• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corum klocka

Greven

Audemars
Jag kan inte råda dig, men vill bara flika in att det här är nog min favorittråd just nu.

Så oerhört uppfriskande att se hur du står på dig och verkligen vill ha din Corum oavsett motargument.
Det är en riktigt skön motvikt mot alla trådar där folk inte själva ens kan bestämma sig för vilken klocka de tycker bäst om.
+1. Har tänkt samma tanke. Så coolt att köra på för att Corum är den som @Klockan verkligen vill ha. Respekt för det.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag kan inte råda dig, men vill bara flika in att det här är nog min favorittråd just nu.

Så oerhört uppfriskande att se hur du står på dig och verkligen vill ha din Corum oavsett motargument.
Det är en riktigt skön motvikt mot alla trådar där folk inte själva ens kan bestämma sig för vilken klocka de tycker bäst om.
Det håller jag verkligen med om ! Guldstjärna till @Klockan :)
Kan du länka till klockan du är intresserad av igen, jag hittar den inte
 

Klockan

Omega

Klockan

Omega
Jag kan inte råda dig, men vill bara flika in att det här är nog min favorittråd just nu.

Så oerhört uppfriskande att se hur du står på dig och verkligen vill ha din Corum oavsett motargument.
Det är en riktigt skön motvikt mot alla trådar där folk inte själva ens kan bestämma sig för vilken klocka de tycker bäst om.
Tackar :)
 

Klockan

Omega
Jag kommer gå från en Certina Podium DS jag haft i typ 7 år direkt på en Corum~. När jag såg Corum för första gången för typ 3 år sedan då jag letade efter en lite dyrare klocka så tänkte jag "Den vill jag ha någon dag". Ekonomin har aldrig gett mig chansen att spendera runt 30k på en klocka, men nu funkar det :)...Alla vänner tycker det är "onödigt". Guess what, det är bara pengar och har man velat ha något länge kan det vara värt att splasha iväg en månadslön :)

En annan Corum jag gillar är denna "Black Flag" http://m.ebay.com/itm/181889140234
Dock kan jag glömma att få den under 40 lax :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag kommer gå från en Certina Podium DS jag haft i typ 7 år direkt på en Corum~. När jag såg Corum för första gången för typ 3 år sedan då jag letade efter en lite dyrare klocka så tänkte jag "Den vill jag ha någon dag". Ekonomin har aldrig gett mig chansen att spendera runt 30k på en klocka, men nu funkar det :)...Alla vänner tycker det är "onödigt". Guess what, det är bara pengar och har man velat ha något länge kan det vara värt att splasha iväg en månadslön :)

En annan Corum jag gillar är denna "Black Flag" http://m.ebay.com/itm/181889140234
Dock kan jag glömma att få den under 40 lax :)
Klockor har ingen övre 'onödighets prisgräns' Det kan du hälsa dina vänner från mig :cigar:
 

Brigante

Breitling
De har ju inte samma urverk i alla modeller smart ass.
Exactly my point :) Problemet är, att Corum som helhet i detta fall sågas som en sämre leverantör, trots att man, att som du själv påpekar har en bredd på sina urverk. Ungefär som att avfärda WW Phaeton (som ju är en väldigt trevlig bil) pga Passats (sämre) egenskaper. Håller dock med ovanstående om att detta har utvecklats till en väldigt intressant diskussion :)
 

svesam

Rolex
Jag håller på dig @Klockan , hoppas du får din Corum till slut för forumet behöver fler sådana :)

Jag har den här idag och konstaterar glatt följande "ogilla"-kriterier med den:
- Standardverk som dessutom är för litet...
- Det är en Corum...
- Den har PCL... (polished Center Links)
- Den är för dyr...
- Det är inte en Rolex...
- Det är inte en Seiko....
- ...
;)

IMG_0563.JPG


Trots allt det så gillar jag den stenhårt :)
Lycka till med köpet och gör läxan innan köp dvs sök efter referenser på den tilltänkta handlaren innan du lastar iväg slantarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exactly my point :) Problemet är, att Corum som helhet i detta fall sågas som en sämre leverantör, trots att man, att som du själv påpekar har en bredd på sina urverk. Ungefär som att avfärda WW Phaeton (som ju är en väldigt trevlig bil) pga Passats (sämre) egenskaper. Håller dock med ovanstående om att detta har utvecklats till en väldigt intressant diskussion :)
Fast tråden avhandlar ju den klocka @Klockan kikat på, inte en klocka med dubba tourbillons. Det urverk som sitter i hans klocka är ju inte direkt något mästerverk och passar inte ens i boetten. Det finns ju även diamantsatta Corumklockor med i princip helt handgjorda urverk, men som sagt... det är en annan diskussion.
 

Brigante

Breitling
Fast tråden avhandlar ju den klocka @Klockan kikat på, inte en klocka med dubba tourbillons. Det urverk som sitter i hans klocka är ju inte direkt något mästerverk och passar inte ens i boetten. Det finns ju även diamantsatta Corumklockor med i princip helt handgjorda urverk, men som sagt... det är en annan diskussion.
Intressant diskussion, none the less :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast tråden avhandlar ju den klocka @Klockan kikat på, inte en klocka med dubba tourbillons. Det urverk som sitter i hans klocka är ju inte direkt något mästerverk och passar inte ens i boetten. Det finns ju även diamantsatta Corumklockor med i princip helt handgjorda urverk, men som sagt... det är en annan diskussion.

Nu hittar jag inte tråden där det diskuterades, men jag vill minnas att du deltog angående att Patek inte heller hade urverk som var anpassade för boetten? Om det nu var så som jag minns så ger väl det för handen att det inte är någon vidare kvalitetsmarkör att tala om.

Är som sagt inte hundra på att jag minns korrekt, men det skulle vara intressant att höra om det är något du kan bekräfta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu hittar jag inte tråden där det diskuterades, men jag vill minnas att du deltog angående att Patek inte heller hade urverk som var anpassade för boetten? Om det nu var så som jag minns så ger väl det för handen att det inte är någon vidare kvalitetsmarkör att tala om.

Är som sagt inte hundra på att jag minns korrekt, men det skulle vara intressant att höra om det är något du kan bekräfta.
Stämmer, dock lite skillnad på att som Patek peta in ett 37mm-verk i en 40mm-klocka eller att peta in ett 40mm-verk i en jätteboett.

På Pateken når visarna fortfarande tillräckligt långt och datumvisningen ser fortfarande bra ut. Det finns fler märken som tar denna genväg, exempelvis Zenith som petar in 38mm-verk i 42mm boetter, men resultaten varierar ju. På Corumklockan ser det helknas ut medan det funkar på vissa andra modeller exempelvis 40mm Aquanaut. (På Zenithmodellerna ser det också knas ut).

Vidhåller fortfarande min åsikt att det är snålt av även PP och Zenith.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag håller på dig @Klockan , hoppas du får din Corum till slut för forumet behöver fler sådana :)

Jag har den här idag och konstaterar glatt följande "ogilla"-kriterier med den:
- Standardverk som dessutom är för litet...
- Det är en Corum...
- Den har PCL... (polished Center Links)
- Den är för dyr...
- Det är inte en Rolex...
- Det är inte en Seiko....
- ...
;)

IMG_0563.JPG


Trots allt det så gillar jag den stenhårt :)
Lycka till med köpet och gör läxan innan köp dvs sök efter referenser på den tilltänkta handlaren innan du lastar iväg slantarna.
Jättefin klocka !!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
- Standardverk som dessutom är för litet..
IMG_0563.JPG

Stämmer, dock lite skillnad på att som Patek peta in ett 37mm-verk i en 40mm-klocka eller att peta in ett 40mm-verk i en jätteboett.

På Pateken når visarna fortfarande tillräckligt långt och datumvisningen ser fortfarande bra ut. Det finns fler märken som tar denna genväg, exempelvis Zenith som petar in 38mm-verk i 42mm boetter, men resultaten varierar ju. På Corumklockan ser det helknas ut medan det funkar på vissa andra modeller exempelvis 40mm Aquanaut. (På Zenithmodellerna ser det oclså knas ut).

Vidhåller dock fortfarande min ställning att det är snålt av även PP och Zenith.

Min poäng var just det, att det snarare verkar vara mer eller mindre branschstandard, och att det då faller som bedömningskriterie för kvalitén på en specifik klocka.

Jag vet inte om det stämmer som @svesam skriver att hans klocka skulle ha ett för litet urverk mot boetten, men jag måste säga att jag tycker att det ser alldeles utmärkt ut med längden på visarna på hans klocka.

Sen kommer vissa tillverkare undan med att exempelvis använda sig av ETA, moddade eller inte, eller ha urverk som inte passar boetten med bibehållet omdöme som premium medan andra får stå vid skamstocken. Men det har nog snarare att göra med psykologi mer än något annat och vilka som väljer att bära klockan. En Corum på "rätt" forummedlems arm skulle åtminstone vad jag tror, få kritiken att avta eller som minst att mjukas upp i kanterna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min poäng var just det, att det snarare verkar vara mer eller mindre branschstandard, och att det då faller som bedömningskriterie för kvalitén på en specifik klocka.

Jag vet inte om det stämmer som @svesam skriver att hans klocka skulle ha ett för litet urverk mot boetten, men jag måste säga att jag tycker att det ser alldeles utmärkt ut med längden på visarna på hans klocka.

Sen kommer vissa tillverkare undan med att exempelvis använda sig av ETA, moddade eller inte, eller ha urverk som inte passar boetten med bibehållet omdöme som premium medan andra får stå vid skamstocken. Men det har nog snarare att göra med psykologi mer än något annat och vilka som väljer att bära klockan. En Corum på "rätt" forummedlems arm skulle åtminstone vad jag tror, få kritiken att avta eller som minst att mjukas upp i kanterna.
Så du håller inte med mig om att visarna är för korta, datumet är för litet och för nära centrum, att subdialen är för nära centrum på tavlan och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket? I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.

Edit:
image.jpg
image.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Så du håller inte med mig om att visarna är för korta, datumet är för litet och för nära centrum, att subdialen är för nära centrum på tavlan och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket? I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.

Edit:
image.jpg
image.jpg
Det kanske är just dessa features som Stålis tycker gör klockan fin ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så du håller inte med mig om att visarna är för korta, datumet är för litet och för nära centrum, att subdialen är för nära centrum på tavlan och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket? I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.

Edit:
image.jpg
image.jpg

När det gäller datumet så kan det enligt mig lika gärna vara ett designval att ha kvar index vid datumet när jag tittar på klockan för en bedömning.
Sen är det nog som du säger att det ser ut så p.g.a. urverket...men, det är inget jag tycker ser det minsta konstigt ut oavsett.

Visarna är för korta även på en Explorer 39mm vilket ofta påpekas, men aldrig i samma andetag som att det är en kvalitetsbrist.

images3.jpg


Patek täcker sina baksidor men i två omgångar med glasring blus boett. Såå stor skillnad är det inte i yta som täcks.

5712hres.jpg


Håller med om att subdialen på Corumen inte ser helt ok ut i och med att tim- och minutvisarna täcker sekundvisaren mellan 11 och 1.
Men placeringen på Pateks subdials är verkligen inte något mästerverk i mina ögon. Det känns som att man har fått kompromissa en hel del säkerligen på grund av urverket.

Så....jag håller med dig att det finns detaljer på Corum-klockan som inte är perfekt utförda och att man har kompromissat på grund av urvekets storlek. Men detsamma gäller för i princip varenda tillverkare och min poäng är att det värderas olika. Knappast någon skulle få för sig att prata om bristande kvalitet gällande Rolex eller Patek för att man har kompromissat eller valt lösningar av ekonomiska anledningar.
 

svesam

Rolex
Så du håller inte med mig om att visarna är för korta, datumet är för litet och för nära centrum, att subdialen är för nära centrum på tavlan och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket? I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.

Edit:
image.jpg
image.jpg

Så du håller inte med mig om att visarna är för korta,
Nix :)
datumet är för litet och för nära centrum,
Nix :)
att subdialen är för nära centrum på tavlan
Nix :) (eller nja kanske lite lite...)
och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket?
Nix :)
I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.
Nix behöver inga bilder, jag tittar på den live och gillar den stenhårt varje gång. Att den dessutom sitter grymt bra på armen och håller tiden grymt bra gör inte saken sämre :)
 
Men ärligt: Har inte denna diskussion blivit lite som diskussioner om hur snygga tavlor är? Och hur mycket kråkan i nedre hörnet påverkar ens subjektiva åsikt? Tycker att det mesta handlar om rent subjektiva åsikter nu.
 
Topp