Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Därför vill klocktillverkarna ha maximal kontroll över sina reservdelar

Diskussion i 'Diskussion' startad av TicTack, 7 november 2014.

1. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Svaret är mycket enkelt, det handlar om pengar.

Det ligger nämligen stora värden i alla de framtida service-ar / reparationer som t.ex. en nysåld Rolex kommer att genomgå. (Speciellt nu när räntorna är låga blir nuvärdet av framtida service-ar / betalningar högt.)

Just därför vill klocktillverkarna styra all service och reparationer till AD:na. Då kan klocktillverkarna strypa ner den vinst AD:n gör vid nyförsäljning, men kompensera dem för detta via att de får serviceintäkter. (Bilbranschen redux) Klocktillverkarna kan också lättare kontrollera prissättningen (= hålla den hög) av reservdelar om de har hård kontroll på utbudet. Kan klocktillverkarna dessutom hålla nere antalet verkstäder som utför service / reparation så kan de skapa oligopolsituation där service / reparationspriserna hålls uppe. Då kan klocktillverkarna ta mer för sina reservdelar när service-arna ändå är superdyra.

Självklart innebär denna reservdelskontroll vissa nackdelar. Men ni tror väl inte att de smarta Schweizarna som gör alla fina finurliga klockor och dessutom är världsledande på banking är så dumma att de valt något som till totalen är en nackdel för dem?

Titta bara på hur bilbranschen kämpar för att få gynna sina AD:s
    http://www.motormagasinet.se/alla/import-7541/

Vad gäller klocktillverkarna så vet jag inte om de kommer undan för att de finns i icke-EU-landet Schweiz (ej troligt?), eller om det beror på att dyra klockors service anses vara ett överklassproblem som ingen orkar eller vill bry sig om (detta är Archieluxurys slutsats). Annars skulle ju man kunna tvinga på klocktillverkarna samma regler som biltillverkarna. Men nu kan man ju klara sig utan en fin mekanisk klocka, en Casio för 99 kr visar ju tiden lika bra. Det är ju svårare att i vårt samhälle utanför de större städerna att klara sig utan bil.

Juridik, sammanfattning s. 40:
    http://www.vinge.com/Global/Publika...ributions-_och_andra_vertikala_avtal_2010.pdf

Relaterat:
    http://klocksnack.se/threads/hu-kommer-det-sig-att-ofrei-och-watchco-kan-ha-så-mycket-omegadelar.31526/

(Lite kul att CHF kan stå för chronic heart failure (CHF) :))

Frågor?

Noami, Strindberg och Molle gillar detta.
  2. wayne

wayne Friends of KS

"Frågor"

Nej inga frågor.

Dixie och mace gillar detta.
  3. Strindberg

Strindberg Biskop

Fråga: Bor du i en annan tidszon, eller hsr du svårt att sova?

OT: En lustig grej i sammanhanget är hojbranchen, där jag hamnat igen. Där har vi förhållande bra stöd just vid försäljningen (reklamstöd, vettiga finansmöjligheter, rimliga marginaler, möjlighet att själva ha erbjudanden och så vidare).

När det sedan kommer till servicen har vi klart sämre stöd/styrning till oss. Trötta marginaler på delar, ibland maxpris att ta ut vid service och framför allt usel -och då menar jag usel- eraättning vid garantijobb. Häromveckan till exempel fick vi hela 37 kronor för att byta en kylare.

Kan det bero på att en MC har kortare livscykel, så att tillverkarna genom sina generalagenter fokuserar på att sälja produkterna och sedan ge minsta möjliga stöd efteråt?

OnT, lite i alla fall: Hur ser det ut på den internationella marknaden? Kan "jag" hitta och beställa lite originalbitar till en Rolex och montera dem själv, utan större bekymmer? Alltså, är allt styrt mot AD även då det gäller delar?

TicTack och slimjim gillar detta.
  4. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Nope, inga frågor här heller.:bookworm:

wayne gillar detta.
  5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Undrar om inte MC i Sverige har längre livslängd än bil. Tittar du på antalet äldre hojar i förhållande till nya så tror jag de är fler än bil. Detta är nog tämligen unikt för Norden där mc främst är en hobbypryl snarare än länderna söderut där de är ett billigt substitut för bil.

6. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Så är det enligt min mening.

7. Strindberg

Strindberg Biskop

Det har du absolut rätt i, men jag tänkte på livscykeln från att den är ny tills man inte längre kostar på alla servicear och lagar alla små skador. Då en MC uppnått en viss ålder blir den lite som en vintagecertina inte värd att kosta på, om det inte är någon specialare.

Fast, i och för sig, det beror ju på segmentet. En sporthoj som är tio år är gammal, men en jubileumsHD frå 2003 känns ju kanske inte överårig. Hur gammal är en tio år gammal bil? Lämnar man in en sån på service efter boken eller gör man så lite som möjligt?

Hmm.

8. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping
    Skulle inte förvåna mig. Motorcyklar har mycket tätare serviceintervaller än bilar vilket borgar för en längre livstid. Den faktor som bidrar mest till att motorcyklarna klarar sig länge torde väl dock vara att "alla" har sin motorcykel under tak och i varmgarage på vinter. Det är inte många motorcyklar som får sig en släng av Svevias saltbilar.

9. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Nej, märkena släpper ingenting. Enda sättet att komma åt dem är via arbeten hos AD. Såvida du inte har kontakter hos AD som säljer "vid sidan".

Exempel: Jag försökte få tag i en packning / O-ring till en IWC. Alltså en liten gummiring. Gick inte. Jag skall istället få med den i en täthetsservice för 2000 kr. Delen lär kosta max 1 kr att göra.

Exempel: Jag försökte hitta glide-lock till en Rolex som inte har det ursprungligen. Inte lätt att hitta, hittade en på ebay men den var svindyr. Jag funderade ett tag på att köpa en sub, skruva bort glidelock och sedan lämna in klockan för att få ett nytt, och sedan sälja subben...

Dixie gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield