• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CWC med ETA 955.102 verk

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Köpte nyligen en CWC från Ramco på Ebay. Nu när den väl kommit efter strul med vårt kära Postnord så vill den inte riktigt fungera. Att skicka tillbaka den kan säkert vara ett alternativ med Ramco skriver att "Items shipped overseas are sold on a no return basis as we cannot guarantee how they will be handled by postal services once they have left our shores", jag förstår dem men så klart typiskt!

Nu till problemet! Den tickar på och håller tiden perfekt när den ligger stilla. Men när jag har den på mig så tappar den. Eller snarare den stannar för att sedan hoppa igår igen när den kommer i rörelse eller jag knackar på den. Den är dessutom extremt känslig för kronans läge. Om jag bara drar ut den det minsta så stannar den. Bäst går den om jag trycker in kronan. Har även haft ur verket och provat, men problemet kvarstår. Jag tänkte att bommen behövde komma lite längre in och begränsades av kronan, för kort bom helt enkelt.

Sammanfattningsvis ett känsligt litet verk, inte redo för krig precis!

Vad tror ni? Vad kan jag göra? Förutom att försöka skicka tillbaka den eller byta verk. Är det något som kan göras rent? Justeras i någon del? Ny bom? Skulle ett nytt batteri kunna göra skillnad? Tryckluft, blåsa rent? Vad är det som egentligen gör att den stanna när jag dra ut kronan? Hjälp önskas!

Om jag skulle fixa ett nytt verk, är bara att plocka bort datum-delen på ett ETA 955.112? Utbudet på dessa verk ser ut att vara bättre än 955.102.

Har även försökt att hitta någon vettigt ang. just service på eta-verk. Detta är väl det bästa jag kunde hitta https://www.youtube.com/watch?annot...&feature=iv&src_vid=YxcYgQejqnc&v=obHpnKpkCvs

Tacksam för lite hjälp.

IMG_2356[1].JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Uppdatering i spörsmålet! Det räcker tydligen med att få skriva av sig lite på ks för att den ska börja fungera. Det och lite pill. Den fattade vinken alltså, hotet om ett nytt verk! ;) Nåväl, bara för att den fungerar nu behöver inte betyda att den tickar på för alltid. Så spörsmålet kvarstår, finns det något jag kan göra?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har lite delar till dessa liggande om det skulle vara nåt . Ev nåt fungerande verk oxå . Bommar finns nog oxå .
Du är ju bara för fantastisk! :happyhappy: Men vad kan gå fel liksom? Just nu fungerar den felfritt. Jag kan dra ut kronan och ställa tiden och sen hoppar den igår igen. Har inte gjort något mer än tagit ur och ur bommen några ggr. Men vad tror du är det någon jag kan göra, rengöra smörja etc?
 

rogart-63

Patek
Funkar den så är det nog inget du kan göra just nu iallafall. Vet inte om det finns nåt AC kontakt på dessa verk . Som man kan kortsluta verket innan.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Funkar den så är det nog inget du kan göra just nu iallafall. Vet inte om det finns nåt AC kontakt på dessa verk . Som man kan kortsluta verket innan.
Jag låter det nog bero för stunden. Får ta tag i saken igen om den börja strula. Har dragit ut och in i kronan och ställt om tiden säkert 10-15 ggr nu. Och nu funkar det som det ska.
 

Exxet

Rolex
Köpte nyligen en CWC från Ramco på Ebay. Nu när den väl kommit efter strul med vårt kära Postnord så vill den inte riktigt fungera. Att skicka tillbaka den kan säkert vara ett alternativ med Ramco skriver att "Items shipped overseas are sold on a no return basis as we cannot guarantee how they will be handled by postal services once they have left our shores", jag förstår dem men så klart typiskt!

Nu till problemet! Den tickar på och håller tiden perfekt när den ligger stilla. Men när jag har den på mig så tappar den. Eller snarare den stannar för att sedan hoppa igår igen när den kommer i rörelse eller jag knackar på den. Den är dessutom extremt känslig för kronans läge. Om jag bara drar ut den det minsta så stannar den. Bäst går den om jag trycker in kronan. Har även haft ur verket och provat, men problemet kvarstår. Jag tänkte att bommen behövde komma lite längre in och begränsades av kronan, för kort bom helt enkelt.

Sammanfattningsvis ett känsligt litet verk, inte redo för krig precis!

Vad tror ni? Vad kan jag göra? Förutom att försöka skicka tillbaka den eller byta verk. Är det något som kan göras rent? Justeras i någon del? Ny bom? Skulle ett nytt batteri kunna göra skillnad? Tryckluft, blåsa rent? Vad är det som egentligen gör att den stanna när jag dra ut kronan? Hjälp önskas!

Om jag skulle fixa ett nytt verk, är bara att plocka bort datum-delen på ett ETA 955.112? Utbudet på dessa verk ser ut att vara bättre än 955.102.

Har även försökt att hitta någon vettigt ang. just service på eta-verk. Detta är väl det bästa jag kunde hitta https://www.youtube.com/watch?annot...&feature=iv&src_vid=YxcYgQejqnc&v=obHpnKpkCvs

Tacksam för lite hjälp.

IMG_2356[1].JPG
Den här sidan kan kanske vara av intresse: http://docs.google.com/viewer?a=v&p...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo3NmY2OTMzOTc4NTBkNjMy
 
Topp