• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cortébert!?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Cortébert!

Denna landade häromdagen. En Cortébert från gissningsvis 60-talets mitt!

Det har varit lite info om märket i några trådar här på KS och är ett väl etablerat namn i klockkretsar.
Tycker ändå att den för en undanskymd tillvaro i norden. Företaget har anor sedan slutet av 1700-talet och har alltså några år på nacken!

Det är också känt att de tillverkade ur av mycket bra kvalitet under långa perioder. Som så många andra kvalitetsmärken/fabrikat så hamnade de till slut under järnvägens beskydd (främst Italien och Turkiet).

Det verkar dock lurigt vad som hände under 60-talet. I klockan som jag äger sitter det ett ETA 2472 automatiskt verk. Tillverkade inte Cortebért automatiska verk? Var det så att dom anlitade redan kända tillverkare av automatiska verk i sina boetter?

Cortébert var ju själva leverantörer till en mängd andra klockföretag - men vad hände med det automatiska verken!

Här är lite bilder!

Tackar för att ni tittar och fyll gärna på med info!


DSCF2196.JPG


DSCF2197.JPG


DSCF2198.JPG


DSCF2213.JPG
 
Senast ändrad:

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till ett fint exemplar, du fångar alltid klockor i fint skick och det är en fröjd att följa inflödet! ;)
 

Warwian

Cartier
Cortébert tillverkade absolut egna automatverk. Cortéberts "Corterotor"-verk baserades på deras välbeprövade manuella verk 697 (med varianter så som 696, 10,5 lignes istället för 11,5) och gavs beteckningen 700 (med varianter så som 704 med datum).
Här är kaliber 700:
Cortebert%20Huntermatic%20C700%20Grand%20prix%207_resize.jpg


Runt 60-talet tycks dock dessa mycket riktigt upphöra. På 70-talet har de egna verken helt försvunnit och istället går det att finna generiska verk så som FHF 96-4 och liknande i klockorna. Det är också då man hittar automatiska ETA-verk, som ditt ovan, i klockorna. Ofta då med egen beteckning.

Vad har hänt med ettan i 1790 på baksidan förresten? Det såg lite lustigt ut.

Angående den undanskymda tillvaron i norden beror detta sannolikt på att Cortébert inte såldes under namnet Cortébert här. Istället såldes de under namnet Viking (i Skandinavien) och Tellus (i Tyskland). Dessa är inte helt ovanliga. Jag misstänker att namnet Cortébert helt enkelt ansågs för exotiskt för oss i norr!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Cortébert tillverkade absolut egna automatverk. Cortéberts "Corterotor"-verk baserades på deras välbeprövade manuella verk 697 (med varianter så som 696, 10,5 lignes istället för 11,5) och gavs beteckningen 700 (med varianter så som 704 med datum).
Här är kaliber 700:
Cortebert%20Huntermatic%20C700%20Grand%20prix%207_resize.jpg


Runt 60-talet tycks dock dessa mycket riktigt upphöra. På 70-talet har de egna verken helt försvunnit och istället går det att finna generiska verk så som FHF 96-4 och liknande i klockorna. Det är också då man hittar automatiska ETA-verk, som ditt ovan, i klockorna. Ofta då med egen beteckning.

Vad har hänt med ettan i 1790 på baksidan förresten? Det såg lite lustigt ut.

Angående den undanskymda tillvaron i norden beror detta sannolikt på att Cortébert inte såldes under namnet Cortébert här. Istället såldes de under namnet Viking (i Skandinavien) och Tellus (i Tyskland). Dessa är inte helt ovanliga. Jag misstänker att namnet Cortébert helt enkelt ansågs för exotiskt för oss i norr!


Tackar för denna utförliga info!

Jo, märkligt med 1:an. Tittar man i lupp ser det inte ut att ha varit en etta heller - eller så är den mycket väl bortslipad!
FHF-verk har jag sett några med men inte med ETA verket ovan!?
 

Warwian

Cartier
Tackar för denna utförliga info!

Jo, märkligt med 1:an. Tittar man i lupp ser det inte ut att ha varit en etta heller - eller så är den mycket väl bortslipad!
FHF-verk har jag sett några med men inte med ETA verket ovan!?

Visst går det att hitta andra exemplar med samma verk som i ditt. Här är två exempel:
http://www.ceasornicar.ro/forum/viewtopic.php?t=6232
http://www.ebay.ie/itm/Cortebert-automatic-Grands-Prix-Calibre-Cortebert-286-/331223185859

Jag funderade lite på varför deras egna verkproduktion kan tänkas ha avstannat. Dessvärre finns ingen officiell information att tillgå då jag vill minnas att en brand förstörde företagets och stadens arkiv år 1959.
Cortébert förvärvades av Ebauches SA år 1927 för att sedan tas över av Omega 1962. Jag misstänker att den egna verkproduktionen avstannade i samma veva som Omega tog över ägandeskapet i företaget. Det stämmer rätt i tiden med när man kan se generiska verk dyka upp i klockorna. Varför Omega tog över kan man endast spekulera i. Kanske gick företaget knackigt redan innan quartzkrisen?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Visst går det att hitta andra exemplar med samma verk som i ditt. Här är två exempel:
http://www.ceasornicar.ro/forum/viewtopic.php?t=6232
http://www.ebay.ie/itm/Cortebert-automatic-Grands-Prix-Calibre-Cortebert-286-/331223185859

Jag funderade lite på varför deras egna verkproduktion kan tänkas ha avstannat. Dessvärre finns ingen officiell information att tillgå då jag vill minnas att en brand förstörde företagets och stadens arkiv år 1959.
Cortébert förvärvades av Ebauches SA år 1927 för att sedan tas över av Omega 1962. Jag misstänker att den egna verkproduktionen avstannade i samma veva som Omega tog över ägandeskapet i företaget. Det stämmer rätt i tiden med när man kan se generiska verk dyka upp i klockorna. Varför Omega tog över kan man endast spekulera i. Kanske gick företaget knackigt redan innan quartzkrisen?


Stort tack igen Warwian!

Jo, jag läste på någon sida att det är mycket svårt att hitta material och info om tillverkningen! Vad Omega ville uppnå handlar kanske enbart om att köpa kunskap, vem vet!?
 
Cortébert!

Denna landade häromdagen. En Cortébert från gissningsvis 60-talets mitt!

Det har varit lite info om märket i några trådar här på KS och är ett väl etablerat namn i klockkretsar. Tycker
ändå att den för en undanskymd tillvaro i norden. Företaget har anor sedan slutet av 1700-talet och har alltså några år på nacken!

Det är också känt att de tillverkade ur av mycket bra kvalitet under långa perioder. Som så många andra kvalitetsmärken/fabrikat så hamnade de till slut under järnvägens beskydd (främst Italien och Turkiet).

Det verkar dock lurigt vad som hände under 60-talet. I klockan som jag äger sitter det ett ETA 2472 automatiskt verk. Tillverkade inte Cortebért automatiska verk? Var det så att dom anlitade redan kända tillverkare av automatiska verk i sina boetter?

Cortébert var ju själva leverantörer till en mängd andra klockföretag - men vad hände med det automatiska verken!

Här är lite bilder!

Tackar för att ni tittar och fyll gärna på med info!


DSCF2196.JPG


DSCF2197.JPG


DSCF2198.JPG


DSCF2213.JPG


Mycket vackert formgiven. Visarna, kronan och indexen ger den ett kraftfullt uttryck.
 

Helagoes

Breitling
Denna tråden vill jag sparka liv i igen! Cortébert är en tillverkare som länge fascinerat mig, inte minst då de trots sin enormt höga kvalité gått under radarn. En mycket hängiven urmakare som jag träffade i Kungsbacka för några år sedan talade mycket gott om dessa urverk, och nämnde att de bl.a. tillverkade urverk åt Rolex under några års tid i krokarna kring 40-/50-talet. Har någon mer information om detta? Hade ju varit häftigt att få läsa på lite mer om det samarbetet!

För övrigt kan jag utifrån egen erfarenhet säga att de är mycket trevliga urverk att jobba med. Denna klockan köpte jag strax efter mitt möte med ovan nämnda urmakare. Jag blir fortfarande förundrad varje gång jag öppnar den över hur fint urverk jag lyckades komma över för en sån liten slant.
 

Bilagor

  • IMG_20200319_131437.jpg
    IMG_20200319_131437.jpg
    245.8 KB · Visningar: 14
  • IMG_20200319_131157.jpg
    IMG_20200319_131157.jpg
    205.3 KB · Visningar: 14

mr_lp

Omega
IMG_20200401_211319.jpg
IMG_20200401_211723.jpg
Här är min stålgrå historia. Inte en aning om hur gammal, gissar att det kan vara efter dom inte längre använde egna urverk tyvärr.
 
Senast ändrad:

mr_lp

Omega
Lysande, tackar för infon. Känns som en 70-talare så det är ju efter dom blev uppköpta så.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Helagoes:
Jag hittade följande verk som används både av Rolex och cortebert i min översättningstabell
generale ressorts GR2 ( som kan vara bra att ha om man letar delar till ganska udda klockor. Ofta finns verket under annan referens hos andra fabrikat ) vet dock inte vilket företag som ursprungligen utvecklade verken:

Cortebert 425 / Rolex 1061
10 1/2 / Rolex 10
401/ Rolex 10 1/2 -51
625/ Rolex 5”
 

Helagoes

Breitling
Helagoes:
Jag hittade följande verk som används både av Rolex och cortebert i min översättningstabell
generale ressorts GR2 ( som kan vara bra att ha om man letar delar till ganska udda klockor. Ofta finns verket under annan referens hos andra fabrikat ) vet dock inte vilket företag som ursprungligen utvecklade verken:

Cortebert 425 / Rolex 1061
10 1/2 / Rolex 10
401/ Rolex 10 1/2 -51
625/ Rolex 5”
Spännande. Detta känns ju som en rykande pistol i jakten på samarbetet Cortébert/Rolex. Var dock svårt att hitta några urverk med de referenserna, men jag skall göra min hemläxa lite bättre och se vad det ger.
 
Topp