• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

Dr666

Omega
Foamroller längs med hela fascian, triggerpunkter ffa kring psoas major samt självfallet iliacus..... Glöm inte heller QL samt gluteus medius optimalt med en baseball- boll!
Det finns speciella hårda triggerpoints bollar som är i storleken av tennisboll, använd en sådan& man är inte kaxig....Jobba försiktigt &ffa långsamt så muskelfibrern inte hinner smita undan! Lycka till, bra djup på böjet faktiskt -syns att du fokuserat ett tag på rehab/rörlighet!! Kan rekommendera starkt samtliga Poliquins kurser :-D
 

Dr666

Omega
Seriöst-du ser ut att kunna ha riktigt bra teknik.....Vet inte ifall du jobbar som PT redan,men träning,nutrition,friskvård ,rehab men ffa kompetens kommer allltid ha en plats inom branschen! Så mkt utbildningar,examen,praktikplatser,arbete i New York med just sådant!! Kan gärna också tipsa om att bli sjukgymnast,kiropraktor el naprapat !! Då får du en stabil grund att jobba med i frsmtiden! Lycka till....
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Foamroller längs med hela fascian, triggerpunkter ffa kring psoas major samt självfallet iliacus..... Glöm inte heller QL samt gluteus medius optimalt med en baseball- boll!
Det finns speciella hårda triggerpoints bollar som är i storleken av tennisboll, använd en sådan& man är inte kaxig....Jobba försiktigt &ffa långsamt så muskelfibrern inte hinner smita undan! Lycka till, bra djup på böjet faktiskt -syns att du fokuserat ett tag på rehab/rörlighet!! Kan rekommendera starkt samtliga Poliquins kurser :-D
Seriöst-du ser ut att kunna ha riktigt bra teknik.....Vet inte ifall du jobbar som PT redan,men träning,nutrition,friskvård ,rehab men ffa kompetens kommer allltid ha en plats inom branschen! Så mkt utbildningar,examen,praktikplatser,arbete i New York med just sådant!! Kan gärna också tipsa om att bli sjukgymnast,kiropraktor el naprapat !! Då får du en stabil grund att jobba med i frsmtiden! Lycka till....

Tack. Precis så kör jag min rörlighet plus dynamisk stretch innan övningar.
Fokuserar mycket på teknik då det är a och o i crossfit. Man får snabbare återhämtning, mindre skaderisk och mindre bränsleåtgång vilket ger snabbare resultat.
Är utbildad PT, kostrådgivare och CF lvl-1 tränare.
Min plastbror är fysiopraktor och den mest kunniga jag vet. Samlar in mycket info från han och andra kunniga i min närhet. Men jag har ändrat riktning och valt att jobba och utvecklas inom Ica istället annars hade jag nog läst till fysiopraktor. :)
 

Dr666

Omega
Lycka till,broder-kunskap är makt .... Man bör aldrig sluta lära sig,därför det rent praktiskt är omöjligt...Lycka till inom Ica-karriären-tycker det är lite synd att Sverige förlorar en annars blivande stjärna inom branschen... Fortsätt ändå med utbildningar så du har det på papper,vem vet vad som
händer i framtiden...Inspirera,utveckla & ffa god teknik är allt -inte minst när man jobbar med elitidrottare som kunder& patienter! Ha det gott/JB
 
Senast ändrad:

romanov

Cartier
Blev en svart black bay. Finns massa bilder i paketöppningstråden och tudortråden. :)
Den jag körde var med t2b istället för k2e, strikta hspu och 90 i marken. Efter fyra rundor kunde man inte köra unbroken längre och sista två blev lite långsamma..
Grattis till klockan :)
Hur många träningspass / vecka brukar du köra?
 
Så om man nu inte tränat på något år och funderar på att dra igång så smått med crossfit liknade träning, har ni tips på vad som kan vara en lämplig början att köra?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Så om man nu inte tränat på något år och funderar på att dra igång så smått med crossfit liknade träning, har ni tips på vad som kan vara en lämplig början att köra?
Om du kan göra pull-ups så är Cindy ett utmärkt exempel.
20min AMRAP
5 pull-ups, 10 push-ups, 15 air squats.

lite mer erfaren så är Mary eller diane bra.
Mary 20min amrap
5 hspu, 10 pistols, 15 pull-ups
Diane 21-15-9 reps
Marklyft 102kg (eller skala till lämplig viktk)
Handstand push-ups (eller skala till lättare som armhävningar, push-press eller hspu med bena på låda)
Finns massor. Skulle undvika pass med tyngdlyftning och styrkelyftare om du inte har ok teknik för det
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ok tack! har tränat en del för men är i riktigt risig form nu!!
För att klargöra, pull-ups är alltså typ chins och push-ups= armhävningar?

ska man då göra detta i ett under 20 min eller ett varv och sedan vila?
Precis. Pull-ups är dock pronerat grepp medans chins är med supinerat grepp. Kör vilket som passar dig bäst. :)
Amrap = as many rounds as possible
Så du får vila om du vill men du ska samla så många rundor som möjligt på 20min. Så fort du är klar med dina knäböj så börjar du med pull-ups igen.
 

EmilW

Omega
Vet inte om jag håller med om att Cindy är en så bra "nybörjar-wod". 20 min är rätt länge att hålla på oavbrutet och så mycket chins kan vara en tuff start. Vill du ändå köra den kan du ju skala tiden till tex 10 min och göra assisterade chins med gummiband.

En wod jag kör ibland, framför allt när jag varit lat i en period är:
Så många reps/varv som möjligt (amrap) på 2 min av:
7 kettlebell swing
7 burpees

efter 2 min så vila 1 min. Sen repeterar du detta 7 varv. Amrap på tid är alltid härligt grisigt, här får du ändå möjlighet till lite återhämtning under tiden.

Kör hårt!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vet inte om jag håller med om att Cindy är en så bra "nybörjar-wod". 20 min är rätt länge att hålla på oavbrutet och så mycket chins kan vara en tuff start. Vill du ändå köra den kan du ju skala tiden till tex 10 min och göra assisterade chins med gummiband.

En wod jag kör ibland, framför allt när jag varit lat i en period är:
Så många reps/varv som möjligt (amrap) på 2 min av:
7 kettlebell swing
7 burpees

efter 2 min så vila 1 min. Sen repeterar du detta 7 varv. Amrap på tid är alltid härligt grisigt, här får du ändå möjlighet till lite återhämtning under tiden.

Kör hårt!
Jo men man får ju vila efter behov också. Cindy är generellt ett bra nybörjarnas. Övningarna i sig är ju väldigt simpla om man nu kan pull-ups vilket jag frågade om han kunde. Vet inte om jag utgår från en smal eller mer överviktig person heller.
Till mer överviktiga brukar jag köra 15-20min amrap 5 push-ups på knä, 10 sit-ups, 15 böj som benchmark.
Sen finns ju typ "Nancy"
5 rundor av 400m löpning & 15 oh-squat på 43kg men då är det en fråga om rörlighet och teknik också. Svårt att ge en person man inte träffat eller fått förklaring info från konkreta tips :)
 

EmilW

Omega
Jo men man får ju vila efter behov också. Cindy är generellt ett bra nybörjarnas. Övningarna i sig är ju väldigt simpla om man nu kan pull-ups vilket jag frågade om han kunde. Vet inte om jag utgår från en smal eller mer överviktig person heller.
Till mer överviktiga brukar jag köra 15-20min amrap 5 push-ups på knä, 10 sit-ups, 15 böj som benchmark.
Sen finns ju typ "Nancy"
5 rundor av 400m löpning & 15 oh-squat på 43kg men då är det en fråga om rörlighet och teknik också. Svårt att ge en person man inte träffat eller fått förklaring info från konkreta tips :)
Håller helt med dig! Va inte meningen som kritik, men jag uppfattar det som att du inte heller tolkar det så. :)
Det som är så bra är ju att allt går att skala efter sin egen kapacitet. Nancy har jag aldrig kört, låter som att det skulle bli tunga ben att släpa runt de där löpvarven.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Du ska inte köra Roslagen Open förresten @Luckyluciano ?
Jo av någon märklig anledning. Några vänner som kör på ploj fick för sig att köra team men saknade en kille så dom anmälde mig som medlem utan att fråga :bored: ska bli kul att se hur det går och hur mycket jobb jag får göra. Ingen av dem kan muscle ups eller doubleunder. Ligger fortfarande i offseason form
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Körde sex månader crossfit i Australien, riktigt jävla kul. Körde sex ggr/veckan och lärde mig otroligt mycket. Väldigt många bra instruktörer och utövare på plats. Nu har jag precis blivit frisk från knäproblem som visade sig vara en "parallellförskjutning" i bägge knäna. Varit otroligt tufft, som värst kunde jag inte göra en benspark på 5kg med bägge bena. Nu är jag tillbaka men får "skynda långsamt" till att komma tillbaka.
Har man inte kört crossfit förut tycker jag man ska testa, många ställen är "dyra" men din hälsa kan inte mätas i pengar, så otroligt värt det. Följer TS på instagram, ni borde göra det också :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Körde sex månader crossfit i Australien, riktigt jävla kul. Körde sex ggr/veckan och lärde mig otroligt mycket. Väldigt många bra instruktörer och utövare på plats. Nu har jag precis blivit frisk från knäproblem som visade sig vara en "parallellförskjutning" i bägge knäna. Varit otroligt tufft, som värst kunde jag inte göra en benspark på 5kg med bägge bena. Nu är jag tillbaka men får "skynda långsamt" till att komma tillbaka.
Har man inte kört crossfit förut tycker jag man ska testa, många ställen är "dyra" men din hälsa kan inte mätas i pengar, så otroligt värt det. Följer TS på instagram, ni borde göra det också :)
Kul, det visste jag inte! Likea något gammalt så man vet vem du är om du känner för att outa dig.
Hoppas du fick chansen att träna med chad mackay, khan porter och kara webb. Några av Australiens stora namn. :) skönt att höra att du är back on track också
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
@Luckyluciano tips på bra nybörjar-wods? :)
Det behöver inte vara benchmarks men hämta mycket inspiration därifrån och från regionala, games osv. Ger en lite perspektiv och skala efter behov så får du en lättare version av hur passen bör vara. Simpelt att göra själv.
Här är några t.ex
21-15-9 marklyft 80kg & armhävningar

20min amrap av 5 armhävningar, 10 sit-ups & 15 air squats.

30-20-10 Wall-balls & KB sving

Karen 150 Wall-balls på tid

På tid: 1000m rodd, 50 thrusters (bara stång) 30 ringrows el. gummibands pull-ups eller typ marklyft.

3 rundor 400m löp lr rodd, 21 kb sving, 12 jumping pull-ups.

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Marklyft, bänkpress & frivändning. RX är 150, 100 & 75% av kroppsvikten men sänk vikten efter behov.

5 rundor av 400m löp, 30 boxjump & 30 wallballs.

Death by burpees - 1 burpee på minut 1, 2 på minut 2, 3 på minut 3 osv tills du inte klarar det antalet du ska göra inom minuten.

Alltså det finns massor. Bara att vara lite kreativ och mixa. :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kul, det visste jag inte! Likea något gammalt så man vet vem du är om du känner för att outa dig.
Hoppas du fick chansen att träna med chad mackay, khan porter och kara webb. Några av Australiens stora namn. :) skönt att höra att du är back on track också
Likear några gamla på en gång. Ja väldigt skönt, blir mest gym nu på sats men försöker köra lite cleans, front squats osv för komma igång igen :)
Om det är några crossfitutövare ni följer på insta så tipsa om dem! Jag följer b.la Brookeence, Laurenfisher, Nohlsen, Alexanderelebro och några till
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Likear några gamla på en gång. Ja väldigt skönt, blir mest gym nu på sats men försöker köra lite cleans, front squats osv för komma igång igen :)
Om det är några crossfitutövare ni följer på insta så tipsa om dem! Jag följer b.la Brookeence, Laurenfisher, Nohlsen, Alexanderelebro och några till
Följer bara vänner som utövar crossfit eller stora crossfit, tyngdlyftar och styrkelyftarnamn på instagram. Bara att scrolla igenom haha :)
 

Josa

Omega
2-Faktor
Om ni vill se fittest woman on earth 2014, Camille Leblanc Bazzinet, så kommer hon och hänger med oss på Rehband i veckan. Hon kommer vara en del borta på crossfit nordic i Stockholm.
 
Topp