• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Då var tiden inne...

swimrun

Breitling
Hej du, ni som orkar läsa men framförallt svara på den här tråden.

Jag är en man på 30 vintrar som drömt i alltför många år efter en klocka men inte direkt hittat någon anledning till att köpa någon.
Sedan några månader tillbaka har jag börjat jobba som fältsäljare.
I jobbet besöker jag företag som ligger i skogarna runt om i Småland.
Detta har gjort att ett gammalt intresse för kläder har väckts till liv samt ett nytt intresse, skor!
Kronan på verket är ju nu en klocka också.
Nedan kommer några av mina funderingar som jag har kring när, var hur jag skall gå till väga för en bra investering.

Min drömklocka är Omega Seamaster 300 M Blå 2012 å framåt, i mina ögon är det en stilren klocka som har allt jag önskar.
Har pillat tittat på klockan hos Engströms Urmakeri i Jönköping och det var ju en fröjd att ha den runt armen.
Provade även en Diver som var för tung och stor.
Vill gärna ha en klocka som passar in till jobbet, den skall inte sticka ut dvs inte vara någon Rolex i guld eller annan överfet bling blinga!
Inget illa menat mot folket här som älskar Rolex.

1. Finns det andra klockor som tål att tittas på?

2. Hur motiverar man ett inköp på en klocka för 17-32 tkr? Finns ju en dam i huset som gillar att lägga näsan i blöt...

3. Känns som att det finns 3 ställen att göra inköpet på och då tänker jag såhär.

a. Köpa klockan begagnad för ca17-22 tkr här på KS, stor risk att bli blåst, känns inte så iaf?

b. Beställa hem klockan från uret.se för ca 25 tkr? Vad säger en AD ifall jag kommer med klockan för service eller vad som nu är anledningen till besöket hos dem? Bra ställe att köpa från?

c. Gå till AD någonstans i landen och köpa en ny för 32 tkr? Tänker att de är som folket på elgiganten när man köper en tv...skall du ha utökad försäkring vilket innebär mer pengar än jag vill ge...

4. Nu lär man ju upplevas som en idiot på riktigt. Klockan kommer förmodligen finnas på min arm fram till jag lämnar jorden eller om armarna skulle lossna från min kropp. Kanske är mer motiverat att köpa ny ist för att leta med lupp å spara 10 tkr?

5. Hur ofta å vad kostar det att serva klockan?

6. Sett att det finns en tråd för inköp på diverse flygplatser. Skall besöka Köpenhamn samt Prags flygplats i Mars. Kanske är bättre priser där?

Finns säkert någon fråga som jag har glömt eller formulerat helt fel.

Tack på förhand!

// Swimrun
 

Kairo

Panerai
1, Vill du ha dykare finns ju Tudor Pelagos eller Black/Blue Bay i den prisklassen...
2, Det är svårt för andra än dig att svara på...
3a, Tror jag inte. Se till att mötas face to face och gå till en AD för att få ett äkthetsbevis.
3b, Du kan nog pruta lite hos en AD, och således slippa köpa från Uret.se... Men att serva klockan ska inte vara några problem.
3c, Prov att pruta. Det värsta som kan hända är att du får ett "nej".
4, Att köpa nytt är en riktigt skön känsla. Du får en helt ny, inplastad, klocka med ett cert som ditt namn står på (om du vill).
5, Någon gång vart 5 år ca. Prisbild är jag osäker om, men gissar väl på ca 3-4k.
6, Kan jag inte svara på, men du kan ju alltid kolla hos din närmsta AD och, som nämnt ovan, pruta lite. Kommer du tillräckligt nära din prisbild är det värt att slå till (imo).
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
3a. Köpa av en välkänd forumprofil med fina referenser kan anses riskfritt.

4. Tycker absolut att du ska köpa en ny från AD. Tror att du kan få rabatt om du är bra på att förhandla och är trevlig.
 

Xplash

Breitling
Köp begagnad så blir kostnaden faktiskt väldigt låg med tanke på att du får tillbaka nästan alla pengar om du säljer den igen. Så förklara för frun att den egentligen är billigare än en skräpklocka för två tusen!
 

JayJay

Rolex
Det där med hustrun är unikt för alla förhållanden, så det får du lösa själv. För egen del spenderar jag aldrig större summor pengar utan att konsultera hustrun. Inte för att jag behöver ett godkännande utan för att visa respekt inför henne och hennes åsikter. Ett argument kan vara att det är din enda accessoar (ett argument som säkert fungerar för de flesta... dock inte för merparten här på forumet eftersom vi har flera klockor).
Vad gäller inköpsställe så föredrar jag personligen nyköp. Är det en klocka som ska hänga med för alltid så är det en i min bok en no brainer. Tänk så här: en beggad för 20k plus 5k för service (räkna alltid med att den kan behöva service inom kort vid beg köp)=25k... kontra en helt ny över disk för 32k -20% (långt ifrån en omöjlighet om du har rätt attityd)=25,6k... kan ju inte garantera den utvecklingen men annars har du ju uret.se. Gråhandel är ingen personlig favorit men uret.se är ju ändå pålitliga och en ny klocka är roligare än en beggad.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Lurka köp och sälj här på KS, köp begagnat av forummedlem med bra referenser/många inlägg (mer cred att förlora på att blåsa någon) och säg till frugan att det är en investering där du minst får pengarna tillbaka (är ju alltid teoretiskt möjligt, hehe).

Lycka till!
 

CarlV

Cartier
2. Man kan köra kontokort trixet betala delar av summan kontant och resten med kort! Då blir det på pappret än lägre summa!
Det funkar! Kvinnor har ingen aning vad mäns nödvändiga saker kostar!

1 Tudor Oris Sjöö Sandström
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
2. Man kan köra kontokort trixet betala delar av summan kontant och resten med kort! Då blir det på pappret än lägre summa!
Det funkar! Kvinnor har ingen aning vad mäns nödvändiga saker kostar!

1 Tudor Oris Sjöö Sandström

Kollar frugan dina kvitton/betalningar?
Då har du det fan värre än mig. :D
 

Max N S

Omega
Läste någonstans på instagram en klocksamlare med ganska många AP - Panerai - Patek - Rolex osv som skrev:

"My biggest fear is that i would die and my wife would sell my watchcollection for the price that ive told her i bought it for" Så om du skulle dölja priset lite genom att "gömma" pengar för klockköpet är du förmodligen inte den första klock-personen som gör det! :D


Jag hade f.ö köpt en begagnad, har du tur kanske nyservad. Som sagt, den minskar förmodligen inte i pris speciellt mycket.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
1. Finns hur mycket som helst där ute.
2. Måste du motivera? - Säg att det är en investering eller ljug. Bara du vet hur :) Eller gör som andra säger - köp henne en fin klocka/present.
3. Skippa uret. Gå till AD eller köp här på K&S.
4. Du tror att du köper en "keeper" men du kommer förmodligen sälja den när du har hittat nya modeller. Köp beggat så slipper du ta första smällen. Här har du en tråd om keepers :) https://klocksnack.se/threads/vad-är-en-keeper.34543/
5. Kostnad beror på klocka men räkna med ett par tusenlappar.
6. Kan vara bättre priser på flygplatser.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Köp begagnat så förlorar du inte så mycket pengar när (inte om) du tröttnar på klockan och vill testa en annan. Det är det naturliga sjukdomsförloppet på KS :)

Vad gäller Seamastern så är det ju i grund och botten smakpreferenser som avgör. Köp det som känns bra. Tag Heuer Aquaracer är en annan diskret klocka som inte väcker särskilt mycket uppmärksamhet om du vill ha alternativ.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att undanhålla information/ljuga för partnern om ekonomi är enligt mig en ganska riskabel strategi. Presentera klockan, be om smakråd, förklara att du verkligen vill och att du har pengarna utan att sänka er levnadsstandard.

Om Omegan är din drömklocka och du har kikat runt lite i affären så kör på den. Planerar du att ha den i all överskådlig framtid så gå till AD och fråga vad de kan göra på priset om du är villig att handla där och då. Uret.se är din backup om du måste gå ut ur urbutiken - men lite stöd till din lokala handlare får du kanske räkna med och uppskattas av de som delar ut livets karma-poäng.
 

swimrun

Breitling
Härligt med många bra svar tackar!
Gällande frugans frågor har jag lärt mig att säga 1/3 av priset på allt jag köper(Cyklar våtdräkter carbonhjul)...köpte ju en Armani klocka till henne för något år sedan så där ligger jag på plus redan:)
Lutar åt att invänta här på KS annars får en AD träffa en riktig Snåläning till våren.

https://klocksnack.se/threads/vad-är-en-keeper.34543/ här var det en kille som skrev "En keeper är en klocka som kostat dig så mycket att du inte har råd att sälja den . Blod ,svett och tårar :arghh:"
Kan nog ta mig tusan stämma in på mig!
 

TB12

Cartier
2. Jag var lite i samma situation nyligen, när jag började prata om att jag skulle köpa en klocka för 10 Tkr så kollade hon lite konstigt på mig, tyckte det var mycket slösaktigt...det slutade med att jag köpte en för 40K+. Jag förklarade att kostnaden blir inte hög, om ens någon då de håller så bra i värdet. Så jag gjorde det till en fråga om utbetalning istället för en om kostnad, och att betala ut 40k+ var inte en lika stor fråga, de kunde vi undvara. Nu hade jag ju köpt den även om hon inte tyckte det va en bra ide då jag redan hade fått smak för klockdrogen, men det är ju oerhört mycket bättre att ha med tjejjen på något man gör, då kan man undvika tjat i framtiden:)
 
Topp