• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Då var väntan över... Paketöppning

Sond

Patek
Jag är inte en Rolexman. Har aldrig riktigt klickat med klockorna. Fast det kanske är fel att säga så. Det är snarare det att de blivit den typiska klockan för de som har råd men inget vet. Att sedan många kunniga och klockintresserade bär dem är en annan sak. Huvuddelen av köpare är inte sådana som hänger här.

I våras drog min klockfeber igång efter att ha varit under kontroll under ett par år. Jag började leta lite på måfå. Skulle jag köpa en ny eller begagnad? En dress, dykare eller flygare? Sökandet drog mig åt olika håll.

Som beater har jag idag en SMP Quartz och Seiko SKX011J1. Som dress har jag Reverso Duo och ett antal Omegor vintage. Däremellan har jag en Speedy och en SMP GMT.

Efter ett tag hade ett antal klockor ringats in. Så här skrev jag i en annan post om mina inköpsfunderingar:
◦ Omega Aqua Terra 150 m 38,5 mm med blå tavla. Tycker den är ganska stilig och diskret. Skulle följa min Omegalinje med mest Omegor. Men klockan talar inte till mig.
◦ JLC Ultra Thin Moon 39mm. En mycket vacker klocka. Klassisk och elegant. Men kanske just bara för eleganta tillfällen eller åtminstone i ganska kostymliknande situationer.
◦ JLC Master Control Calendar Triple Date. En gammal favorit hos mig. Var mycket nära att köpa den istället för min Reverso Duo. Gillar den skarpt. Men även denna är som ovan lite begränsad i sin användning. Som Duon.
◦ Rolex Submariner. Har nog fallit för grupptrycket och börjat gilla denna klocka. Vet inte riktigt varför. Klassik och historisk klocka helt enkelt. Användbar. Fungerar till kostym, på krogen och i lekparken. Men jag har egentligen klockor som, vad gäller många användningsområden, går lika bra att använda. Känns lite som ett köp som inte är strategiskt.
◦ Rolex Explorer 1 1016. Sedan några månader tillbaka har intresset för denna klocka stigit som en raket. Känns som något speciellt. Fungerar i de flesta sammanhang. Samtidigt vet jag inte om man kanske tröttnar på den då den kan vara lite slätstruken? I den bästa av världar kombinerar den en lite elegantare klocka med den mer tåliga. I den sämsta av världar hamnar den mellan stolarna och blir inget av något.
-Rolex Datejust. Kanske en Datejust är lösningen? Men den talar inte till mig. Även om priset på begagnade verkar tilltalande.

Sedan dess har även JLC Reverso Sun and Moon värderats. Den föll dock bort lite då jag redan har en Reverso Duo och de blir för lika.

Ju mer jag funderade och ju mer jag har läst samt tittat på bilder, ju klarare har mina tankar blivit. Jag är inte en typisk flippare. Jag köper klockor som jag räknar med att behålla. Jag försöker tänka ut olika strategier och vid vilka tillfällen jag kan tänkas bära en klocka. För mig är det en stor del av glädjen med att söka nya klockor.

Till slut blev allt tydligt. Det måste bli en Explorer 1016. Och till den ska jag köpa ett Cordovan-band. Sagt och gjort för en vecka sedan togs beslutet. Och till slut hittades den. Får man bjuda på några bilder?

Ett paket
7j1U5FA.jpg


Ett litet underverk
oaXT64e.jpg


Det glittrar av guld i texten
YkgPRFe.jpg


Och till sist
5I7U4M2.jpg


Det blev kanske inte exakt den 1016 som jag hade tänkt mig. Det blev en 1016 Gilt. Jag är lite svag för saker som är lite annorlunda/unika/ovanliga. Skicket är mycket bra för sin ålder tycker jag. Tavlan är magisk. Och hela uppenbarelsen är obeskrivligt läcker. Ett Cordovan-band befinner sig på resa mot Sverige..:)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jo men tjena. Nu åkte habegäret hiss till vinden. Stort grattis, mycket fin klassiker. Nu, iväg och bestig berg och simma i oceaner.
 

Dawsss

Omega
Riktigt fin. Kommer bli grym på ett cordovan band! Är riktigt sugen på att göra detsamma med en 214270 .
 

Barda

Cartier
Fräscht! Riktigt nice! Gissar att du knep den från uretvintage.se köpte själv min 114270 därifrån.

Lova att lägga upp bilder på hur det blir med cordovan! Är sugen på att slänga på skinn på min...
 
Topp