.jpg


Fler bilder: http://imgur.com/a/N3Qlw#0
Källa: http://www.reddit.com/r/Watches/comments/1s7brt/1979_rolex_gmt_16753_latest_acquisition_a_truly/
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nja.. känns som begreppet platina är högst diffus. Vart går gränsen mellan att en klocka har patina och när är den bara trasig/sliten? Gillar småslitna klockor och faded inserts lika mycket som näste kille, men det här är nog lite väl mycket för min smak.... Fast å andra sidan inser jag nu att jag har mycket patinerade fönsterkarmar hemma!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det här med patina har blivit lite överdrivet. Kollar man på gamla Submariners t ex så är det nästan så att "fulast" tavla är dyrast. Tavlorna må vara solblekta och fina, men när det blir missfärgningar och fläckar så tycker inte jag att det är så charmigt faktiskt.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Lätt att det går överstyr när oseriösa säljare börjar mixtra med fina klockor för att få dom att se ruffigare ut än vad dom var. Jag vill inte ha en fejkpatinerad klocka.
 

Archie

Cartier
Nja.. känns som begreppet platina är högst diffus. Vart går gränsen mellan att en klocka har patina och när är den bara trasig/sliten? Gillar småslitna klockor och faded inserts lika mycket som näste kille, men det här är nog lite väl mycket för min smak.... Fast å andra sidan inser jag nu att jag har mycket patinerade fönsterkarmar hemma!
instämmer... alla defekter går numer under namnet patina. snart börjar väl bilhandlarna med samma resonemang... rostig? nä förfan det är bara lite patina
 
Topp