• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

COSC-certifierad Tissot

BjörnE

Omega
Har sedan en tid presenterat mig som en av forumets få (?) NWG, no watch guy. Jag har tänkt att skaffa mig en fin-beater att använda medan jag letar upp min första lite dyrare klocka och som sedan kan användas vid tillfällen då jag inte vill behöva vara allt för försiktig med klockan (ex blöta krogrundor, besök i mörka gränder etc.). Jag vill alltså ha en klocka som är lite dressig och inte så fasansfullt dyr.

Jag ramlade av en slump (läs efter timmar av klocksurfande) över en Tissot luxury automatic. Den finns i två varianter, en som är COSC-certifierad och en som inte är det. Båda har modifierade ETA-verk med 80 timmars gångreserv (vilket iofs inte direkt är nödvändigt för mig, hade hellre haft högre frekvens och kortare gångreserv, men det kan jag leva med). Min fråga är vad som är skillnaden mellan COSC-verket och det som inte är certifierat?

COSC kostar ca 7000 kr och klockan som inte är certifierad kostar ca 5500 kr. Jag tycker absolut att den dyrare är det roligare alternativet, men då vill man ju veta vad har man gjort med urverket för att få igenom certifieringen? Lurar jag mig själv? Vad är skillnaden?

Jag hittade en tråd om urverket och modifieringen från grund-ETA-verken för att höja gångreserven (https://klocksnack.se/threads/80-timmars-power-reserve-från-eta-i-certina-och-tissot.9123/) men där berörs inte skillnaden mellan COSC/inte COSC.

Självklart måste vi ha lite bilder också:

image.jpg


image.jpg


Och en säljbild:
image.jpg


Tycker den ser bra ut, bara man kan lära sig leva med att det står TISSOT stort över hela klockan. Hamrad och lätt borstad boett, snygg tavla (bortsett från all text), snygg på läder.

Klockan köps till exempel här:
http://www.klockia.se/klockor-1/tissot/luxury-automatic/gent.html
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Den kände jag inte till. 80h gångreserv var ju rätt ordentligt!

Är de samma i övrigt tycker inte jag att cosc certifieringen är nödvändig. Det handlar ju om ca 1-5 sek eller 5-15 sek avvikelser , spelar ingen roll.
 
Hur vida det spelar roll rent gångmässigt oh så vet jag inte, de håller nog lika bra osv. Men kan tänka mig att cosc-varianten kommer hålla ett bättre beg-pris i framtiden.
 

Cyklisten

Cartier
En kompis har en sån, riktigt fin tycker jag! Han är elektriker och använder den när han jobbar men den håller sig fin och utan repor ändå.
 

BjörnE

Omega
Den var ball, hur tjock är den? Den ser rätt fet ut, men bilderna kanske luras.

Den är 10 mm, så inte så farligt fet... Satt bra på min relativt tunna handled när jag provade den.

Jag tycker att COSC-varianten är roligare. Att den går några sekunder per dygn mer exakt är väl inte så viktigt, det är mer en kul grej, och skiljer sig lite från den vanliga "dussin-Tissoten". Men man vill ju såklart veta vad den tekniska skillnaden är... Vad skiljer sig mer än texten på tavlan? Väldigt svårt att hitta någon info om det. Har luskat ut att verket heter ETA C07.111.
 

DrDre

Patek
Personligen tycker jag det är en spännande klocka. Men bara en tanke, om det är så att du vill ha högre frekvens och inte bryr dig om gångreserven, så kanske du ska satsa på något annat? Det bara kryllar ju av fina vanliga eta-baserade bruksklockor i den prisklass du ligger i.
 

BjörnE

Omega
Personligen tycker jag det är en spännande klocka. Men bara en tanke, om det är så att du vill ha högre frekvens och inte bryr dig om gångreserven, så kanske du ska satsa på något annat? Det bara kryllar ju av fina vanliga eta-baserade bruksklockor i den prisklass du ligger i.

Nja, frekvensen spelar inte så stor roll att det är en deal breaker i det här fallet... Var väl mer en notis... Den långa gångreserven kanske kan vara bra om man i framtiden använder klockan mer sällan. Dessutom har jag inte hittat något alternativ som jag känner mig så pass nöjd med som den här klockan. Men du kanske har någon ide i samma stil och prisklass?
 

KMS

Rolex
Liknande modeller kolla in: Hamilton Jazzmaster, Longines Heritage, Longines Conquest, Oris Artix, Oris Artelier tex
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OM Tissot använder samma urverk i båda versionerna så lär de ju hålla tiden lika bra, men det är säkert så att versionen utan COSC på urtavlan använder en top-version istället. I det dagliga användandet behöver det absolut inte vara någon skillnad på tidhållningen, men för 1500kr är det ju lätt värt den kvalitetsförsäkring som COSC faktiskt innebär. Den extra textraden balanserar ju dessutom urtavlan, så jag hade kört på COSC-versionen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kör den billigare, om den inte går med gångavvikelse ur lådan, som motsvarar den specad för att nå CSOC, kan du alltid justera urverket så den hamnar inom rätt gångavvikelse för mindre än 1500kr. Är ju samma urverk i båda bara att ena är justerat och certifieringsavgift är betalt på det.
 

BjörnE

Omega
Jag har nu fått svar från leverantör. Det är samma urverk i klockorna, men COSC-versionen har genomgått certifieringen. Det betyder alltså att det inte är någon större skillnad på klockorna, förutom att den COSC-certifierade kanske har ruckats mer noggrant från fabrik för att klara certifieringen.

Enligt leverantören var det inte någon större skillnad på klockorna i gångavvikelse heller.

Så det man får för 1500 kr är texten på tavlan och dessutom såklart COSC-certifikatet som i och för sig är lite sexigt...
 
Topp