• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corum Admirals Cup Legend 42

svesam

Rolex
Recension Corum Admirals Cup Legend 42

Modellnamn: Admirals Cup Legend 42
Tillverkare: Corum
Referens: 395.101.20/v720 AK10
Årsmodell: 2013
Urverk: CO395 (ETA 2895)
WR: 50m
Diameter: Ø 42 mm
Tjocklek: 9,5 mm
Armband: Polerat/ borstat stl med tripel fold spännet.
Urtavla: Grafitgrå
Glas: safirglas med AR
Gångreserv: 42 timmar
Funktioner: Small-second, datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad)

Min andra recension på forumet. Denna gång är det den härliga Corumen som ska avhandlas. Givetvis kommer den att jämföras med min Breitling Superocean Heritage Chrono (recenserad här) eftersom tanken är att dessa två ska komplettera varandra :)
Nu kör vi!

Första intryck
Vilken läckerbit! Denna klocka fångade min blick direkt där den stod bakom pansarglaset hos handlaren.
Den udda formen (12-hörningen), mixen av polerat och borstat stål, de till perfektion polerade indexen och visarna och avslutningsvis tavlan.



Jösses vilken klocka, men vad är det för märke. Corum… Är det inte de som har hela färgskalan i sina flaggarrangemang runt tavlan och ser allmänt konstiga ut? Den enda Corum jag ens sett innan var en kamrats och det var en megastor (48mm om jag inte missminner mig) pjäs på gummi, riktigt cool men på ett helt annat sätt. Kan denna lilla läckerbit verkligen vara av samma märke?!
Det här var verkligen något helt nytt, spännande, oväntat och otroligt ha-begär skapande.
Var bara tvungen att prova den vilket leder oss till nästa rubrik…

Att bära
Känslan att spänna på sig en ny klocka och den omedelbart sitter perfekt är en känsla som jag tror många känner igen. I och med det så övergår ha-begäret direkt till en prisförhandling med säljaren för den klockan måste bara köpas…
Nu har en dryg vecka gått sedan jag köpte klockan och den har inte lämnat armen sedan dess. Den bara trivs där. Den får lekande lätt plats under manschetten men tittar lika lätt fram när det behövs.
I jämförelse med min SOHC så är denna något helt annat. Den märks inte för den är så smäcker och lätt men så fort jag tittar på den så kommer jag på mig själv att fånle lite för att den är så ruskigt snygg och att jag bara måste vinkla den lite fram och tillbaka bara för att se hur tavlan skiftar i färg… Nördigt, absolut. Tillfredställande, you bet!

Se där, tavlan är mörkgrå...

...och när vi vrider lite så blir den ljusgrå :)


Upplevd kvalitet
Det går inte att komma ifrån att i jämförelse med klumpeklossen SOHC så känns denna bräcklig. Den är sannolikt inte det men som sagt i jämförelse med.
Däremot är det en helt grym kvalitet på alla ingående bitar. Det polerade är minst lika spegelblankt på Corumen som på Bratten och de är ju erkänt vassa på det där med att polera.
De borstade delarna är så precist utförda så det går inte att finna några avvikelser i form av förvirrande byten av streckens rikting i borstandet. Ordning och reda således.
Uppdraget känns lite märkligt då det i princip är noll motstånd i fjädern. Trodde nästan något var fel först men det ska tydligen vara så. Gångreserven är dessutom gott och väl de utlovade 42 timmarna så inga problem således.

Borstat möter polerat (kronan är inte repig utan den klantiga fotografen missade att torka bort fingeravtryck...)


Stilstudie loggan och nyckeln:



Stilstudie "small-seconds":



Armbandet känns, nu när det är nytt, mycket trevligt Däremot tror jag att denna länk kommer att strechas ganska snabbt. Men det får tiden utvisa. Dessutom saknar jag microjustering vilket i min bok är största nackdelen med den i övrigt cleana look som trippel fold spännet ger.


Det dekorerade verket bakom glas tål ett eget omnämnande då det är riktigt hypnotiserande och sitta och dumstirra på härligheten när det jobbar… Ni med glasade baksidor vet vad jag pratar om.


För övrigt så är det här verket ett helt annat väsen än det i Breitlingen. Det stora tunga 7750-baserade verket är betydligt mer levande än det lilla dekorerade 2895-verket som jobbar mer tillbakadraget. Den här klockan är nästan helt tyst. Visst går det att höra hur verket jobbar och hur rotorn snurrar men då får man verkligen anstränga sig. Kan ett dekorerat ETA verk bli mycket bättre än så här? Vet inte.



Slutsats
Efter att ha varit på jakt efter ett lite diskretare alternativ till den ”überfeta” SOHC:n så hittade jag till slut denna udda fågel. Eller möjligen hittade den mig från sin plats bakom det tjocka glaset hos favorithandlaren… Blev det rätt då?
Ja efter bara en veckas bärande känns det verkligen så. Den är perfekt utifrån att den är just diskretare än Bratten. Den väcker ingen nämvärd uppmärksamhet förutom hos de invigda som nyfiket tittar efter den med lite frågande blick som säger ”var det verkligen en Corum…”
Av kommentarerna i nyköps-tråden om klockan så inser jag dessutom att, förutom att den är riktigt ovanlig så är den dessutom riktigt uppskattad vilket så klart är kul.
Just nu så är detta klockan jag bär till vardags på kontoret och Breitlingen bor just nu på ocean racer och tjänstgör på ”fritiden” Får se om det är ett scenario som håller i sig.

Collection complete !
Eller…





Plus:
Sjukt snygg !
Prisvärd (japp fick knasbra pris av den lokala AD:n)
Bekväm
Verkligen ingen dussinklocka
Tavlan och finishen
Perfekt komplement till Breitlingen.
Minus:
Andrahandsvärdet…
Frågetecken på hur länken klarar tidens tand och saknar microjustering
Ej dubbel AR på safiret

Betyg:
4,5 av 5

Tack för titten.
//Daniel
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig recension, fick upp mina ögon för Corum - ett märke som jag annars enbart associerat till klockor med seglarflaggor på.
 

_jonte

Patek
Tack för trevlig läsning. Riktigt fin klocka och kul att du väljer något ovanligt. Nyfiken på den du skrev om länken, dvs att den kommer få stretch. Varför är det så?
 

svesam

Rolex
Tack för trevlig läsning. Riktigt fin klocka och kul att du väljer något ovanligt. Nyfiken på den du skrev om länken, dvs att den kommer få stretch. Varför är det så?

Vet inte riktigt utan det är mer en känsla av att länken inte är lika gedigen som jag är van (läs Breitling meshet till SOHC:n...)
och att den kanske över tid strechas en del.

//Daniel
 

svesam

Rolex
Tack för bra trevlig recension! Har du burit den på läder?

Japp, cheepo fixade :)

image.jpg


/Daniel
 

babanker

Panerai
Hej Svesam,

Har den suttit mycket på länken eller har det blivit mest läder? Lite nyfiken på om du annars redan efter 1 år kan se någon antydan till stretch?

Må bäst,
Philip
 
Riktigt fin klocka, själv på jakt efter en! Fast vill nog helst ha med blå tavla, hade gärna velat klämma på en i butik innan jag slår till, men verkar inte vara så många som säljer, är jag ute och cyklar? Kul att du är nöjd. :)
 
Om man vill kika på en i butik, vart ska man söka sig då? Jag har kollat deras (corums) hemsida över retailers och sen när jag gått in på dess hemsidor tex mårtenssons så ser jag inget om corum där. Ska även till Turkiet om dryga två veckor, men känns på något konstigt sett lite lurigt att köpa där nere, kanske är fördomar..

Blev visst lite text..

Fridens liljor!


Om du ska ha med blå tavla är det chronon som gäller :)

/Daniel
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul och bra och informativ Recension! Den är jätte snygg, fast jag tycker den klassiska corumen med alla flagor är lite cool. Måste känna och klämma på någon Corom vad det lider. Tack för underhållningen Daniel.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
TS hur upplevs kronan på handleden, tycker att den ser ut att vara ivägen ibland? :snaphappy:
 
Tack för recensionen. Alltid ansett att de har något speciellt och hade man haft större cojones hade man kravlat sig ut ur Omega/Rolex träsket, inget illa menat, och köpt något mer vågat. I like!
 
Topp