Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Cyma urtavlor. Äkta?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pontus Espe, 15 januari 2015.

1. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Tjena! Hyfsat ny är på forumet! Får komma ett intro senare när jag har en duglig kamera tillgänglig.

Nu till inläggets syfte ;)

Jag vann en auktion med ett gäng klockdelar. Så fann jag dessa i en ask.

Min fråga lyder... Är dem äkta?

ps vann auktion för en mindre summa.

image.jpg image.jpg

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ser ok ut vad jag kan se! Posta gärna lite tydligare bilder. :)

3. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Ordnar lite bättre bilder senare idag, vet du vart jag kan hitta mer info om dessa klockorna?

4. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Som vanligt Är det större risk med förfalskningar (i detta fallet främst ommålade tavlor) om originalmärket är känt för gemene man. Skulle det stått omega, JLC eller PP på dom skulle man bli mer misstänksam då klockor med dessa kommer att säljas betydligt mycket dyrare än om det skulle stått just Cyma.
    Men man skall aldrig säga aldrig. finns ju massa casio kopior som cirkulerar...

eriksson850 gillar detta.
  5. Bassman

Bassman Friends of KS

Snygga tavlor!

6. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Man tackar! Några tips på passande urverk? Bör jag köra på de som originalet har. Eller vad tycks?

7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Om du ska få någon användning av tavlorna får du försöka hitta någon gammal Cyma med likadan, men med förstörd tavla.
    Om du sätter på någon av dem där tavlorna på en klocka som inte är en Cyma, så har du byggt en franken (En klocka byggd med delar från olika tillverkares delar, ofta med syftet att få klockan att framstå att den är av ett mer exklusivt fabrikat).

anledningen till att du fick tavlorna billigt är att Cyma inte är ett så vanligt märke och således är inte efterfrågan jättehög. Om du köpte dem för att tjäna pengar, är det nog störst chans att få dem sålda en och en genom Ebay.
    Räkna dock med att du får ha dem till salu ett bra tag och att du kanske max tjänar någon hundring per tavla.

Bassman och Dixie gillar detta.
  8. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Dessa urtavlorna fick jag med vid en vunnen auktion från en före detta urmakare. Visste knappt vad jag skulle få hem. Men vann den för en liten summa. Så jag hade ingen direkt tanke att sälja dem. Får leta runt lite och ser om jag hittar några äldre Cyma klockor med def urtavla.

Vet så lite om fabrikatet Cyma, så ska bli intressant och se om det går att få ihop en färdigställd klocka. Kommer isåfall med en uppdatering!

Bassman och eriksson850 gillar detta.
  9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

I sådana fall önskar jag dig lycka till, ska bli kul att följa utvecklingen! :)

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Cyma gjorde finfina klockor för länge sen. Sitter på denna 40-talare www som känns mycket välgjord.
    Lycka till med ditt projekt!

Gummo, Pontus Espe, jabla och 5 andra gillar detta.
  11. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Beställt hem urverk på Ebay
    Skärmavbild 2015-01-27 kl. 16.56.47.png Skärmavbild 2015-01-27 kl. 16.58.03.png

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Kanske kan fungera om det passar. Dock får du vara noggrann att berätta för en eventuell framtida köpare att tavlan är utbytt. Skulle tippa på att det övre verket du hittat är 40-tal eller tidigare, då det saknar incabloc. Tavlorna är väl troligtvis 50-tal.

13. Pontus Espe
    Trådstartare

Pontus Espe Torpare

Nu är den hemkommen! Kommer mer information om projektet senare.
    Foto 2015-02-09 20 29 43.jpg Foto 2015-02-09 20 29 59.jpg Foto 2015-02-09 20 33 15.jpg

nydde och pehhhr gillar detta.
  14. ANkk

ANkk Stadsbo

Från:
    Skåne
Mårtenssons ur Brookfield