• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig koll på vintage, behöver hjälp!

oscaroscar

Panerai
Tja,
Jag har rätt dålig koll på vad som är bra och dåligt där ute, eller vilka märken man kan kolla på.
Men allt jag vet är att jag vill ha nåt gammalt, nåt klassiskt (!) och som kostar maximalt 10 000kr

Hjälp mig hitta nåt skoj som inte är alltför svårt att bli av med om jag tröttnar, därför är de viktigt att det är en klassiker :D

Tack
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Dykare? Kostymklocka? Kronograf? Digitalt?? There's a whole world awaiting you... Welcome to the motley crew of vintage watches:)
 

oscaroscar

Panerai
Dykare? Kostymklocka? Kronograf? Digitalt?? There's a whole world awaiting you... Welcome to the motley crew of vintage watches:)
Jag älskar dykare! Vad finns det för skoj då?
Men sorten spelar ingen roll, dressat som sport - huvudsaken är att det är något ikoniskt, något klassiskt.

Men kan säga redan nu att jag är allergisk mot onormala boettformer, tänker på klumpiga gamla racingklockor eller något..

Edit: har sett 2 klockor på klocksnack som fångat mitt intresse. Ena var en heuer kronograf, andra var en kronograf som började på V. Ingen aning om de var inom min prisklass.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
2 spontana tips...

Omega constellation pie-pan, verkar vara en odödlig klassiker som jag tror blir populärare för varje år som går.
Tudor date-day 38mm, Tudor är ju på rejäl uppgång och dessa är ju i en "bra" storlek och borde öka eller hålla värdet bra.

Rent ekonomiskt så borde dessa gå att hitta inom budget, och alltså gå att sälja hyfsat lätt utan att förlora så mycket.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Den första jag kommer att tänka på i den prisklassen är en Seiko 6217, Seikos första dykare och en riktig klassiker. Smäcker, enkel boett för att vara en dykarklocka. Du får ett fint ex för under 10' om du letar lite. Se upp för aftermarkettavlor och -visare, fråga expertisen här på forumet innan du slår till. Jag köper den av dig när du tröttnar!:D
Bild snodd av Molle:
image.jpg
 

oscaroscar

Panerai
Vantage? Riktigt snygga. Har passerat ett par stycken på Köp & Sälj här, ligger runt 3-5' om jag inte är helt ute och cyklar.
image.jpg
Tack! En sån var det! Är det bra grejer?

theargonaut tudor hittade jag inget på, omega var en bra idé! Jag kollar ioförsig enbart chrono24. Rookie-mistake?

Grafton tack för tipset! Men lite trist klocka känner jag, men vem vet den kanske växer på mig! Edit: menade seikon [emoji12]
 
Topp