• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CORNICHE

Bertil34

Breitling
Hittepå? Du menar till skillnad från varumärkena Rolex och Patek Philippe som är av naturen givna?

Du köper alltså en Rolex för 200 000 kr för att tillverkningskostnaderna är såpass höga? Riiiight. Varumärket min vän. Det är nog få företag som spenderar lika stor andel av sin budget på marknadsföring som de stora klockmärkena. Man måste rättfärdiga sina priser och bevara exklusiviteten.

Nu är jag kanske ute på tunn is, men jag skulle våga påstå att Corniche lägger ner proportionellt mindre pengar på marknadsföring än dess anrika schweiziska motparter.

He,he...

Du har väl inte helt fel.:D

Men jämför inte Rolex & Patek, det blir lite fel med tanke på hur klockorna tillverkats.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hittepå? Du menar till skillnad från varumärkena Rolex och Patek Philippe som är av naturen givna?

Du köper alltså en Rolex för 200 000 kr för att tillverkningskostnaderna är såpass höga? Riiiight. Varumärket min vän. Det är nog få företag som spenderar lika stor andel av sin budget på marknadsföring som de stora klockmärkena. Man måste rättfärdiga sina priser och bevara exklusiviteten.

Nu är jag kanske ute på tunn is, men jag skulle våga påstå att Corniche lägger ner proportionellt mindre pengar på marknadsföring än dess anrika schweiziska motparter.
Jämför du koskinn med Rolex? Koskinn är ett imaginärföretag precis som Gant, Lexington och andra märken som lever på en påhittad historik och image. Drivs väl av 3 personer i STHLM med masters degree i marknadsföring som vanligt. Köp en Citizen för samma peng så får du en bra klocka.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jämför du koskinn med Rolex? Koskinn är ett imaginärföretag precis som Gant, Lexington och andra märken som lever på en påhittad historik och image. Drivs väl av 3 personer i STHLM med masters degree i marknadsföring som vanligt.

Återigen, påhittad image? Kan någon vänligen förklara för mig - kommer Rolexs image från naturen eller? Skapade Skaparen Rolex på den åttonde dagen? Är Rolex ett spontant resultat av gudomligt hantverk och fantastiska uppfinningar?

All cred åt Rolex och andra toppmärken, men dess historiska (och nutida) framgång byggde till stor del på noggrant planerad marknadsföring. Dess image skapades. Rolex är också ett "påhittat" varumärke.

Missförstå mig inte. Självklart har Rolex en fantastisk historik och detta har bidragit enormt till vad Rolex är idag. Men låt oss inte låtsas som att marknadsföring, planerad och utförd av folk med "masters degree i marknadsföring", inte spelar stor roll. Ta och se på en Wimbledon-match live och försök missa Rolexskyltarna. Eller åk till någon storstad och spana in höghusen som är klädda med Rolex/Tag Heuer/Breitling/Omega/IWC-reklam från topp till tå.

Köp en Citizen för samma peng så får du en bra klocka.

Du kanske ska påminnas om att du inte är den enda personen som existerar. Ja, du är en klockfantast som bryr sig om urverk och dylikt, men förstå att de flesta inte är sådana. Coniche skapades inte för att tillfredsställa klockfantaster. Det är en modeklocka vars målgrupp är modefolk (och egentligen den stora massan som inte vet någonting om/bryr sig om urverk och kalibrar utan bara vill ha en snygg accessoar på armen). Det är ingenting som jag skulle köpa. Men sen tillhör jag inte deras målgrupp. Och jag tycker att det är helt rimligt att en modemedveten person köper en Corniche, för det ÄR ju en snygg klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Återigen, påhittad image? Kan någon vänligen förklara för mig - kommer Rolexs image från naturen eller? Skapade Skaparen Rolex på den åttonde dagen? Är Rolex ett spontant resultat av gudomligt hantverk och fantastiska uppfinningar?

All cred åt Rolex och andra toppmärken, men dess historiska (och nutida) framgång byggde till stor del på noggrant planerad marknadsföring. Dess image skapades. Rolex är också ett "påhittat" varumärke.

Missförstå mig inte. Självklart har Rolex en fantastisk historik och detta har bidragit enormt till vad Rolex är idag. Men låt oss inte låtsas som att marknadsföring, planerad och utförd av folk med "masters degree i marknadsföring", inte spelar stor roll. Ta och se på en Wimbledon-match live och försök missa Rolexskyltarna. Eller åk till någon storstad och spana in höghusen som är klädda med Rolex/Tag Heuer/Breitling/Omega/IWC-reklam från topp till tå.



Du kanske ska påminnas om att du inte är den enda personen som existerar. Ja, du är en klockfantast som bryr sig om urverk och dylikt, men förstå att de flesta inte är sådana. Coniche skapades inte för att tillfredsställa klockfantaster. Det är en modeklocka vars målgrupp är modefolk (och egentligen den stora massan som inte vet någonting om/bryr sig om urverk och kalibrar utan bara vill ha en snygg accessoar på armen). Det är ingenting som jag skulle köpa. Men sen tillhör jag inte deras målgrupp. Och jag tycker att det är helt rimligt att en modemedveten person köper en Corniche, för det ÄR ju en snygg klocka.
Preaching to the choir. Jag har aldrig någonsin påstått att Rolex är något unikt eller prisvärt. De lever helt och hållet på sitt märkes status (vilket alla märken iofs gör) och marknadsföringsapparaten är galen. Vad jag menar är att Koskinn är fullständigt oattraktivt av alla anledningar; fantasilös outsourcing vilket gör att jämförelsen med Rolex som faktiskt designar, utvecklar och tillverkar sina egna varor blir väldigt konstig.

Givetvis hsr jag full förståelse för att inte Hasse eller Carina orkar sätta sig in i detta men att märket "hyllas" på KS ser jag som direkt pinsamt, speciellt med tanke på vad man kan få för Casio, Citizen, Orient, SEIKO, Seagull osv i samma prisklass.
 

Erkkn

Cartier
Såg att de släppt en kronograf nu riktigt stilig !
mobile-start.jpg

HC_Black_Steel-Angle.jpg

HC_Black_Steel-Front.jpg

HC_Black_Steel-On_Table.jpg

Bilderna stulna från hemsidan !

https://cornichewatches.com/shop/chronograph/?chronograph_stainless_steel
 
Den är riktigt snygg, för tankarna till PP5170G på ett bra sätt. Är det någon som kan förklara vad "Hybrid Meca-Quartz verk" innebär?
 
Topp