• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ytterligare en idé jag fick nu över natten.
Här på KS är alla oftast trevliga och hjälpsamma så fick idén om varför inte hjälpa varandra bedöma skick på klockors polering?

I många fall är mitt och förhoppningsvis även andras ögon dåligt tränade för att se vad som är en fulpolering.
En fulpolering kan sänka värdet på en klocka rätt rejält så jag tänkte med den här tråden att vi kunde hjälpa varandra bedöma skicket på ens klocka eller t.ex en klocka man är intresserad av att köpa så man kan undvika en affär innan man köper något skräp.

Jag kan börja. Hur tycker ni skicket är på den här?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fulpolerad deluxe! Du måste tyvärr sälja den till mig! [emoji6]

Jag är verkligen ingen expert men kronskydden ser skarpa ut och i övrigt väldigt fin.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Poleringen av insidan av vänster nedre lugg på näst sista bilden ser sådär ut?
 

poormans

Rolex
safirglas referens, de har en lite mer rundad boett, den ser lite soft ut runt lugghål så säkert polerad

kul med blå tavla och visare och länken såg bra ut oxå

cheers
christian
 
Den här tråden kan bli bra. Jag är rätt dåligt insatt i hur man bedömer polerade boetter..
Dela gärna med er om hur ni resonerar, inte bara själva slutsatsen.. :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Poleras baksida av klockan också vid polering? Typ luggarnas baksida om det är repor från länkbyte. Antar att hela boetten poleras. Eller?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Exakt det inlägg jag förväntade mig!
Vad vill du att jag ska göra? Kan inte ta bort bilden längre och jag känner ingen psykolog att tipsa dig om heller. Om du är så här butter är det risk att du inte får några julklappar vet du ;)
 
P

Philippe Stern

Guest

Jimpa

Panerai
Det här med polering verkar ju variera en hel del. Skulle vara intressant Att höra vilka som är jävligt duktiga - alternativt dåliga på det från er som polerat en klocka nångång. är alla AD proffs, kan man vara säker på ett fint jobb.. eller skiljer det på individ? En sån grej skulle isf vara avgörande om jag i framtiden skulle välja polering samtidigt som jag gör en service.
Nymans
Bergströms
Rob
Eriksons
Eller kanske skicka utomlands för bäst resultat?
Who is the champ? :pompus:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det här med polering verkar ju variera en hel del. Skulle vara intressant Att höra vilka som är jävligt duktiga - alternativt dåliga på det från er som polerat en klocka nångång. är alla AD proffs, kan man vara säker på ett fint jobb.. eller skiljer det på individ? En sån grej skulle isf vara avgörande om jag i framtiden skulle välja polering samtidigt som jag gör en service.
Nymans
Bergströms
Rob
Eriksons
Eller kanske skicka utomlands för bäst resultat?
Who is the champ? :pompus:
Nymans har lapping machine som de kan polera plant med, men de använder den nog inte på alla ur? Bergströms och Rob fulpolerar iaf.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Shit, jag höll på att börja detaljera upp det jag såg angående @Luckyluciano's första inlägg tills jag såg när tråden startades :hilarious:

Det här med polering verkar ju variera en hel del. Skulle vara intressant Att höra vilka som är jävligt duktiga - alternativt dåliga på det från er som polerat en klocka nångång. är alla AD proffs, kan man vara säker på ett fint jobb.. eller skiljer det på individ? En sån grej skulle isf vara avgörande om jag i framtiden skulle välja polering samtidigt som jag gör en service.
Nymans
Bergströms
Rob
Eriksons
Eller kanske skicka utomlands för bäst resultat?
Who is the champ? :pompus:

Jag har haft en OQ som fått sig en puts på Nymans i Stockholm, snuskigt bra jobb! (Observera att resultatet kan skilja beroende på vem/vart den poleras)
Den OQn blev rätt polerad alltså. Då jag tycker termen felpolerad är mer användbar än fulpolerad, då ska det va jävligt dåligt. Typ icke demonterad klocka dåligt :rolleyes:

Ett tips är att be urmakaren använda rätt grovlek vid borstning, fick den finare borstningen som används på sexsiffriga Rolex på min femsiffriga.

Klämmer in en referensbild på hur en enligt mig opolerad femsiffrig safir-Rolex ser ut för bidra med något att titta på:

image.png


Bilden är tagen av @vaniljglass
 

Jimpa

Panerai
Det känner inte jag är märkligt. En kund som vet vad den vill ha skulle jag uppfatta det som. En kund med lite koll.
 
  • Like
Reactions: JLW

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här med polering verkar ju variera en hel del. Skulle vara intressant Att höra vilka som är jävligt duktiga - alternativt dåliga på det från er som polerat en klocka nångång. är alla AD proffs, kan man vara säker på ett fint jobb.. eller skiljer det på individ? En sån grej skulle isf vara avgörande om jag i framtiden skulle välja polering samtidigt som jag gör en service.
Nymans
Bergströms
Rob
Eriksons
Eller kanske skicka utomlands för bäst resultat?
Who is the champ? :pompus:
Jag skrev ett inlägg om min tidigare OQ som blev polerad för ett par år sedan. Jobbet gjordes av Peder på Nymans i Stockholm efter en pratstund om vad jag var ute efter. Han var väldigt tydlig med vad han kunde och inte kunde göra. Kolla på bilderna och bedöm själva. Jag blev iaf. väldigt nöjd.
https://klocksnack.se/threads/polering-av-oysterquartz-resultat.28157/
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Själv kan jag tycka att det blir lite märklig stämning om det första jag gör när jag lämnar in en klocka är att be urmakaren göra sitt jobb rätt...
Självklart, men har man lite finess och påminner om/refererar till tidigare erfarenhet att det är en grövre borstning än den som brukar göras så kan man undvika det snyggt :) Jävligt onödigt att behöva göra om jobbet, speciellt på en dyrare klocka :pompus:
 

Lithium

Cartier
Själv kan jag tycka att det blir lite märklig stämning om det första jag gör när jag lämnar in en klocka är att be urmakaren göra sitt jobb rätt...

Hellre övertydlig med vad man förväntar sig än att bli missnöjd och behöva ta diskussionen när det är utfört. Känns schysst mot den som ska göra jobbet också då det finns chans att ta ner kunden på jorden gällande vad som är möjligt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hellre övertydlig med vad man förväntar sig än att bli missnöjd och behöva ta diskussionen när det är utfört. Känns schysst mot den som ska göra jobbet också då det finns chans att ta ner kunden på jorden gällande vad som är möjligt.
Visst, det handlar ju om kommunikation och hur man lägger fram saker och ting. Att beskriva vad man skulle vilja är en sak, att säga till hur dom skall göra är en annan.
 
Topp