Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Cortébert!?

Diskussion i 'Vintage' startad av Fixoflex, 7 augusti 2014.

1. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Cortébert!

Denna landade häromdagen. En Cortébert från gissningsvis 60-talets mitt!

Det har varit lite info om märket i några trådar här på KS och är ett väl etablerat namn i klockkretsar. Tycker
    ändå att den för en undanskymd tillvaro i norden. Företaget har anor sedan slutet av 1700-talet och har alltså några år på nacken!

Det är också känt att de tillverkade ur av mycket bra kvalitet under långa perioder. Som så många andra kvalitetsmärken/fabrikat så hamnade de till slut under järnvägens beskydd (främst Italien och Turkiet).

Det verkar dock lurigt vad som hände under 60-talet. I klockan som jag äger sitter det ett ETA 2472 automatiskt verk. Tillverkade inte Cortebért automatiska verk? Var det så att dom anlitade redan kända tillverkare av automatiska verk i sina boetter?

Cortébert var ju själva leverantörer till en mängd andra klockföretag - men vad hände med det automatiska verken!

Här är lite bilder!

Tackar för att ni tittar och fyll gärna på med info!

DSCF2196.JPG

DSCF2197.JPG

DSCF2198.JPG

DSCF2213.JPG

Kettil, jabla, KMS och 12 andra gillar detta.
  2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till ett fint exemplar, du fångar alltid klockor i fint skick och det är en fröjd att följa inflödet! ;)

Fixoflex gillar detta.
  3. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Cortébert tillverkade absolut egna automatverk. Cortéberts "Corterotor"-verk baserades på deras välbeprövade manuella verk 697 (med varianter så som 696, 10,5 lignes istället för 11,5) och gavs beteckningen 700 (med varianter så som 704 med datum).
    Här är kaliber 700: [​IMG]

Runt 60-talet tycks dock dessa mycket riktigt upphöra. På 70-talet har de egna verken helt försvunnit och istället går det att finna generiska verk så som FHF 96-4 och liknande i klockorna. Det är också då man hittar automatiska ETA-verk, som ditt ovan, i klockorna. Ofta då med egen beteckning.

Vad har hänt med ettan i 1790 på baksidan förresten? Det såg lite lustigt ut.

Angående den undanskymda tillvaron i norden beror detta sannolikt på att Cortébert inte såldes under namnet Cortébert här. Istället såldes de under namnet Viking (i Skandinavien) och Tellus (i Tyskland). Dessa är inte helt ovanliga. Jag misstänker att namnet Cortébert helt enkelt ansågs för exotiskt för oss i norr!

Rozzy, Kettil, nifag och 5 andra gillar detta.
  4. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Tackar för denna utförliga info!

Jo, märkligt med 1:an. Tittar man i lupp ser det inte ut att ha varit en etta heller - eller så är den mycket väl bortslipad!
    FHF-verk har jag sett några med men inte med ETA verket ovan!?

LongCon gillar detta.
  5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Härligt med KS: man lär sig nya saker hela tiden. Hade aldrig hört talas om Cortébert...erm jag menar Viking tidigare. :)

Warwian och Fixoflex gillar detta.
  6. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Snyggt fyndat.
    Gillar den cleena looken, vad mäter den?

Kan inte tillföra mer än glada tillrop!

Fixoflex gillar detta.
  7. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det är en klassisk dressklocka på 34!

8. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Visst går det att hitta andra exemplar med samma verk som i ditt. Här är två exempel:
    http://www.ceasornicar.ro/forum/viewtopic.php?t=6232
    http://www.ebay.ie/itm/Cortebert-automatic-Grands-Prix-Calibre-Cortebert-286-/331223185859

Jag funderade lite på varför deras egna verkproduktion kan tänkas ha avstannat. Dessvärre finns ingen officiell information att tillgå då jag vill minnas att en brand förstörde företagets och stadens arkiv år 1959.
    Cortébert förvärvades av Ebauches SA år 1927 för att sedan tas över av Omega 1962. Jag misstänker att den egna verkproduktionen avstannade i samma veva som Omega tog över ägandeskapet i företaget. Det stämmer rätt i tiden med när man kan se generiska verk dyka upp i klockorna. Varför Omega tog över kan man endast spekulera i. Kanske gick företaget knackigt redan innan quartzkrisen?

Fixoflex gillar detta.
  9. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Stort tack igen Warwian!

Jo, jag läste på någon sida att det är mycket svårt att hitta material och info om tillverkningen! Vad Omega ville uppnå handlar kanske enbart om att köpa kunskap, vem vet!?

Warwian gillar detta.
  10. aleks

aleks Friends of KS

Grattis till klockan!

Fixoflex gillar detta.
  11. Lucidor

Lucidor Torpare

Kul namn på klockmärket - får mig att tänka på Dilbert!

Fixoflex gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul att du delar med dig men kan inte tillföra något.

Fixoflex gillar detta.
  13. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Mycket vackert formgiven. Visarna, kronan och indexen ger den ett kraftfullt uttryck.

Fixoflex gillar detta.