• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CWC RN Auto diver...

trumpetera

Panerai
Är det verkligen tritium på tavlan? Min har ett incirklat T på tavlan, men för det först går lysmassan att ladda upp med ljus, och för det andra slocknar den väldigt fort.

Kunniga svar tages tacksamt emot!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Inte konstigare än att de använde upp tavlorna märkta med T (tritium) trots att man övergått till att använda luminova (L).
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Förlåt mig! Har helt missat alla svaren här.

Jag rodnar....

Enligt baklocket ärden från -99.

Om den är från 99 bör det vara trituim, CWC gick över till luminova runt 2002/2003.

Gällande lumen så funkar det så med tritium att det "dör" ut på ca 24 år, halveringstiden är 12 år. Så det förklarar varför du kan ladda upp den, men lumen dör rätt fort.
 

trumpetera

Panerai
Stort tack för svar i denna gamla tråd!

Så tritium som är målat på visare funkar annorlunda än tritium i glastuber á la Marathon GSAR?
I dessa lyser ju tritiumet med samma styrka (fast med halvering) oavsett om det utsätts för ljus eller inte tills dess tritiumet dör-efter 15-20 år.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för svar i denna gamla tråd!

Så tritium som är målat på visare funkar annorlunda än tritium i glastuber á la Marathon GSAR?
I dessa lyser ju tritiumet med samma styrka (fast med halvering) oavsett om det utsätts för ljus eller inte tills dess tritiumet dör-efter 15-20 år.

Japp, målat trituim behöver en ljuskälla för att lysa.

Marathon använder en gasblandning i sina klockor.
Gäller de flesta märken som har tritiumtuber. De täcker insidan av tuberna med fosfor, sen kommer tritiumgas in.

Eftersom fosfor släpper ifrån sig elektroner i kontakt med tritiumgasen, så kan den lysa oavbrutet i 20 år.

Och numera kör de också kombination av tritiumgas + "maraglo" som är luminova egentligen.
 
Topp