• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corum klocka

Klockan

Omega
Jag skulle köpa en Corum om jag var du. Sitter själv inne med en Ulysse Nardin . maxi marine diver. Säkerligen ett helt felaktigt köp om man frågar entusiaster som andrahandsvärde etc. Men jag gillar klockan lika mycket idag som den dag jag köpte den.
Blir att vänta någon månad.... och sedan skicka iväg ett nytt bud och hoppas på det bästa! Man kanske hittar något här i Sverige medan :)
 

svesam

Rolex
De görs ju i samma fabrik av samma folk som gör Arnold And Son så det är säkert helt OK grejer. Deras standardklockor med ETA är dock enligt mig väldigt överprisade, fula och groteska. Smaken är som baken helt enkelt.

Usch ja fula och groteska är de... ;)
image.jpg

image.jpg



Och standardverk, blä... :)
image.jpg


:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Usch ja fula och groteska är de... ;)
image.jpg

image.jpg

Och standardverk, blä... :)
image.jpg

:)
Du ser väl att urverket är alldeles för litet och inte är gjort utifrån modellen?

Håller du inte med mig så får du gärna förklara varför visarna är för korta, datumet är för litet, varför subdialen sitter för nära centrum och varför glasbaksidan har har en kant som täcker halva baksidan.
 
Senast ändrad:

John71

Breitling
Ursäkta, men jag förstår inte varför vissa dissar Corum så mycket? Smaken är ju olika. Känns lågt att hålla på så, då detta ska vara ett forum för entusiaster! Designen kanske inte tilltalar alla, men jag tycker tex. att GS är...en Seiko! So what?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ursäkta, men jag förstår inte varför vissa dissar Corum så mycket? Smaken är ju olika. Känns lågt att hålla på så, då detta ska vara ett forum för entusiaster! Designen kanske inte tilltalar alla, men jag tycker tex. att GS är...en Seiko! So what?
Liiiiite skillnad på GS och Corum. GS är ihopsatta för hand, justerade utifrån 6 positioner och 3 temperaturer med maxavvikelser strängare än COSC. Polerade för hand med erkänt bra urverk och finish. Det enda Corum har gemensamt med GS är prislappen. Du jämför ett av klockindustrins minst prisvärda märken med ett av de mest prisvärda.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ursäkta, men jag förstår inte varför vissa dissar Corum så mycket? Smaken är ju olika. Känns lågt att hålla på så, då detta ska vara ett forum för entusiaster! Designen kanske inte tilltalar alla, men jag tycker tex. att GS är...en Seiko! So what?
Dissar folk som dissar, men dissar själv... :)
 

John71

Breitling
Dissar folk som dissar, men dissar själv... :)
Jag dissar ingen. Sa bara att för mig personligen så "kittlar" inte GS. Sen vet jag att det är fantastiska klockor. Jag har själv tagit till mig er kunskap och passion för klockor när jag gjort mina egna val, vissa har jag flippat och somliga har jag behållt. Vill inte göra mig osams med någon! Tycker bara tonen kan vara lite väl fördömande, som i detta fallet med Corum. Killen är ju på g att lägga en massa pengar på sin drömklocka. Så sorry om jag trampade på någons fötter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Killen är ju på g att lägga en massa pengar på sin drömklocka. Så sorry om jag trampade på någons fötter.
Du har inte trampat på några tår. Jag tycker det faktum att "killen" är på väg att lägga 30' på en Corum är en bra anledning att kommentera klockan och belysa vad han får för andra klockor för de pengarna. Det hade varit taskigare att bara skriva "de är coola, kör bara kör".

Hade jag varit i början av mitt klockintresse så hade jag själv uppskattat om någon drog i handbromsen istället för att bara skrika "kör".
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du har inte trampat på några tår. Jag tycker det faktum att "killen" är på väg att lägga 30' på en Corum är en bra anledning att kommentera klockan och belysa vad han får för andra klockor för de pengarna. Det hade varit taskigare att bara skriva "de är coola, kör bara kör".

Hade jag varit i början av mitt klockintresse så hade jag själv uppskattat om någon drog i handbromsen istället för att bara skrika "kör".

Fast ärligt så tycker jag inte att någon ska dra i någon handbroms, att däremot tydligt förklara att det är en stoooor värdeminskning så att TS är beredd på det är en annan sak. Det finns ju faktiskt folk som inte håller med om de du och jag tycker skulle vara ett bra köp för 30 k. Det finns folk som tycker Corum är snyggast och coolast och självklart ska dem då köpa en Corum? eller? det är min åsikt i alla fall, även fast jag kanske tycker Corum är skitfula och skittråkiga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast ärligt så tycker jag inte att någon ska dra i någon handbroms, att däremot tydligt förklara att det är en stoooor värdeminskning så att TS är beredd på det är en annan sak. Det finns ju faktiskt folk som inte håller med om de du och jag tycker skulle vara ett bra köp för 30 k. Det finns folk som tycker Corum är snyggast och coolast och självklart ska dem då köpa en Corum? eller? det är min åsikt i alla fall, även fast jag kanske tycker Corum är skitfula och skittråkiga.
Point taken, klart killen ska köpa en Kia för Porschepengar om han vill.
 

Klockan

Omega
Du har inte trampat på några tår. Jag tycker det faktum att "killen" är på väg att lägga 30' på en Corum är en bra anledning att kommentera klockan och belysa vad han får för andra klockor för de pengarna. Det hade varit taskigare att bara skriva "de är coola, kör bara kör".

Hade jag varit i början av mitt klockintresse så hade jag själv uppskattat om någon drog i handbromsen istället för att bara skrika "kör".
Blir inget köp på 30k =) Kanske ska försöka om en månad igen, men då blir det ett bud runt 20-25k! Så får man väl ta en -10.000kr!
 

Brigante

Breitling
Hej allihop!

Även jag ny användare, riktigt kul att vara här. Har följt diskussionen ovan, och kan väl bara konstatera att tycke och smak, är högts subjektivt, och tur är väl det - i annat fall skulle vi alla sitta här och diskutera Breitling (vilken jag förövrigt också älskar) Gjorde min senaste investering alldeles nyligen med en Admirals Cup AC-one 45, helt ny, till ett riktigt bra pris på en bit över 28, än så länge mycket nöjd med Corum

http://www.corum.ch/en/admirals-cup-ac-one-45-2
 

Klockan

Omega
Hej allihop!

Även jag ny användare, riktigt kul att vara här. Har följt diskussionen ovan, och kan väl bara konstatera att tycke och smak, är högts subjektivt, och tur är väl det - i annat fall skulle vi alla sitta här och diskutera Breitling (vilken jag förövrigt också älskar) Gjorde min senaste investering alldeles nyligen med en Admirals Cup AC-one 45, helt ny, till ett riktigt bra pris på en bit över 28, än så länge mycket nöjd med Corum

http://www.corum.ch/en/admirals-cup-ac-one-45-2
Den var snygg! Finns det fler sådana kvar?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej!

Jag har nu fått för mig att köpa en lite dyrare klocka. Dock kan jag inte så mycket om klockor... Självklart känner jag till klockor som Rolex, Omega och Breitlig.
Den klockan jag fastnat för är dock en Corum. Den jag fastnat för är denna = http://www.chrono24.se/corum/admirals-cup-challenger-48-day--night--id3046035.htm . Vad tycker ni jag borde erbjuda försäljaren för denna klocka?

Mvh Alex!
Kan inte du köra igång en Corum tråd ? Verkar ju ändå som det finns några stycken här på forumet
 
Topp