• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Falken

Panerai
Ingår även Polering av länk hos tex Rob och Nymans i deras prisförslag eller gäller det bara själva "klockan"?
 

Hson

Cartier
2-Faktor
Den här gjorde lite ont att se :(

IMG_0470.PNG


IMG_0471.PNG
 

Tapiren

Cartier
Jag gjorde ett lite tafatt försök i GMT-tråden, men vad tycker ni proffs om min 16710, hur ser "poleringsgraden" ut? Själv tycker jag att den ser ganska ok ut, jag köpte den under förevisning av att den var opolerad, om den är det eller ej spelar ingen roll för jag är nöjd med den ändå, men man blir ju lite nyfiken. Kan det rent av vara så att den de facto inte är polerad?

Kronan på spännet framträder lite svagare på högra sidan, men det är mer än illusion än något annat, i verkligheten är den jämnt sliten.

IMG_5435.JPG
IMG_5443.JPG
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag får åtminstone känslan av att den är polerad. Dels den polerade ytan på sidan av boetten och stifthålet, dels "taggarna" på bezeln, dels kronan på låset i kombination med den borstade poleringen. Men jag är ingen expert och kan ha fel.

100 % säker att låset är polerat iaf.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag gjorde ett lite tafatt försök i GMT-tråden, men vad tycker ni proffs om min 16710, hur ser "poleringsgraden" ut? Själv tycker jag att den ser ganska ok ut, jag köpte den under förevisning av att den var opolerad, om den är det eller ej spelar ingen roll för jag är nöjd med den ändå, men man blir ju lite nyfiken. Kan det rent av vara så att den de facto inte är polerad?

Kronan på spännet framträder lite svagare på högra sidan, men det är mer än illusion än något annat, i verkligheten är den jämnt sliten.

IMG_5435.JPG
IMG_5443.JPG
jag tycker den ser helt nypolerad ut, men på ett bra sätt, den ser superfin ut tycker jag.
Om kronan på spännet är jämt sliten borde väl spännet i övrigt har spår av användning?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag gjorde ett lite tafatt försök i GMT-tråden, men vad tycker ni proffs om min 16710, hur ser "poleringsgraden" ut? Själv tycker jag att den ser ganska ok ut, jag köpte den under förevisning av att den var opolerad, om den är det eller ej spelar ingen roll för jag är nöjd med den ändå, men man blir ju lite nyfiken. Kan det rent av vara så att den de facto inte är polerad?

Kronan på spännet framträder lite svagare på högra sidan, men det är mer än illusion än något annat, i verkligheten är den jämnt sliten.

IMG_5435.JPG
IMG_5443.JPG
Polerad men kanonfin, och bra gjort. Jag skulle varit supernöjd. :)
Möjligen lite skeva linjer på låset. Men men. Skulle låtit det vara som nu.
 

Heat_beat

Breitling
Låter kanske som en rejäl novis nu, men vart gör ni de största bemärkelserna när det gäller polering. Har förstått att man kan se det på att bandhornen är ojämna men när det gäller uret i sig har jag riktigt svårt att se det.:banghead: Antog att denna topic var mest korrekt att fråga i, rätta mig om jag har fel.

Mvh
 
Låter kanske som en rejäl novis nu, men vart gör ni de största bemärkelserna när det gäller polering. Har förstått att man kan se det på att bandhornen är ojämna men när det gäller uret i sig har jag riktigt svårt att se det.:banghead: Antog att denna topic var mest korrekt att fråga i, rätta mig om jag har fel.

Mvh
Svårast att få bra och därmed lättast att se fulpolering är modeller med plana sidor t ex Rolex sub. De börjar då se välvda ut med oskarpa kanter. Välvda sidor är lättare att få till bra. Kronskydden är också knepiga och därmed bra att kolla närmre på.
 

Heat_beat

Breitling
Svårast att få bra och därmed lättast att se fulpolering är modeller med plana sidor t ex Rolex sub. De börjar då se välvda ut med oskarpa kanter. Välvda sidor är lättare att få till bra. Kronskydden är också knepiga och därmed bra att kolla närmre på.
Så avrundade kanter runt bezel m.m.? Så är det avrundade kanter överlag som avspeglar en polering?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad säger ni som vet om detta ex?

Kan tyvärr inte kopiera bilderna.

http://awco.nl/winkel/vintage-collectie/rolex/submariner-ref-168000
7450 EUR... Köp en bra 16610 i stället! Du kan till och med landa en NOS 16610 för den slanten.

Jag tycker att 168000 är en riktigt mellanmjölks-referens. Och absolut inte någonting som jag skulle betala premium för. Rätta mig om jag har fel... Men det som skiljer är urverket. 3035 i 168000 och 3135 i 16610.


naamloos-3-van-90-600x900.jpg

naamloos-6-van-90-600x900.jpg
 

Vesper

Rolex
7450 EUR... Köp en bra 16610 i stället! Du kan till och med landa en NOS 16610 för den slanten.

Jag tycker att 168000 är en riktigt mellanmjölks-referens. Och absolut inte någonting som jag skulle betala premium för. Rätta mig om jag har fel... Men det som skiljer är urverket. 3035 i 168000 och 3135 i 16610.


naamloos-3-van-90-600x900.jpg

naamloos-6-van-90-600x900.jpg
Jagar årsklocka -87, så det finns 16610 men svårt och ganska dyrt då det är första serien jag ska ha fatt i.
Där dom ligger tyvärr och kanske jag kanske hellre skulle vilja ha en GMT men vill gärna ha fullset och det verkar vara klippt omöjligt att hitta för liknande pengar.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jagar årsklocka -87, så det finns 16610 men svårt och ganska dyrt då det är första serien jag ska ha fatt i.
Där dom ligger tyvärr och kanske jag kanske hellre skulle vilja ha en GMT men vill gärna ha fullset och det verkar vara klippt omöjligt att hitta för liknande pengar.
Väldigt säljande bilder som gör det svårt att avgöra skicket. Länken är ju tydligt polerad flera gånger med tanke på "ghost-kronan" på spännet. Skulle säga att boetten också fått smaka på trissan några gånger.

Denna 16800 uppfattar jag som fetare i boetten.
image.jpeg
 

Vesper

Rolex
Väldigt säljande bilder som gör det svårt att avgöra skicket. Länken är ju tydligt polerad flera gånger med tanke på "ghost-kronan" på spännet. Skulle säga att boetten också fått smaka på trissan några gånger.

Denna 16800 uppfattar jag som fetare i boetten.
image.jpeg
Inte en tanke på kronan på spännet men du har helt rätt, en djungel med äldre Rolex. Är det din klocka eller någon som ligger ute till försäljning?
 
Topp