Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Corum, Baselworld och Klocksnackande

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 26 april 2014.

1. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tjenare!

Nyss hemkommen från dop hos min farbror som för närvarande bor i Schweiz. En trevlig släktträff där jag fick träffa den tyska delen av släkten som jag tidigare inte sett så mycket av. Under lunchen hamnar jag bredvid en något äldre herre som visar sig vara min farbrors svärfar. Vi pratar lite om allt möjligt, och plötsligt ser jag någonting glänsa på handleden.

"Nice watch", säger jag. Han skiner upp och säger glatt "Thank you, It's a Corum", och ger den till mig för att titta. Jag tycker att den var riktigt läcker, och den kom som en positiv överraskning med tanke på att jag trodde att Corums modellserier endast bestod av väldigt vulgära designer sedan tidigare.

Vidare visar det sig att han är väldigt klockintresserad, och nära vän till en av cheferna på Corum. Vi spinner iväg längs klocksnackandet en längre stund och han berättar även att han brukar befinna sig på Baselworld varje år. Vidare säger han att om jag kommer förbi nästa år ger han gladeligen bort fribiljetter åt mig och min far (som han får via hans vän), samt en rundtur hos Corums monter. Behöver knappast tilläggas att jag lämnade denna släktträff med ett stort leende. Passande nog bor min farbror i just Basel, så ett besök under klockmässan nästa år känns inte helt avlägset. :)

Hur som helst var detta klockan. Vet någon vilken modell/referensnummer det kan vara (glömde fråga honom om det)?
    2014-04-26 17.05.06.jpg

Egentligen en ganska meningslös tråd, men ack så kul att det finns ytterligare en klocktok i släkten.

DW6900MS, Grafton, Floduttern och 26 andra gillar detta.
  2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Admirals Cup

Galaxxy gillar detta.
  3. konkas

konkas Friends of KS

Gillar inte Corum men den där var ganska snygg.

Galaxxy gillar detta.
  4. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tackar tackar! Just denna verkar ha referens 984.101.24-0F02 också.

5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Snygg klocka! Kul story också, det är ju såna där avlägsna släktingar man önskar man hade!

yonsson och Galaxxy gillar detta.
  6. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det var ingen meningslös tråd, det var en kul historia.
    Jag vill också hitta en avlägsen släktning med fribiljetter :)

yonsson och Galaxxy gillar detta.
  7. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Riktigt skön story, precis sånt man älskar att höra om på KS!

Galaxxy gillar detta.
  8. jandan

jandan Friends of KS

Alltid kul att läsa artiklar som denna. Trots att jag inte kan påstå att jag är speciellt förtjust i Corum...
    Meninglös tråd, absolut inte!

Galaxxy gillar detta.
  9. Corum är verkligen ett märke jag skulle vilja testa, riktigt snygg modell oxå!

svesam och Galaxxy gillar detta.
  10. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Kul med en likasinnad i släkten!:) svesam här på forumet har ju iaf haft en liknande Corum:)

svesam och Galaxxy gillar detta.
  11. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Har fortfarande och den kommer inte flippas på ett bra tag :)

Fantastisk klocka !!
    Den som TS visar är chrono-brodern till min.

/Daniel

Grafton, jabla, Mkarlsson och 5 andra gillar detta.
  12. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Jag hittar refernsnr: 984.101.20/V705 AN10 på den, admirals cup legend 42 chrono. Men det kanske beror på formatet, har roséguld och grå/svart tavla på den länken jag kollar på. Hur som haver, det är en fantastiskt fin klocka, finns även en stålversion med blå tavla som är väldigt fin.

Galaxxy gillar detta.
  13. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Nix det ref du nämner är stål chronon på länk.
    Galaxxy har korrekt ref på G/S varianten på läder :)

/Daniel

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Kul story, och grattis får man väl säga!

Galaxxy gillar detta.
  15. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Galaxxy det är dags för din familj att adoptera mig...

Galaxxy gillar detta.
  16. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag anar en "konkurrent" till Af Sjodahls berättande i dig Galaxxy. :) Tack för att du delar med dig och jag ser fram emot ditt framtida reportage från Baselworld.

Galaxxy gillar detta.
  17. ZQT

ZQT The Banker

Kul att du delar med dig! :)

Och grattis!

Galaxxy gillar detta.
  18. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Tack för hjälpen, då lärde man sig något den här helgen med :)

19. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Corum är som Ebel ungefär, lyfter liksom inte, hos mig i a f. Men den där var riktigt snygg :)

Skickas från min iPhone

20. Grafton

Grafton Biskop

Jag är uppvuxen i tron att Corum var det absolut finaste som gick att få i klockväg, för det var en sådan som pappa gav till mamma efter att ha sparat studiebidraget i flera år, om man får tro honom. Mamma förblev en OWGirl i många år, tills hon skulle passa på att tvätta tavlan en gång när glaset hade trillat ur -med scotchbrite. Den ligger säkert kvar hemma i nån låda.
    På senare år har det mest varit lökiga regatta-klockor som jag förknippat märket med, så jag kommer ihåg att jag blev riktigt glad när jag såg @svesams mäktiga ur! Verkligen en klocka jag skulle kunna tänka mig att föra vidare Corum-arvet med.

Nedan en trevlig artikel om man vill läsa lite mer. Inleds med följande träffsäkra formulering:

"Few watches create such an impact as those which bear the Corum marque. Classic, subdued and understated styling are terms not to be found anywhere within the Corum rulebook."

http://www.thewatchpress.com/corum-from-hippy-chic-to-haute-horlogerie/

Warwian och svesam gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield