• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dåligt år för Schweiziska klocktillverkare

Skeeter

Panerai
En tillbakagång på lite drygt 3 procent kan väl knappast räknas som katastrof... Speciellt som marknaden vuxit varje år de senaste 5 åren.
 

Oew

Rolex
Haha helt löjligt att de försöker få det att se ut som att GF gjort billigare klockor bara för att tillväxten i Kina gått ner några procent
 

M.U

Rolex
En prishöjning i min värld borde göra att det går ännu sämre..? Men som många säger så har det/är det lite kaoz i Kina som säkerligen är en stor faktor.
 
Det primära som hänt i Kina är antikorruptionskampanjer... Där har korrumperade, fula fiskar och politiska motståndare åkt fast... Inte så fräscht att strappa på en ny PP i det klimatet!


http://money.cnn.com/2015/03/10/news/economy/china-billionaire-parliament/
"The 10 richest Chinese lawmakers are worth more than $184 billion, while the wealthiest 10 members of the U.S. Congress together account for a mere $1.9 billion, according to data from the Center for Responsive Politics."


Självklart kan finansoron i Kina spela roll, men blanda inte ihop den finansiella ekonomin med den "reala", de har fortsatt BNP tillväxt, om än mindre, även om börsen faller.

Det var ett dåligt år för de Schweiziska klocktillverkarna. Kommer detta innebära ökade priser tro? Däremot verkar den Svenska försäljningen bara öka vilket KS förmodligen starkt har bidragit till!
http://weekend.di.se/nyheter/uruselt-ar-for-klocktillverkare

Den nedgången är nog enkom kopplad till ekonomisk kräftgång i Kina.

Med all rätt så krisar det i Kina just nu...

Det tror jag med.
Många kineser, även i lägre klasser bär Longines. Dom som har råd går upp ett steg till Omega.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror att du har fel där.. Men det är ju bara vad jag TROR.. Har inga som helst belägg för det.. :)
Ingen smartklocka har ju såvitt jag vet sålt sådär värst bra och då inbregriper den försäljningen samtliga människor inklusive den förmodat mycket stora del av antalet smartklockeköpare som iaf inte skulle ha köpt en schweizisk klocka.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
En prishöjning i min värld borde göra att det går ännu sämre..? Men som många säger så har det/är det lite kaoz i Kina som säkerligen är en stor faktor.
Det kanske beror på vilka klockor vi pratar om men även på vilken marknad. Rolex verkar ju till exempel sälja som smör oavsett prishöjningar.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skulle vilja veta vilka tillverkare som det går sämre för samt vilka som går bättre. Bör vara OMEGA och "mellan segmentet" som går sämre. Nyckeln i denna business är väl att säljstyra på dyrare klockor så for ekonomin går ner sig, average joe är den som avstår medan den som har pengar fortfarande kommer handla...
Prishöjningarna som Rolex kör med visar bara på vilken price elasticity som sitter i grejerna...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skulle vilja veta vilka tillverkare som det går sämre för samt vilka som går bättre. Bör vara OMEGA och "mellan segmentet" som går sämre. Nyckeln i denna business är väl att säljstyra på dyrare klockor så for ekonomin går ner sig, average joe är den som avstår medan den som har pengar fortfarande kommer handla...
Prishöjningarna som Rolex kör med visar bara på vilken price elasticity som sitter i grejerna...
Hittar inga siffror för Swatch Group för hela 2015 men första halvåret gick nettoförsäljningen iaf upp 3,6 %. Går säkert att se siffrorna för enbart Omega nånstans men orkar inte leta.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag hade önskat att det berodde på att majoriteten konsumenter tröttnat på de ohemula prishöjningar som verkar komma tätare och tätare, som vägskyltarna när man närmar sig en stad, för att travestera Tranströmer.
 
Topp