• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corum klocka

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Så du håller inte med mig om att visarna är för korta, datumet är för litet och för nära centrum, att subdialen är för nära centrum på tavlan och att baksidan ser knas ut som till hälften täcker baksidan för att kunna rama in urverket? I så fall behöver du nog se fler bilder på modellerna alternativt jämföra med andra klockor för det där ser helt galet ut.

Edit:
image.jpg
image.jpg

När det gäller datumet så kan det enligt mig lika gärna vara ett designval att ha kvar index vid datumet när jag tittar på klockan för en bedömning.
Sen är det nog som du säger att det ser ut så p.g.a. urverket...men, det är inget jag tycker ser det minsta konstigt ut oavsett.

Visarna är för korta även på en Explorer 39mm vilket ofta påpekas, men aldrig i samma andetag som att det är en kvalitetsbrist.

images3.jpg


Patek täcker sina baksidor men i två omgångar med glasring blus boett. Såå stor skillnad är det inte i yta som täcks.

5712hres.jpg


Håller med om att subdialen på Corumen inte ser helt ok ut i och med att tim- och minutvisarna täcker sekundvisaren mellan 11 och 1.
Men placeringen på Pateks subdials är verkligen inte något mästerverk i mina ögon. Det känns som att man har fått kompromissa en hel del säkerligen på grund av urverket.

Så....jag håller med dig att det finns detaljer på Corum-klockan som inte är perfekt utförda och att man har kompromissat på grund av urvekets storlek. Men detsamma gäller för i princip varenda tillverkare och min poäng är att det värderas olika. Knappast någon skulle få för sig att prata om bristande kvalitet gällande Rolex eller Patek för att man har kompromissat eller valt lösningar av ekonomiska anledningar.

Jag skulle kalla det för smink. Vissa gillar det, andra gillar naturligt. Jag gillar naturligt och det där ser inte naturligt ut. Klockor är hantverk och då ska det inte bara se bra ut utan då ska det vara bra skit också.
 

svesam

Rolex
Smaksak. Men jag hade inte kallat dom the shit men man ska köpa vad man gillar. För mig ser det ut som en ful tjej som blivit sminkad för att se bra ut. Med andra ord om man studerar detaljer så är finishen inte så snygg :)

Exempel på detaljer med bristande finish skulle uppskattas.
Dvs inte vad du tycker är snyggt och inte eller vilket verk som sitter i utan
rena brister i finish såsom borstning, polering, glas, tavla, AR, länk, spänne osv.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Exempel på detaljer med bristande finish skulle uppskattas.
Dvs inte vad du tycker är snyggt och inte eller vilket verk som sitter i utan
rena brister i finish såsom borstning, polering, glas, tavla, AR, länk, spänne osv.
Som yonsson påpekat så t.ex boettlocket bak där de breddat ut för att dölja för litet urverk, subdial, och datumrutan. De har designat klockan efter bristerna för att dölja detta utan att göra så det ser fult ut. Det är tydligt att boetten är för stor för urverket och att klockan är anpassad efter urverket och inte tvärtom vilket syns tydligt på tavlan och boettlocket. Därav "sminkad för att se bra ut" Låset faller mig inte i smaken på den TS länkat. Ser kefft ut. Läste även i tråden om jag inte missminner mig att det glaset inte var någon höjdare och att det sitter moddat ETA verk i vilket är ytterligare minus i den prisklassen.
Säger inte att det är något fel med Corum. Men tycker det är för mycket detaljbrister för så mycket pengar och att det finns mycket mer bang for the buck i den priskategorin.
Gillar man klockan och pröjsar för designen som är unik så är det en annan sak. Tycker vissa Corum ser rätt bra ut, dock lite stora men man ska veta vad man pröjsar för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som yonsson påpekat så t.ex boettlocket bak där de breddat ut för att dölja för litet urverk, subdial, och datumrutan. De har designat klockan efter bristerna för att dölja detta utan att göra så det ser fult ut. Det är tydligt att boetten är för stor för urverket och att klockan är anpassad efter urverket och inte tvärtom vilket syns tydligt på tavlan och boettlocket. Därav "sminkad för att se bra ut" Låset faller mig inte i smaken på den TS länkat. Ser kefft ut. Läste även i tråden om jag inte missminner mig att det glaset inte var någon höjdare och att det sitter moddat ETA verk i vilket är ytterligare minus i den prisklassen.
Säger inte att det är något fel med Corum. Men tycker det är för mycket detaljbrister för så mycket pengar och att det finns mycket mer bang for the buck i den priskategorin.
Gillar man klockan och pröjsar för designen som är unik så är det en annan sak. Tycker vissa Corum ser rätt bra ut, dock lite stora men man ska veta vad man pröjsar för.
Fast finishen kan ju vara riktigt bra även om man inte finner designen tilltalande.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Fast finishen kan ju vara riktigt bra även om man inte finner designen tilltalande.
Kanske använde mig av fel ord och uttryckte mig dåligt. Men de ser ut som de gjort så gott de kan för att dölja bristerna istället för att elliminera bristerna från första början. Sminkad är det ordet som passar bäst tror jag
 

svesam

Rolex
Kanske använde mig av fel ord och uttryckte mig dåligt. Men de ser ut som de gjort så gott de kan för att dölja bristerna istället för att elliminera bristerna från första början. Sminkad är det ordet som passar bäst tror jag

Misstänkte att det var så att du helt enkelt inte gillar hur klockan ser ut och att du har egentligen ingen aning om kvaliteten på finishen.
Helt ok man behöver inte gilla Corum :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Misstänkte att det var så att du helt enkelt inte gillar hur klockan ser ut och att du har egentligen ingen aning om kvaliteten på finishen.
Helt ok man behöver inte gilla Corum :)
Nej men uppmuntrar ändå TS till att köpa klockan om han gillar den. Platsfarsan har en Corum och en väns pappa har en Corum. Sett den ena på nära håll och klämt på den andra. Ändå inte fascinerad men det kanske är som med vissa för hublot. Älskar designen av hublot framförallt CF. Men är inte blind nog att se det många andra inte ser som är insnöade för ett märke. Att det finns mer bang for the buck. Sen så är ju iofs det viktigaste för många designen vid val av klocka och då spelar det inte så stor roll om det inte är mest bang for the buck när designen på det andra inte tilltalar en lika mycket. För mig handlar det mer om helhetsintrycket när jag köper klocka.
 

E38B12

Breitling
Om man nu envisas att bära en Admirals Cup borde man väl som svensk ha en lagom saltstänkt Competition 48 Victory Challenge? Då förstår jag till viss mån det roliga, oavsett de kvalitetsmässiga parametrarna.
 

Klockan

Omega
Måste säga att jag väldigt svårt att bestämma mig om jag ska slå till eller inte~

Kanske blir så att jag åker ner till försäljaren och testar den innan jag bestämmer mig...
 

Klockan

Omega
Varför skulle han släppa den för under 20.000 om den är värd? Och jag skulle inte våga lägga så 20k+ på Ebay av en ganska ny säljare.
 
Topp