Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Corum -Åsikter....

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 21 februari 2013.

1. ...vad tycker ni om Corum?,

Jag gillar designen på flera av deras modeller och idag så passade jag på att prova två st hos Wohlins, måste säga att kvalitén känns riktigt meckig för klockor för +80k....

Fick ingen kvalitets känsla alls...

46mm

48mm

Vad tycker ni?

2. BME

BME Borgare

Från:
    Stockholmish
    Jag föredrar den som ligger i bakgrunden! :D

3. China

China Guest

Jag är väl inte så imponerad av caliber 984, till det priset borde den omarbetade ETA 2894-2 ha fått en bättre översyn. Det känns väl inte som att det här verket platsar i en klocka i den här prisklassen, men där är inte Corum ensamma. Tidigare produktion tycker jag väl är sådär, och Bubble modellerna känns ganska knepiga (en högst personlig åsikt).

4. Nu menade jag i första hand inte verket, men finishen överlag som känslan i vridringen, tavlan, gummibandet, låset, kronan, mer hela känslan av klockan, det kändes VERKLIGEN inte som en klocka som kostar över 80k...men snygga är dom...

Håller med om att Bubble modellerna är underliga, men många samlar på dom har jag hört?

5. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fruktansvärt fula klockor tycker jag!

6. China

China Guest

Ok, för att utveckla det hela så fick jag också intrycket av att man missat en övergripande känsla av exklusivitet (inte minst valet av urverk). Kvalitén ligger nog och lurar någonstans i bakgrunden, men för min del så krävs det mycket mer för att det ska "klicka" i den här prisklassen. Bubble har sina fans, och Black Tabogan har väl också fått en viss status i en del samlarkretsar. Sedan är som bekant tycke och smak olika, och för mig så känns det väl som att Corum inte har lyckats att träffa helt rätt med någon modell och skapa en riktig ikon som bär upp varumärket.

7. leben

leben El Patrón

Tycker att Corum Trophy 41 är cool.

Sen har de för mkt Swatchgrejer med Baron Samedi och annat skit....

8. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Påminner om victorinox tycker jag, med den skillnad att corum försökt få sitt namn till ett statusmärke och därmed höjt priserna något absurt. De har väl nån ok variant men de flesta ser och känns som du säger inte helt 100.
    De vänder sig väl å andra sidan mer åt målgrupper som söker bekräftelse och uppmärksamhet än till klocknördar. Rika slynglar utan koll finns det ju gott om.

9. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Mig veterligen finns det bara en Corum värd att äga. :D

10. Charles_

Charles_ Präst

Ingenting jag någonsin kommer att köpa, men deras Golden Bridge är ändå ganska cool.

11. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Guld ska man ha :mrgreen:

12. Nu var ju frågan mer hur kvaliten var :)

MEN ska man ha en ikon från Corum är det vä någon av dessa? Båda i material godkända av Målarn...

Coin

Ingot

13. Crowolf

Crowolf Guest

Hiskeligt bling! Sorry.....

14. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Nä, usch! Pannan är 1000 ggr bättre!

15. Den hade aldrig fått vika för en Corum hur som.... ;)

16. Ricrob

Ricrob Friherre

Gillar designen delvis.. Har svårt för flaggorna, även om det är de som är en stor del av deras egna charm.. Sen håller jag med om att finishen inte håller måttet. Den andra på bild ser ju näst intill plastig ut! :shock:

17. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Corum är fina dinkor, speciellt golden bridge. Här är min admiral's cup victory challenge som nu är såld.

18. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Corum är lite utav en udda fågel.

19. Vad tyckte du om kvaliten på den?

20. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Tyckte inte det var nåt fel på kvaliten, men 48mm är för stort och titan är för lätt för min smak.
    Men köp begagnat om du inte kan få grym rabatt hos AD, för andrahandsvärdet är uruselt.

21. Dom här är rätt coola, men har aldrig sett dom IRL...

22. Singular

Singular Företag Forumsponsor

De är tuffa (och med en spännande känsla i materialet), men precis som med IWCs och Ulysse Nardins vulkade dykare är jag ordentligt tveksam till hur den där beläggningen kommer att se ut med några år på nacken...

(facit - den kommer sannolikt att blekna, bli spröd, spricka och trilla av. Inte coolt.)

23. Sir_Pierre

Sir_Pierre Bonde

Från:
    Malmö
    Jag gillar Admirals Cup pga designen och storlekarna. Och det är det man först och främst går efter vid köp.
    Men visst, lite väl saftig prislapp har dom.
    Jag tycker detta inlägget förklarar det hela rätt så bra ang prisvärdheten

http://www.sirpierre.se/2011/10/corum-5 ... diver.html

24. Ja, du har forumets FETASTE samling Pierre, bra skrivet och vi tänker nog rätt lika, av dom fyra du visade är Hubben klart coolast följt av Maren....

Du vet att vi har en tråd för kompletta samlingar, just saying.... :roll:

http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=819&hilit=samling&start=200

Coolt att Hubben nästan ser liten ut med sina 48mm bland dom andra giganterna....MEN skulle inte en PAM 341 passa bra in där ;)

25. Sir_Pierre

Sir_Pierre Bonde

Från:
    Malmö
    Hehe.. Jo du vet att jag är sugen på den lite till och från.. Men jag måste iallafall börja med att pröva nått i den storleken.. 60mm är STORT alltså... Men sugen är jag.. Ibland =)

26. Sir_Pierre

Sir_Pierre Bonde

Från:
    Malmö
    Men ja åter till ämnet.. Jag gillar Corum.
    Kvaliten ser jag inga problem alls med..

Men iomed att jag har Orisen.. Som är SÅ prisvärd.. Samma storlek osv.. Mer eller mindre samma urverk.
    Så gör den Corumen till svindyr

Mårtenssons ur Brookfield